We staan nog voor drie onwaarschijnlijk bizarre gemeenteraden !

Eigenlijk vier, als we er de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad op 6 december, met een nieuwe, misschien nogal onverwachte  coalitie even bijtellen.
Maar de meest ‘unheimiliche’ zitting wordt ontegensprekelijk die van maandag 14 oktober, dat is letterlijk de dag na de verkiezingen! (Als perverse kortrijkwatcher – negativo – hoop ik waarlijk op een dosis tumult…)
En de maand daarop, op 18 november, moet dat nieuwe College van Schepenen en Burgemeester (CBS) een voorlopig, zgn. technisch budget (begroting) voor 2025 ter goedkeuring voorleggen. Serieuze beleidsdaden en uitgaven komen dan nog niet aan bod want een bestuursakkoord is er dan normaliter en uiteraard nog niet. Alhoewel, enige animositeit kan toch trammelant teweegbrengen…

De eerstkomende,  de laatste gemeenteraad met de bestaande  – al begin dit jaar ferm in duigen gevallen tripartite (Team Burgemeester, Vooruit en de N-VA) –  is voor volgende week maandag 9 september.

Er staan waarlijk toch nog gewichtige punten op de agenda van maandag aanstaande.
Punt 7 handelt bijvoorbeeld over de opvolging van het beleid in de eerste helft van dit jaar. Het fameuze semester- rapport! Een belangrijk document toch? Een halve jaarrekening kun je wel stellen.  Wel, aan datzelfde  “opvolgingsrapport” van vorig jaar heeft geen enkel raadslid enige aandacht aan besteed.
Nu krijgt de oppositie een laatste gelegenheid  om een allerlaatste blik te werpen op de prestaties van dit bestuur. (Spijtig in dit verband dat Benjamin Vandorpe van de CD&V er de brui aan gaf. Buitengedrumd door zijn eigen partij. Te kritisch.)
Men vergeet dat wel eens. Een volledige diagnose van wat de ‘ontslagnemende’  tripartite zoal daadwerkelijk heeft verwezenlijkt in de aflopende legislatuur (2019-2024) kan pas gesteld in mei volgend jaar !
Immers, pas dan mogen we ons verwachten aan de  jaarrekening voor dit jaar 2024. We kunnen er niet genoeg op wijzen. Pas dan  – lang na deze verkiezingen – weten we bijvoorbeeld hoe het echt zit met de realisatiegraad van de door de tripartite beloofde investeringen…(Niemand zal er nog over reppen.)

Ha, ja.
Sien Vandevelde (CD&V) is terug uit moederschapsverlof. Al die tijd heeft de CD&V het niet nodig geacht om haar te vervangen. Een tekenend feit voor de  ernst waarmee hier in deze centrumstad aan politiek wordt gedaan. Och. We hebben Sien niet erg gemist, want in die korte tijd waarbij zij zich tevoren als raadslid gedroeg, hield zij zich ook al voornamelijk bezig met telewerken. Had duidelijk nog andere besognes.

De nieuwe kandidaat-raadsleden willen we even twee zaken aanraden.
1. Lees  de zgn. “memorie van toelichting”. Een dik pak, en bedenk dat – zoals vaak het geval is – er dan nog bepaalde belangrijke bijlagen ontbreken. Misschien verliest u al uw zin om nog ‘op te komen’.
2. Volg nu eindelijk een keer die gemeenteraad van aanstaande maandag, in de publieksbanken, of op Tinternet. Maar laat u niet om de tuin leiden. Het is de laatste gemeenteraad en de raadsleden zullen geneigd zijn om hun beste beentje voor te zetten. Minder met hun GSM en laptop bezig zijn. (Zie Castelein!) En Nawal van Vooruit zal niet zoveel tateren met haar buurvrouw. Hou het maar eens in de gaten.

Dat is niet helemaal normaal.
Zo op het einde van de legislatuur gaan we het nog vlug beslissen over de goedkeuring van de bouw van een nieuw station met ondergrondse fietsenstalling. En, beste kandidaat-raadsleden, als u nog wil weten wat de raming is, wordt je verwezen naar de bijlage.
Nog het vermelden waard is dat het huidige bestuur van die laatste gemeenteraad nog vlug wil bekomen dat het RUP van ’t Hoge wordt vastgesteld. Met  die “golfschool”.
SP.A was altijd al tegen een ‘golfterrein’. En nu de semantische klucht van het jaar. Op advies van Gecoro zal men het niet hebben over een golfschool of zo, maar over een zgn. “laagdynamische openluchtcreatie”. Wie bedenkt er zoiets??
En in de gauwte worden nog een resem bestaande gemeentelijke  belastingen opnieuw ingevoerd. Merk op: in vgl. met 2022 zijn de tarieven fel verhoogd.

Er is ook een dading afgesloten. Ook zeldzaam. Op de valreep goed te keuren.
Er zijn blijkbaar allerhande betwistingen geweest over de rekening van de ondergrondse stationsparking. Het geschil ging over 631.700 euro. Kortrijk geeft toe voor een bedrag van 119.329 euro. De NMBS  neemt de rest voor zijn rekening. Wat voor miserie er is geweest mogen we niet weten: punt behandeld in besloten zitting.

Ja, het wordt nog een boeiende zitting !!

P.S.
Kortrijkwatcher vertoeft in de zuiderse zon. Zonnesteek zeker? Dingen vergeten. Nieuwe GAS-boetes bijvoorbeeld, ook voor 14-jarige rakkers die niet gehoorzamen bij een bevel van de burgemeester. Amaai, als dat Ruthie wordt. 

 

 

 

 

 

 

 

HEY FRANS, bedankt voor uw chatbericht…

Kreeg op vorige vrijdag 23 augustus (een niet  ondertekend) vriendelijk (HEY!) antwoordje terug van het “Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk”. Nu blijkbaar afgekort als: TBSK, een nieuwe naam is niet gevonden voor de gezamenlijke lijst.
En dat ging dan zo:

“Hey Frans, bedankt voor uw vriendelijk chatbericht.
We zijn momenteel niet aanwezig, maar we nemen zo snel mogelijk contact met je op.”

Dat kunnen we wel begrijpen, dat men op een late vrijdagavond niet onmiddellijk kan antwoorden op mijn vraag. Maar we zijn nu wel een hele  week verder, en van TBSK konden we nog altijd geen antwoord ontvangen.  Dat is niet de juiste manier om als partij in volle kiescampagne potentiële kiezers (vraagstellers) te behandelen.
Maar ja, mijn vraag was natuurlijk nogal inconvenient.

Die ging namelijk zo:

“Graag de naam van de ontwerper groene Grote Markt plus opdrachtgever.

Het zal niemand ontgaan zijn.
TBSK pronkt al geruime tijd (in alle sociale media) in prentvorm met met wat de lijst blijkbaar beschouwt als een belangrijk programmapunt: de Grote Markt krijgt een heel nieuwe gedaante, met veel meer groen en een grote waterpartij in de vorm van vele uit de grond spuitende fonteintjes.
Urban design !
Dat stedenbouwkundig ontwerp is visueel heel realistisch voorgesteld, zelfs een keer in vogelperspectief, en gaat daarbij in de media  nog  gepaard met een 3D-beeld van een ander (stokoud) project, de zgn. “Ramblas” (Jan Palfijnstraat, vlakbij).

De voorstelling van het ruimteproject Grote Markt is alleszins professioneel gemaakt. Daar zit een architectenbureau achter, een landschapsarchitect.
Vandaar mijn vraag.
Nu zult u bijna zeker opperen dat we daar allemaal niets mee te maken hebben.  (Merk op: TBSK antwoordt zelfs dat niet. Vindt men de vraag wat ongemakkelijk?)

Luister even.
Waarom is mijn vraag pertinent, wel degelijk gerechtvaardigd?
1.
Stel even dat de maker van het ontwerp een architectenbureau is dat alreeds opdrachten kreeg toegewezen van stad. Als TBSK bij de verkiezingen de overwinning behaalt en  het nieuwe schepencollege
een plaatsingsprocedure opstart voor het ontwerpen van een nieuwe Grote Markt, dan kan de maker van het huidige TBSK-ontwerp (als kiesprogramma) nog moeilijk een offerte indienen.
Ja zeg, stel dat het huidige programmapunt van TBSK een voorontwerp is gemaakt door iemand van het architectenbureau ARCADIS ! Dat is het bureau dat in 2022-2023 het ontwerp kreeg toegewezen  van zowel het Casinoplein als het Conservatoriumplein. (Wordt het ontwerp van de Ramblas een vervolgproject??)
2.
Stel dat uitgerekend huidig schepen Wout Maddens op het idee is gekomen om persoonlijk aan een of ander (landschaps)architect te vragen om eventjes terloops het TBSK-programma op te luisteren met een mooi ontwerp van een nieuwe groene Grote Markt.
Dan moeten we daar uit afleiden dat de huidige schepen van stadsontwikkeling een (te) nauwe persoonlijke band heeft met die architect.
En ja, dan is mijn vraag weerom gerechtvaardigd wie de opdrachtgever is van het TBSK-programmapunt Grote Markt.
Pff…
Waar we ons moeten mee bezig houden.

P.S.
De volgende brief voor de kandidaten-raadsleden komt nog wel.

 

 

 

Vierde brief aan onze kandidaat-raadsleden (4)

In onze vorige missives hadden we het over de wekelijkse en maandelijks minimale verplichte lectuur van stadsdocumenten voor raadsleden die naam waardig.
We vergaten hierbij het bestaan te vermelden van het maandelijkse Bulletin van Vragen en Antwoorden. U weet het misschien nog niet, maar als raadslid hebt u ook het recht om, buiten de gemeenteraad om, schriftelijke vragen – van informatieve, eerder technische aard wel te verstaan – te  stellen aan het bestuur. Het antwoord verschijnt dan in een zgn. maandelijks Bulletin. Soms wat laat en als uw vraag ietwat “inconvenient” van aard is voor de aan de macht zijnde coalitie , dan is het antwoord vast en zeker ook ietwat onbevredigend. Dat noopt u dan tot het stellen van een bijkomende vraag.
N.B. In de praktijk zijn de vraagstellers ongeveer altijd woelwaters uit de oppositie. Vandaar dat de materie die aan bod komt zeer vaak ongemeen interessant is. (En de pers er niet over rept.)

Goed.
U bent dus ongeveer dagelijks in de weer met die tool waarover we het al hadden, genaamd “e-decision”. En op uw nachtkastje ligt vanzelfsprekend het decreet lokaal bestuur.
Maar om een en ander van wat u leest altijd goed te verstaan, de draagwijdte ervan,  daarvoor hebt u een toch een  vorm van algemene politieke kennis nodig,  hier meer in het bijzonder kennis van het onderdeel “gemeentepolitiek”.

Ach ja, dat betekent weerom: lezen, lezen en nog meer lezen.
Maar waar te beginnen?
Simpel. Ga maar minstens wekelijks uitvoerig bladeren in de website van de VVSG, zijnde de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. Lectuur genoeg. Daar vindt u info over alle mogelijke beleidsdomeinen in de gemeentepolitiek. Het VVSG-tijdschrift genaamd “Lokaal” is ook al onmisbaar.
Handboeken over gemeentelijke bestuurskunde vindt u op de website van de uitgeverij “Politeia“.
Wegwijs in uw lokaal bestuur” is een standaardwerk  van prof. Herwig Reynaert. (Wel altijd opletten of u geen verouderde handboeken aan het raadplegen bent.)
En dan zijn er nog de vele portalen (nieuwsbrieven)  van diverse Departementen. Abonneer u alleszins op het “Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing” en het “Agentschap Binnenlands Bestuur”.
U moet dat alles niet uit eigen zak betalen. Uw fractie krijgt daar geld voor !

We gaan het maar eens vlakaf zeggen.
Als u niet bereid bent om – laat ons zeggen – zowat per dag gemiddeld een uur te besteden aan literatuur over gemeentelijke politiek en (lokale) documenten, stel u dan maar géén kandidaat. (En als het al zou gebeurd zijn, laat u maar schrappen van de lijst.)
Even opmerken dat de maand mei u normaliter een stapel werk zal bezorgen:  dan komt de jaarrekening aan bod. September kan ook bijna onoverkomelijk lastig zijn: dan komt het budget  aan bod. Allemaal honderden bladzijden.

P.S.
We willen wel graag nog één brief wijden aan wat ons in al die jaren (35?) waarbij we de gemeenteraad volgen het meest heeft gestoord bij de observatie van  onze raadsleden.

Een politieke gebeurtenis van formaat: Quickie uit VLD-partijbestuur gewipt

Ja, het is  waarlijk een gebeurtenis van groot politiek belang, zeker ook voor de Kortrijkse politiek,  –  waard om onze lopende briefwisseling met de kandidaat-raadsleden voor de Kortrijkse gemeenteraadsverkiezingen  even te onderbreken. Want het is heus niet zijn persattaché Peter Lanssens van ‘Het Laatste Nieuws’ die daar veel aandacht zal aan besteden.

Vincent Van Quickenborne is sinds  gisteren geen lid meer van het nationaal bestuur van OPEN VLD.  Dat wil wat zeggen !
Vincent is dat namelijk al ononderbroken sinds 2002, het jaar waarbij toetrad tot de VLD. En binnen dat gremium is hij in de kortste keren gaan behoren tot de  ‘kingmakers’ van de club.
Van de 18 kandidaten-mandatarissen mochten er tien lid worden van het bureau. De laatste (tiende) kandidaat behaalde 1513 stemmen, Quickie dus minder. En we kunnen ons zeer goed voorstellen dat hij in de campagne voor die verkiezingen niet stil heeft gezeten achter zijn tablet.  Zijn smartphone  heeft het begeven, intussen.

Zijn niet-verkiezing is erger dan een affront. Is het een doodsmak??
Het betekent alleszins dat hij bij de VLD-leden (de basis) alle krediet heeft verloren.  In heel Vlaanderen. (Hoeveel Kortrijkse VLD’ers zouden voor de burgemeester van onze centrumstad  hebben  gestemd? Als we dat eens wisten!)

Vincent Van Quickenborne heeft van oudsher een enorme naamsbekendheid.  Al van in de vorige eeuw met zijn fratsen als de genaamde senator Q. Eigenlijk heeft (had)  hij geen propaganda meer nodig voor dit soort interne partijverkiezingen.
En dan moet u maar even beseffen wat Quickie niet allemaal is geweest. Zelfs een keer ondervoorzitter van de partij. Fractieleider.

Zijn mandaten dan.
Senator, Provincieraadslid (verkozen maar niet gezeteld), Vlaams Parlementslid (idem),  Staatssecretaris, Minister en Vice-Premier (meerder malen en onder diverse regeringen).
Het is zelfs zo dat “De Standaard” hem in mei 2007 ooit de beste score heeft bezorgd van alle ministers in de regering Verhofstadt II.

Nadert de politieke vervaldag van onze Quickie??
Komende gemeenteraadsverkiezingen is hij ter stede zelfs geen lijsttrekker meer.
Vincent staat er om bekend van altijd het juiste paard te kiezen.
Als zijn favoriete kandidaat  Vincent Verbeecke het komende zaterdag/ zondag niet haalt als nieuwe voorzitter van de partij dan ziet het er inzake aanzien en gezag (macht) voor onze Quickie toch maar somber uit.
Eva houdt niet van machiavellisten.

 

Vervolg van onze brief aan de kandidaat-raadsleden (3)

De vorige keer stelden we aan onze nieuwe kandidaat-raadsleden voor dat zij zouden doen wat de huidige raadsleden in meerderheid evenwel NIET doen: wekelijks de notulen van het CBS doorploegen en maandelijks minstens de ‘memorie van toelichting’ (met de bijlagen) van de agendapunten van de gemeenteraad lezen.

U krijgt al die documenten (en nog véél meer) trouwens in de schoot geworpen.

Het volstaat van iets wat men hier onder mekaar gemeenzaam als
“e-decision” aanduidt  te raadplegen.

Dat is een portaal of soort website met de naam: https://kortrijk.onlinesmartcities.be
Alles wat u nodig hebt aan informatie over gemeentelijke dossiers staat daar te vinden. (Vroeger kregen de raadsleden dat allemaal op papier thuis bezorgd: soms tot 4 kg toe, – men had er zelfs een zak voor nodig.)
Noteer nu al dat er op vrijdagvoormiddag 14 december voor de nieuwe raadsleden een soort les wordt gegeven over wat een raadslid in verband met zijn mandaat zoal hoort te weten. De vraag hoe om te gaan met “e-decision” hoort daar natuurlijk  bij. (De anciens worden zelfs uitgenodigd op die informatieve vergadering, – en gelukkig maar.)
Er rinkelt geen belletje of zo als er op “e-decision” plotseling iets nieuws komt op te staan. Zaak is dus om die tool zéér regelmatig te raadplegen. Méér dan een keer per week. Er zijn nog altijd anciens die dat niet doen en/of niet kunnen. Of het bestaan ervan misschien zijn vergeten…

I DON’T LIKE READING STUFF
THAT INFORMS ME OF THE OBVIOUS
I LIKE TO BE SURPRISED

U moet er bij het lezen van al die documentatie wel altijd uw scherp verstand bij houden!
Tijd voor een lesje?
Stel dat u de gedachte bekruipt om eindelijk eens een recent meerjarenplan (MJP) te doorbladeren. Bijvoorbeeld dat voor de periode 2020-2025. U wil namelijk nu al een beetje beslagen voor de dag komen.  Groot gelijk! Dan is het wel geraadzaam te bedenken dat de gegevens die u daarin vindt niet slaan op de lopende  legislatuur 2019-2024. 
Die fout wordt vaak gemaakt.  De jaren van een MJP gelijkstellen aan die van de bestuursperiode. Zo beweert men (onder meer de burgemeester) bijvoorbeeld aan de hand van het MJP 2020-2025 dat het bedrag van de investeringen in deze periode met 50 procent zal stijgen in vergelijken met de vorige. Ah ja? Op het eerste gezicht zal u dit als onschuldige neofiet beamen. In 2019 investeerde de stad 20,2 miljoen euro, en zie: in 2020 loopt dit bedrag op tot 31 miljoen.  
De burgemeester heeft gelijk !? Neen. Wat niet gezegd wordt is dat in het jaar 2020  “de grote inkanteling” is gebeurd. Het zgn. stadsbudget slaat nu ook op – niet enkel –  het OCMW, maar ook op de begrotingen van de vroegere zeven gemeentelijke vzw’s en de autonome gemeentebedrijven zoals Parko en het SOK. Al die investeringen worden nu samengeteld en voorgesteld als één (stads)budget.

Wat willen we u, beste kandidaat-raadslid, met dit verhaaltje nog zeggen?
Dat u nog veel naslagwerken en portalen (websites, nieuwsbrieven) moet  raadplegen om bepaalde zaken in het gemeentebeleid juist te kunnen situeren. De alternatieve stadskrant Kortrijkwatcher ook, met permissie gezegd.


(Dat is voor een volgende keer.)


Brief aan de nieuwe kandidaat-raadsleden (2)

Aan de ouwe leden die opnieuw kandideren heb ik niet veel meer te zeggen.
Voor zover zij onze alternatieve elektronische stadskrant nog volgen, weten ze wel wat ik zo ongeveer over hun handel en wandel denk. Over het gehalte van hun kennis en werkkracht, bij de meesten. De slaafse partijtucht. (Ook al te wijten aan een volslagen gebrek aan politiek bewustzijn.) Troost? Voor bepaalde schepenen en zelfs voor een luttel aantal raadslid (twee of drie? bon: vier of vijf dan) durven we wel een uitzondering maken. (En één van de beste, Benjamin Vandorpe (Cd&V) heeft het dan nog afgetrapt.)

De officiële kandidatenlijsten zijn nog niet voorgedragen (dat moet uiterlijk op 14 september) maar we vermoeden nu reeds dat uitgerekend een aantal van die anciens die politiek NIETS in te brengen hadden tijdens de zittingen (geen seconde opletten, maar gewoon volop aan ’tele-thuiswerken’ deden) het toch zullen wagen om opnieuw op te komen. Dat is dus het soort van politieke gedrag dat we nooit zullen begrijpen. Het moet zijn dat zij daar op een of ander manier in hun privé-leven toch een bepaald onbekend voordeel uit halen – anders moeten we ze gewoon zot verklaren. Onaansprakelijk.

Beste nieuwe kandidaten,
Het is altijd zo ontroerend om te zien met wat voor kinderlijke argeloosheid u hebt aanvaard om op een lijst te gaan staan. Misschien was u zelf wel verbaasd dat bepaalde figuren van een bepaalde partij u zo belangrijk vonden, terwijl men u (met enig gewichtig vertoon) toch maar een plaats van het zeventiende knoopsgat heeft aangeboden. Tja, moeilijk om ernaast te kijken. Een partij hanteert bij de lijstsamenstelling gewoon criteria zoals: geslacht, leeftijd, woonplaats, kennissenkring, beroep (liefst horeca), hobby’s. Populariteit.

Er is één indicatie VAN GEEN TEL, de vraag namelijk of u iets afweet van gemeentepolitiek.
Men heeft u bijv. zelfs niet gevraagd of u enkele schepenen kent, samen met hun hoofdbevoegdheid. Of uitgevist of u weet waar en wanneer gemeenteraadszittingen doorgaan. Kent u het bestaan van zoiets als een commissievergadering? Of van een ‘Verenigde Raadsommissie’? Het enige wat van belang is, dat is de screening die naging in hoeverre u kunt dienstig zijn als stemmentrekker. Nu meer dan ooit, aangezien de lijst met het hoogste aantal stemmen ipso facto het burgemeesterambt in de wacht sleept. (En als u per ongeluk dan toch iet of wat afweet van gemeentepolitiek, vertel dan vooral niet dat u een fervent lezer bent van deze “kortrijkwatcher”.)

Op de installatiezitting van de nieuwe gemeenteraad (u weet toch wanneer dat is?) zweert men tegenwoordig dat men de verplichtingen van het mandaat zal nakomen.
Laat ons even nagaan wat dat zoal zou kunnen inhouden.
U kan natuurlijk onvoorstelbaar veel tijd besteden aan deelnamen aan recepties allerhande, voetbalmatches, begrafenissen, festiviteiten, netwerken (tooghangen), kaartingen, wijkkermissen. Daar hebben we het nu niet over, alhoewel we raadsleden kennen die net door dit soort van activiteiten geacht worden van zeer bekwaam te zijn. “Dat is ne goeien zeg !” (Als het om een vrouw gaat: ”t is en goeie, ze mag t’er zijn!”) Vergeet ook niet van aan voorbijgangers op straat – in het voorbijgaan! – met een zekere regelmaat te vragen: “Hoe is’t?” (Loop dan door.)
Tja, zonder aanwezigheidspolitiek besta je gewoon niet.

Als u kinderen hebt, dan is het u ongetwijfeld al opgevallen dat zij (soms dagelijks) ‘huiswerk’ hebben, en daar toch wel na schooltijd nog een uur of zo mee bezig zijn.
U kan als verkozen raadslid na uw job dagelijks gewoon niks doen, tenzij op woensdag. Dan loopt op uw PC normaliter het wekelijks verslag – de notulen – van het College van Burgemeester en Schepenen (het CBS) binnen. Van de voorbije week, wel te verstaan, of zelfs van twee weken tevoren. (Vandaar dat u jammer genoeg eigenlijk dagelijks de lokale Kortrijkse pers moet lezen. Hoe treurig de kwaliteit van die lokale gazetten ook is, het is nu eenmaal zo dat burgemeesters en schepenen intussen het maar normaal zijn gaan vinden om eerst aan die persmuskieten te vertellen wat ze van plan zijn. Zij krijgen de primeurs. Als u ooit verkozen raakt, beste kandidaat, dan mag u dat niet meer dulden.
Zo’n notulen kunnen wel driehonderd en méér bladzijden tellen. Gelukkig slaan veel van die bladzijden op het goedkeuren omgevingsvergunningen die politiek irrelevant zijn, – maar het is toch oppassen geblazen als het om regularisaties gaat of grotere bouwprojecten.

CBS-notulen zijn waarlijk van wezenlijk belang.
Zij vertolken de essentie van het politieke beleid. Wie die niet grondig leest is het niet waard om raadslid te zijn. Het absolute ‘minimum minimorum‘ hier is dat men minstens die agendapunten (én de bijhorende dossiers) leest die slaan op de materies van de Raadscommissie waar men lid van is. Helaas, wat zien we in de praktijk? Raadscommissies zijn vaak van ultra-korte duur (10 minuten!) en uit de verslagen ervan (ja, beste kandidaten, die bestaan) blijkt dat telkens dezelfde één of twee raadsleden het woord nemen.

Bon.
Er is dus voor een raadslid die naam waardig al één avond per week te besteden aan zijn/haar huiswerk als verkozen vertegenwoordiger van de Kortrijkse bevolking.
Maar één keer per maand krijgt hij/zij nog een document in de maag gesplit waarmee men zich een hele dag mee kan onledig houden: de zgn. memorie van toelichting bij de agendapunten van de maandelijkse gemeenteraad. We kennen raadsleden die er prat op gaan dat ze die “memorie” hebben gelezen. Maar dat is in feite slechts een samenvatting van de echte dossiers, behorend tot die agendapunten. Bij wat sommigen bestempelen als “een zware gemeenteraad” kunnen al die dossiers – in papier omgezet – een stapel vormen van een halve meter hoog, of bijna.
Beste kandidaat-raadsleden,
U moet die stapel documenten in uw PC niet helemaal gaan doorbladeren.
Maar we kunnen u reeds als een goed raadslid beschouwen als u net die dossiers hebt gelezen die slaan op agendapunten die waarlijk van essentieel belang zijn voor de gehele Kortrijkse bevolking.
Of alleszins die materies die behoren tot uw PORTEFEUILLE.
En hier raken we een zaak aan die in de volgende nieuwe gemeenteraad eindelijk een keer volledig moet doorgevoerd. Het zou zo moeten zijn dat binnen iedere fractie ieder raadslid afzonderlijk tot taak heeft om zich te specialiseren in één of enkele beleidsdomeinen. Daarmee gezag verkrijgt. Woordvoerder wordt. Zodat de mensen zeggen: dat is een goeie!
Beste nieuwkomer, probeer dat systeem een keer door te voeren in uw fractie. Begin er zelf mee.

(Wordt vervolgd.)














Coming up: een lange brief (1)…

We zijn er eigenlijk nog niet mee gestart, weten namelijk niet waarmee eerst te beginnen. Stof en bedenkingen te over.
Lang, zeer lange geleden (2006 en 2007) deden we hier in deze alternatieve stadskrant al iets gelijkaardigs: een soort boodschap formuleren met raadgevingen, zelfs richtlijnen ten aanzien van nieuwbakken raadsleden.
Het ging toen om twee stukken, met als titels: 1) “Heeft een raadslid veel werk?” en 2) “Het minimum minimorum aan dagelijks werk van een gemeenteraadslid”.
Niet dat we zelf ooit raadslid zijn geweest! Maar aan ervaring ontbreekt het schrijver dezes in het geheel niet.
De Kortrijkse gemeenteraadszittingen volgen we al zonder onderbreking sinds 1991 en vele jarenlang konden we van zeer nabij het politieke leven van diverse raadsleden meemaken als “adviseur” (speechschrijver) en zelf een heel aantal jaren als een soort fractiesecretaris. Ja, we hebben gedurende een periode van een twintigtal jaren achter de coulissen een en ander kunnen meemaken. Beleven!
Raadsleden die zelfs de hen toegezonden stukken niet eens open maakten. Dossiers niet wisten liggen. Er niet van op de hoogte waren hoe en waar een mogelijke tussenkomst in te dienen. (Zelfs niet geloofden dat zoiets kon of mocht.) Geen e-mail konden open maken.
Anderzijds hebben we ook méér dan één schepen gekend die van toeten noch blazen wist.
De onkunde en non-interesse is grosso modo nog altijd groot. Ik durf bijvoorbeeld zonder verpinken beweren dat (de schepenen nu even niet meegerekend) de kwaliteit van het stadsbestuur (het beleid) er in het geheel niet zou onder lijden als we het aantal raadsleden tot een vijftal zouden terugbrengen. (Awel, ’t is goed, – zes dan.)
Waarlijk, opnieuw tijd voor een lange brief om het maximale te maximaliseren.

P.S.
We hebben het wel over Kortrijk.
Ik heb geen vergelijkingspunten met andere steden!



Voorstel voor een ultra-eenvoudig verkiezingsprogramma qua investeringen

Via zijn persattaché, de genaamde Peter Lanssens, laat Quickie zo nu en dan in HLN (waar anders?) iets los over wat er zoal aan beloften kan gedaan worden in het kiesprogramma van het zgn. ‘Team Burgemeester’. Bijvoorbeeld de uitbouw van een “ramblas“, een oud project overigens waarvan de gazettenschrijvers op een bepaald moment zelfs niet goed wisten om welke straat het ging. (Van die zgn. ‘Stadslijst’ – de ter ziele gegane CD&V – intussen nog geen woord vernomen. Zal de ‘knip’ tussen Marke en Bissegem verdwijnen?)

Kortrijkwatcher heeft zich dezer dagen in eigen naam beraden over een programma, om te beginnen en meer in het bijzonder over mogelijke materiële investeringen. (Over immateriële beleidsdaden hebben we ook al enige voorstellen in gedachten. De beruchte Helga Kints indachtig willen we bijvoorbeeld absoluut niet meer dat de burgemeester in de gemeenteraad een plaats krijgt naast de voorzitter.)

We houden het simpel.
Ten eerste zou het goed zijn dat een aantal zaken uit het bestuursakkoord van de vorige legislatuur eindelijk worden afgewerkt. Projecten uit het ‘Plan Nieuw Kortrijk’ 2014-2019.
Ja. Als we het recente Meerjarenplan (vierde aanpassing) bekijken, dat tevens slaat op de planningsperiode 2026-2027, dan zien we dat er van dat PNK nog voor 13,5 miljoen euro te realiseren valt. Meest opvallende post is wel de ‘verledding’ van de openbare verlichting: nog voor 4,1 miljoen te gaan.

Ten tweede moet uiteraard ook het bestuursakkoord van deze op zijn eind lopende legislatuur worden afgewerkt. Was getiteld: “Beste Stad van Vlaanderen”.
In het aangepaste Meerjarenplan 2020 tot 2027 heeft men het totaal van de geraamde investeringen zelfs met 81,2 miljoen verhoogd. Meer speciaal voor de planningsperiode van volgende jaren 2026-2027 voorziet de huidige tripartite dan nu al 46,1 miljoen euro!
Het weze duidelijk: zeker het reeds beslist beleid moet zo spoedig mogelijk uitgevoerd. Dan denken we bijvoorbeeld aan lopende projecten zoals de stationsomgeving (met de ondergrondse parking), de nieuwe kazerne van Fluvia op Evolis, de nieuwe schouwburg, de Doorniksewijk.

Komende verkiezingsprogramma’s voor de aanstaande verkiezingen van oktober zouden best niet uitpakken met al teveel gloednieuwe, grootse, megalomane projecten.
Laten we het vooral nederig houden.
Kortrijkwatcher denkt dan bijvoorbeeld aan zoiets als het continue, blijvend vernieuwen van straten, ook in de deelgemeenten. Rioleringen!! Of aan het constant (jaarlijks) hoog houden van de budgetten voor alledaagse, reguliere onderhoudswerken van bestaand patrimonium. (In het jargon heeft men het over SIB’s: Structurele InvesteringsBudgetten.)

We moeten een paar zaken in het oog houden die op ons afkomen. De zgn. betonstop. De pensioenen. (Over de rioleringen hadden we het al.) De nood aan sociale woningen. Kinderopvang.
Het lopende besparingsplan mag niet stilvallen ! (De stadschuld is in 2023-2024 gestegen van 161,8 miljoen naar 207,8 miljoen.)

En toch.
Eén groots – helaas geschrapt – masterplan willen we heimelijk wel verwezenlijkt zien: de bouw van een moderne bibliotheek (subsidiair soort congreszaal) op de Buda-tip.
Een centrumstad waardig.







“Gezond Verstand” en cijfers.

Gezond Verstand” is de jongste “partij” in Kortrijk die wil meedoen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen en zich op gezette tijden mag voorstellen aan de plaatselijke pers. (Website van de organisatie kondigt enkel een eerste persconferentie van lang geleden aan, – verder NIKS.)
Die verzameling van enkele (5 tot 7) losse individuen (met uiterst losse gedachten) als een ‘partij’ bestempelen is hoog gegrepen. Zelfs de term “burgerweging” is te pretentieus. Laat ons spreken van een “groupuscule“, een splintergroepje van enkele ontevredenen die niet goed weg weten met hun vel.
Eén van de voortrekkers van de ‘beweging’ is zowaar directeur van een multinational en poneert dat zijn bedrijf al lang zou failliet zijn gegaan als hij het zou runnen zoals stad Kortrijk dat nu doet.

In “De Krant van West-Vlaanderen” (26 juli, pag. 5 van het regionale katern) illustreert hij dat met enkele financiële cijfergegevens (uit ik weet niet welk document) die helaas allemaal FOUTIEF zijn.
– Kortrijk heeft een ‘inkomen’ van 286 miljoen, zo zegt hij. Dat is larie en apekool. Vanwaar hij dat bedrag haalt is een groot raadsel. De enige officiële en actuele bron om daar iets over te vertellen is de jaarrekening van 2023. De cijferaar van “Gezond Verstand” heeft waarschijnlijk nog nooit dat document gezien, en kent me dunkt ook geen meerjarenplan van stad.
We gaan het kort houden.
– In 2023 bedroegen de exploitatie-ontvangsten van stad welgeteld: 261,81 miljoen euro.
– Dezelfde cijferaar van de groupuscule meent nog te weten dat stad last heeft van ‘geldtekort‘. Een nieuw begrip! Wat hij daarmee bedoelt is geheel onduidelijk. In elk geval rept hij met geen woord over de solvabiliteit, noch de liquiditeit van de jaarrekening. (Die is dus nog altijd goed.)
– De clou nu. Volgens de financiële woordvoerder van “Gezond Verstand” bedraagt de schuldenlast van stad 185 miljoen. Ook dat bedrag is volkomen uit de lucht gegrepen. De stadschuld bedraagt 118,72 miljoen volgens de jaarrekening 2023. En de boekhouder van “Gezond Verstand” heeft er blijkbaar nog geen weet van dat daarnaast ook het OCMW schulden heeft: 48,10 miljoen. Samen maakt dat dus 166,82 miljoen uit. (Over doorgeefleningn gaan we het maar niet hebben.)
– Nog volgens de directeur van een multinational en tegelijk financieel deskundige van “Gezond Verstand” zijn de grondlasten alhier met 40 procent gestegen in vier jaar tijd. Pertinente onzin. De ontvangsten uit de Onroerende Voorheffing (OV) bedroegen 40,21 miljoen in 2023 en 35,61 miljoen in 2019. En stijgingspercentage van 12,9 procent.
“Gezond Verstand” maakt hierbij niet enkel een onbegrijpelijke fout, maar het toppunt is nog dat men als het ware ‘vergeet’ dat stad helemaal niet verantwoordelijk is voor een jaarlijkse stijging van de ontvangsten uit de OV. De opcentiemen (het tarief) zijn al twee bestuursperiodes gelijk gebleven! Maar het kadastraal inkomen wordt geïndexeerd en de uitkomst van de OV-ontvangsten is het resultaat van een vermenigvuldiging van de (Vlaamse) basisheffing met een indexatiecoëfficiënt. Overigens is het niet de stad die de hoogte van een KI bepaalt.

Al met al getuigt het “Gezond Verstand” van een zeurderige onkunde.
Schulden maken wordt blijkbaar aangezien als een zonde. Van productieve schulden bij een openbaar bestuur heeft men blijkbaar geen weet. Begrippen als autofinancieringsmarge, netto-actief, schuldgraad komen niet ter sprake. Van het lopende besparingsplan heeft men geen weet.

Ons gezond verstand zegt dat deze “partij” best niet deelneemt aan de komende verkiezingen.
De overbodigheid is totaal. De onwetendheid evenals de banaliteit van hun zienswijzen zijn schrijnend.




Naar een transparante HVZ Fluvia ? (5)

De onderste steen moet boven in verband met de bouw van die nieuwe hoofdkazerne van de hulpverleningszone op Evolis, maar in feite moet over heel het beleid van de HVZ een hartig woordje gezegd, zeker in de Kortrijkse gemeenteraad als grootste kostendrager van heel de organisatie.

In onze vorige editie las u voorbeelden van de waarlijk nietszeggende verslagen van het zonecollege en van de zoneraad. Tenenkrullend: weet u dat we zelfs niet konden achterhalen hoe het zonecollege is samengesteld? (Van de -theoretisch openbare – zoneraad hebben we zo ons vermoeden: de 14 burgemeesters, als ze er al op aanwezig zijn.)
In opperste wanhoop (en beschaamd) hebben we de samenstelling van het zonecollege opgevraagd bij “gemini google“. Antwoord: “De officiële leden van het College zijn niet publiek bekendgemaakt.”
Hoe wordt er gestemd in die bestuursorganen? Huishoudelijke reglement? Onbekend. Statuten van Fluvia? Niet te vinden. Oprichtingsakte ook al niet. We stootten in onze zoektocht toevallig wel ergens het ondernemingsnummer van de HVZ: 0500 929 774. Maar het Staatsblad helpt ons niet verder over akten of wijzigingen ervan. Jaarrekeningen op de balanscentrale van de Nationale Bank? Spoorloos.

Hoe is de verdeelsleutel voor de jaarlijkse toelagen, de ‘gewone’ investeringen, de bouw van de hoofdzetel bepaald? Probleem is dat Fluvia (bijv. op haar website) de zgn. kaderovereenkomst van 2020 met de 14 gemeenten (over het algemeen functioneren van de zone) niet eens publiceert. Volgens onze Googlevriend ‘Gemini‘ zou die verdeelsleutel gebaseerd zijn op twee criteria: het bevolkingsaantal van de deelnemende gemeenten en het “risicoprofiel” (voor calamiteiten) ervan. Het Kortrijkse risicoprofiel zou 11,11 procent bedragen en – rekening houdend met het bevolkingsaantal – zou de verdeelsleutel voor onze stad dan neerkomen op 12,26 procent. Dan is die wel fel gewijzigd! (Waar, wanneer, waarom?) Zoals al hier gemeld: voor dit jaar dragen we voor 37,26 % bij in alle ontvangsten van de HVZ Fluvia.
Dus ook voor de nieuwe multidisciplinaire hoofdkazerne in Kortrijk. Een veiligheidscentrum. (We kunnen niet genoeg benadrukken dat het om meer gaat dan zomaar een onderkomen voor de korpsen van Kortrijk en Zwevegem.)
Over de plaatsingsprocedures van het project vonden we ook al niks. Wijze van gunnen, selectie, ramingen? Geen jota. We kennen enkel het studiebureau, de TV “Archiles architecten en Compagnie O”, geselecteerd door de Vlaamse Bouwmeester. (Motivering, offerte, plan??) En in de projectomschrijving repte de Bouwmeester over een budget van 15 miljoen euro, excl. btw en ereloon. Grappig (nou ja) is dat de bijdrage van Kortrijk alleen al 15 miljoen bedraagt….

Zeer bizar is dat de zoneraad in een ongetwijfeld onbewaakt moment gewag maakt van een ereloon van 9,23% en dat dit neerkomt op een kost van 1.524.120,55 euro, zonder btw. Als we daar de regel van drie op toepassen lijkt het er toch op dat het project toen werd geraamd op 16,5 miljoen, zonder btw.
Fluvia-voorzitter gaf in de pers in eerste instantie mee dat het project 20 miljoen zou kosten en even later dat het duurder zou uitvallen, te weten: 26,6 miljoen. Alweer zonder enige toelichting over de offertes.
In de laatste zoneraad (en college) van 28 juni is de aanbesteding van het kazerneplan op Evolis geagendeerd. En verslag daarvan is er nog niet. Maar daar moeten we toch niets van verwachten. tenzij een onverlaat uit de Kortrijkse gemeenteraad daarover op de laatste zitting van september aanstaande (nog voor de verkiezingen) durft te interpelleren.
Voor de goede orde nog eens duidelijk maken in hoeverre stad Kortrijk bijdraagt aan het project op Evolis, althans volgens het laatste meerjarenplan 2020-2027; de vierde aanpassing (actieplan 7.4.5).
– Reeds gerealiseerd; 3.353.400 euro.
– Nog te realiseren tijdens dit meerjarenplan: 5.357.696 euro.
– Nog te realiseren na het meerjarenplan: 6.784.545 euro.
Totaal: 15.495.641 euro.
Maar niet te vergeten; we hebben voor 2/3 bijgedragen in de aankoop van de grond op Evolis.
Dat kwam neer op 1.446.713 euro. (Zwevegem staat in voor 1/3de, te spreiden over 50 jaar.)
Allemaal te herzien, samen met die vroegere kaderovereenkomst.
Dat hoofdkwartier van Fluvia komt er met een jaar vertraging.

Wat wil een geïnteresseerde burger-belastingsbetaler voortaan (minstens) zien op de website van de HVZ Fluvia?
– Statuten;
– De kaderovereenkomst tussen de 14 gemeenten;
– Begrotingen en jaarrekeningen (met toelichting);
– Volwaardige verslagen van de zoneraad;
– Geheel het dossier van het kazerneplan op Evolis.









Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert