Openbaarheid van bestuur : nog iets over Bruisende Stad

Eerst even voor alle duidelijkheid: we hebben niets tegen de vzw Bruisende Stad.
Die vzw doet goed werk. En een aantal bestuursleden zetten zich werkelijk terdege in voor de goede zaak.

Dit gezegd zijnde brengen we hier wat verslag uit over de werkzaamheden van deze stedelijke vzw. Volgens schepen Bral, die de vzw Bruisende Stad als zijn eigenste territorium beschouwt,
mag dat niet. We riskeren dus een sanctie.

Gisteren 21 maart was er weer een Algemene Vergadering.
Op de agenda stond ondermeer het “overlopen” (dus niet goedkeuren) van het verslag van de vorige vergadering”. Die vergadering dateert van december vorig jaar.
Volgens schepen Bral mogen we eigenlijk blij zijn dat er zowat om de drie maanden een Algemene Vergadering doorgaat.

Op die vorige vergadering heb ik om duidelijkheid gevraagd omtrent de vergoeding die bepaalde bestuurders voor hun werk ontvangen. Volgens schepen Bral zijn die mensen die vergoed worden géén bestuursleden. Dat is dus tenminste in één geval niet waar. Verder is het maar de vraag of de ambtenaar-secretaris ook nog een vergoeding moet ontvangen bovenop zijn wedde.
Maar ja. Schepen Bral is in tweede instantie van oordeel dat het hier niet gaat om “vergoedingen” maar wel om “onkostenvergoedingen” zonder geldelijk voordeel. Een en ander is dus niet strijdig met art. 10 van de statuten dat zegt dat bestuursleden van de vzw geen geldelijk of stoffelijk voordeel mogen halen uit hun lidmaatschap, noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks. Zo. Dat is dan alweer opgelost. Geen haan die hierover nog zal kraaien.
(Toen hierover gestemd werd zei schepen Bral dat zijn stem dubbel telt.)

Nog op die vorige Algemene Vergadering zei schepen Bral dat er tegen de gemeenteraad van januari een beheerscontract met de stad zou afgewerkt worden. Dat is niet gebeurd.
De smoes is dat men voorziet om nóg een vzw op te richten, ditmaal voor Promotie en Toerisme.

Op de agenda van de Algemene Vergadering van gisteren 21 maart werd ook de stand van zaken aangegeven omtrent de sponsoring van Bruisende Stad. Er werd ons een keurig lijstje bezorgd van sponsers en bijhorende bedragen.
Aangezien er hier nog onderhandelingen gaande zijn is enige discretie op deze weblog voorlopig nog wel zinvol. Het kan niet in de bedoeling liggen om zaken in de war te sturen.

Maar het loopt dus niet zo best met de inzameling van fondsen. Men had zowat 114.000 euro begroot voor dit jaar en we staan op ongeveer 60.000 euro. Een slechte zaak ook voor de “instantie” die zorgt voor de acquisitie. Want die krijgt een percentage op de ingezamelde gelden.

De “definitieve” jaarkalender 2005 werd ook besproken.
Onze beroemde stadsgenoot Ozark Henry komt niet want men vindt hem te duur.
Kan men zich voortstellen dat Piet niet wil komen? Musikale Brain Drain? Er moet hier iets aan de gang zijn. Want LIST komt wel.

Daadwerkelijke realisaties van Bruisende Stad zijn: de Sinksenfeesten, Kortrijk Strand(t), Kortrijk Paard(t), Kortrijk Danst (geen stadsbal van Bral meer!), de intrede van de Sint, boterhammen op het Plein, en Eiland van Licht met eindejaarsactiviteiten.

Nieuw is dat Lisbeth List komt, “in concert”.
Mooie vrouw. Kan er iemand voor haar overkomst naar Bruisende Stad een goede reden bedenken? Mag die ouwe van haar niet meekomen? Als ik als lid van de Algemene Vergadering van Bruisende Stad toevallig nog een keer Brigitte Bardot zie, mag ik haar dan ook vragen om voor een keer naar Kortrijk te komen?
Ook nieuw is “muziek in de stad” (30 april).
En het slotspektakel bij de onthulling van Minneke van Bissegem (thuisbasis van schepen Bral).
Nog nieuw is “Kortrijk Proeft” en en het Internationaal Volksdansfestival. Maar het is nog niet helemaal zeker of die activiteiten wel zullen doorgaan.

Voor volgend jaar loop ik met een plan rond voor een nieuw evenement dat in heel de wereld nog niet is opgezet. Ik zal dit plan op de volgende Algemene Vergadering van mei voorleggen.
Heb het eigenlijk al een keer gedaan bij de Stedelijke Musea, maar men verstond het niet.

In de vorige Raad van Bestuur (23 februari) werd er waarlijk met scherp geschoten op mijn persoon en op mijn weblog. In mijn afwezigheid. Officieel weet ik daar niets van: ik ben geen bestuurder bij Bruisende Stad.
Het ging er naar het schijnt duchtig aan toe. Men zou zelfs mijn ontslag hebben geëist. Bijvoorbeeld omdat ik hier in mijn stadskrant dingen vertel die de Kortrijkzanen niet mogen weten.
Op de Algemene Vergadering van gisteren hebben mijn criticasters van het Bestuur hun mond niet opengedaan !
Hiermee is het incident wat mij betreft gesloten.

Bruisende Stad wordt ontoegankelijk

We waren hier al enkele keren genoodzaakt om wat te vertellen over de vzw Bruisende Stad.
Tegen onze zin, maar we zijn nu eenmaal allergisch voor foefelarij en geheimdoenerij.
Zie stukken alhier van 13/1, 22/1, 7/2.

Maar nu breekt mij de klomp.
U weet dat alle Kortrijkse gemeentelijke VZW’s in december 2004 hun begroting en jaarplan 2005 met statutenwijziging en het bijhorend beheerscontract, plus NOG afsprakennota met de stad (wie betaalt den telefoon?) hebben voorgelegd aan de gemeenteraad.

We zetten nu even die vzw’s op een rij: Sportplus, Groeningeheem, De Kortrijkse Schouwburg, de Ontmoetingscentra, de Stedelijke Musea, het Nationaal Vlas-, Kant- en Linnenmuseum, de Stedelijke Bibliotheken, Jeugdinfra, de Warande, Jeugdontmoetingscentrum.

De vzw Bruisende Stad heeft enkel een statutenwijziging ingediend.

Als het van schepen Bral afhangt zal de gemeenteraad de begroting 2005 en het jaarplan niet te zien krijgen.
Hij is namelijk van oordeel dat zijn vzw Bruisende Stad geen gemeentelijke vwz is !
Nog absurder: volgens hem bestaan er niet eens gemeentelijke (stedelijke) vzw’s ! Er zijn alleen “kleine” en “grote”.
Dientengevolge hebben volgens onze schepen van cultuur ook de burgers geen recht op inzage in de documenten van Bruisende Stad.

Ongelooflijk.
Het wordt tijd dat de burgemeester optreedt.

Als in de volgende gemeenteraad van april nog geen begroting 2005 wordt voorgelegd kunt u als burger klacht neerleggen bij de Vlaamse instantie “openbaarheid van bestuur”. U moet daarvoor geeneens gemeenteraadslid zijn. Ook als men op het stadhuis zou weigeren om u inzage te geven van bestuursdocumenten van de vzw Bruisende Stad. Bijvoorbeeld van de verslagen van de Raad van Bestuur.

In elk geval zullen wij u hier op deze stadskrant blijvend op de hoogte houden van 1) de verslagen van de Raad van Bestuur en 2) de Algemene Vergadering.
Zie volgend stuk.

Mogen we aan schepen Bral intussen de raad geven om nog vanavond het Vlaams decreet over openbaarheid van Bestuur te lezen?
Het wordt overigens ook hoog tijd dat het College een reglement hierover voorlegt aan de gemeenteraad.

Onze burgemeester is ook Vlaams Volksvertegenwoordiger

Ik was het waarlijk vergeten.
Tot plots in “De Tijd” (1 maart) te lezen stond dat Vlaams volksvertegenwoordiger Stefaan De Clerck (CD&V) aan de Vlaamse regering heeft gevraagd om de schouders te zetten onder handelsdistricten in de steden. (Later daarover nog wel een keer iets meer.)

Nu moet u niet denken dat de burgemeester zich in het Vlaams Parlement niet werklustig gedraagt.
Maar hij is gelukkig nu eenmaal niet zó publiciteitsgeil als zijn Kortrijkse collega en ook raadslid Carl Decaluwé. Als die een stro van de aarde raapt wordt heel de pers daarvan op de hoogte gebracht.

Onze burgemeester is in het Vlaamse parlement lid van de Commissie “Cultuur, Jeugd, Sport en Media”. Iedereen weet dat hij fel is geïnteresseerd in die domeinen. Daar niet van, maar als burgemeester van een centrumstad had hij zich wellicht nuttiger kunnen maken in de Commissie “Wonen en Stedelijk beleid”. (Even aan toevoegen: hij is wel plaatsvervangend lid van deze commissie.)

Onze lokale gazetten kunnen natuurlijk niet alles aan. (Vandaar overigens het bestaan van de krant Kortrijkwatcher – deze weblog – die u nu leest.)
Toch zou ik aandringen bij de plaatselijke journalisten om de werkzaamheden van Stefaan De Clerck op het Vlaamse niveau wat indringender te volgen. Hij is tenslotte onze burgervader!
En de onderwerpen die hij op tafel gooit hebben vaak een pertinente regionale of stedelijke betekenis.
En het is allemaal niet zo moeilijk om op te zoeken. Het Vlaams Parlement heeft een degelijke website. In enkele minuten kan men te weten komen wat onze burgervader in Brussel uitricht.
Vóór de schermen althans. Wat in de Wandelgangen en Kabinetten geschiedt is natuurlijk ook van groot belang.

De tussenkomsten van onze Vlaamse volkvertegenwoordiger-burgemeester verraden uit de aard der zaak wat hem bekommert.
Zo bijvoorbeeld had hij vragen bij de aanwerving van een nieuwe bouwmeester. (De vroegere Bob Van Reeth is een vriend des huize.)
Hij vroeg ook om uitleg bij het sportbeleid in Vlaanderen, de financiering van de Belgische Kamers van Koophandel, de bevoegdheden van de Serr en het Resoc.
Er was ook een voorstel van resolutie betreffende grensoverschrijdende samenwerking met Noord-Frankrijk.

Soms is onze burgemeester wel een beetje wollig, zodat het voor een journalist niet altijd gemakkelijk is om de essentie van zijn boodschap te begrijpen.
Eén citaat, uit zijn interventie over het MAS (Museum aan de Stroom in Antwerpen).
“De essentie van de culturele dynamiek is te vinden in de finaliteit. Die moet kunnen ingebracht in een langetermijnvisie. Het is cruciaal om alles als een geheel te bekijken bij de uitstippeling van het langetermijnbeleid”.
Ja.
HET IS WAAR.

Eigenlijk wil de burgemeester hiermee zeggen aan minister Bert Anciaux dat hij bij de financiering van grootse projecten (het Buda-kunsteneiland) de stad Kortrijk niet mag vergeten. Maar waarom zegt hij dat dan niet gewoon?
Onze burgemeester heeft ook zijn verontwaardiging uitgesproken over de aanvallen van het Vlaams Blok (bij monde van Erik Arckens) op stadstheaters, alhoewel hij daaraan toevoegde “geen theaterkenner te zijn”.
Nou, dat had ik toch niet gedacht. Onze burgemeester is één van de heel weinige (zeg maar: géén) stadsbestuurders en/of gemeenteraadsleden die een klein beetje zo nu en dan wel eens in “Limelight” opdagen.

Dat de burgemeester pleit voor vierjaarlijkse (in plaats van tweejaarlijkse) subsidies aan kultuurtempels is dan wel weer te begrijpen. Die culturele jobhoppers van vzw’s Buda I en II moeten toch een beetje kunnen leven.

Antwerpen hield in Cannes de boot af. Kortrijk en Gent niet.

Stad Antwerpen wou dit jaar niet meedoen aan de bijna wereldberoemde vastgoedbeurs in Cannes: de MIPIM. Dit is de “Marché International des Professionnels de l’Immobilier“.

Dit jaar ging die prestigieuze beurs door van 8 tot 11 maart. Er waren 17.000 deelnemers uit 72 landen. Met 2000 Belgen !
In 2002 en 2003 was Antwerpen nog zeer prominent aanwezig in Cannes.
Maar vorig jaar 2004 begon het College zelf aan te dringen op wat meer bescheidenheid. Er zou dat jaar slechts één schepen naar ginder trekken, samen met de burgemeester. En zonder Visa-kaart !
Het College van 20 februari 2004 (u kunt dat allemaal lezen op de Antwerpse website!) besloot dat men de deelname achteraf zou laten evalueren door een extern bureau. Dit is intussen gebeurd. Het rapport van “Internel Mariën” stipte nogal wat tekortkomingen aan.
Een deelname in Cannes-2005 zou nog wel kunnen als aan allerhande “pijnpunten” zou worden verholpen. Ondermeer het uitwerken van een beter concept ! Maar dit gebeurde niet. En de leiding van het vastgoedbedrijf Vespa kiest liever voor een deelname aan de “Expo Real” in München, in oktober van dit jaar. Geraamde kostprijs, zonder personeel: 187.000 euro. Merkwaardig: dit is méér dan de Antwerpse delegatie van 2004 in Cannes heeft gekost (177.000 euro).
Even tussendoor: een toegangskaartje voor Mipem kost 1.200 euro.
(De globale kost is zeer afhankelijk van de vraag of men al of niet een eigen stand heeft. Zo’n stand is onbetaalbaar.)

Le Bâoli

De stad Gent was voor de twaalfde maal zéér prominent aanwezig op de Mipim-beurs.
Traditioneel maakt het stadsbestuur aldaar gebruik van een gehuurd jacht, de “Alter Ego“.
De boot wordt gehuurd door Project Development Group, een vzw waarvan de stad en een 20-tal privé-bedrijven lid zijn.
Men houdt daar dan een “Gentse Dag”. Dit jaar waren er vier schepenen nodig aan boord om toelichting te geven bij 12 projecten. (Vier belangrijke, waaronder het nieuwe multifunctionele voetbalstadion AA Gent en het Sint-Pietersstation.)

Volgens Trends (17 maart, pag. 18) is er nog een mooi feestje gebouwd in de nachtclub “Le Bâoli“.
Met zowat 500 gasten, waaronder ook onze burgemeester. Per twee couverts telde men zo’n 1250 euro neer. Niet te verwonderen als je weet dat de onverwoestbare vastgoedtycoon en lobbyist Koen Blijweert daar organisator van is. En de gerechten waren Belgisch want bereid door de speciaal overgevlogen kok Roger Souvereyns.
Iedereen was fel op dreef. Ook onze Waalse broeders (dit jaar opvallend sterk aanwezig)
zongen luidkeels “we are family“. Staat allemaal in Trends.

Uit nieuwgierigheid intussen toch een keer gekeken naar de website www.lebaoli.com.
Prachtig. Prachtig. En dan bedoel ik niet alleen de website zelf. Zou daar gerust voor altijd willen blijven. Exotische tenten. De wijnkaart staat er ook op. Prijzen tot 20.000 euro. Alles staat erop. Ook foto’s van VIP’s.

Stad Kortrijk mag telkenjare gebruik maken van die Gentse boot.
Waren dit jaar aanwezig op de recepties: de burgemeester natuurlijk en de directrice van het Stadsontwikkelingsbedrijf, één ambtenaar, één kabinetslid, en twee personeelsleden van Leiedal. Ook nog de burgemeester van de landbouwgemeente Lendelede.

Het is op één van die recepties dat de burgemeester met een nieuw plan is opgedoken voor de Sint-Amandstoren. Er zouden daar luxe-appartementen komen. (Leiedal heeft een studie gemaakt waarvan de resultaten niet bekend zijn bij de gemeenteraadsleden.)

Het vastgoedcongres in Cannes moet toch op een of ander manier nuttig zijn geweest voor de burgemeesters-participanten.
Dit jaar was er voor het eerst een forum Global City voor “urban decisions-makers”. Met daarin een speciale “Mayor’ s Summit”. Op de deelnemerslijst (genaamd “speakers list”) staan tientallen stadsbestuurders uit alle mogelijke wereld- en gewone steden. Kortrijk niet gevonden. Wel Gent, en Mons, en Ingrid Lieten (SP.A) van De Lijn.

Bon.
We geloven altijd graag onze burgemeester.
In Trends zegt hij dat de zending naar Cannes voor hem geen uitje is. Dat hij daar in 48 uur meer vastgoedondernemers en -financiers ontmoet dan andere burgemeesters in twee jaar.
Het is evenwel niet de eerste maal dat onze burgemeester naar Cannes trekt.

Wat zou er nu een keer kunnen gebeuren?
Dat de burgemeester spontaan een verslag uitbrengt van het wedervaren van de Kortrijkse delegatie aan de gemeenteraad. En op de Kortrijkse website.
Misschien zelfs – net als in Antwerpen – met een evaluatie van de resultaten, gelieerd aan de kostprijs.
Want vergeet niet: volgend jaar september is er ook nog een Mipim-congres in Hongkong.
Ook goed gelegen. Schitterende plek. Gaan we daar ook naartoe, en waarom niet?

Kortrijk gaat raar om met zijn gevleugelde vrienden

Die éne duiventil om onze stadsduiven uit te roeien komt er eindelijk.
In uitvoering van actieplan 66 uit het milieubeleidsplan van 2002.
Niet in het Begijnhofpark, zoals eerder is bedacht. Ik zag daar nog nooit duif, – “duif is dood meneer”. Na veel studiewerk is beslist om met zo’n til te beginnen op het Conservatoriumplein.
(Dat is dus waar het muziekcentrum komt, en de fuifzaal van “De Kreun”! Het is niet mogelijk. Duifjes zullen doof worden, meneer.)
Voor dit actieplan kwamen zelfs Engelse experts naar hier. Zie de website van PICAS.
Arme duifjes. Men gaat heel pervers kalkeieren in uw nest leggen. Of ze met iets insmeren.
En weet u – arme duifjes- hoeveel ons dat weeral gaat kosten? Voor die ene duiventil zullen we, met BTW, zowat 17.000 euro uitgeven.
Wat alweer werd verzwegen (nu door schepen Philippe De Coene, waarom doet hij dat toch?)
in de laatste gemeenteraad is dat de plaatsing zelf ons nog 4.260 euro zal kosten, zonder BTW. Schat de totale kostprijs van het project maar op minstens 22.000 euro. Met de vele nevenkosten (administratie, studiewerk, tentoonstellingen, bezoeken, heen en weer geloop) erbij komen we algauw aan 1 miljoen BEF. Zonder de exploitatie. Dat laatste is iets wat het stadsbestuur altijd opnieuw en nooit in rekening brengt als er weer eens met iets wordt uitgepakt. (Stad is namelijk geen bedrijf.)
Met dat geld konden we al onze stadsduiven te pakken krijgen en ze laten opeten door de arme kindjes.

De zwaluwen integendeel krijgen nog geld toe van ons, als ze willen terugkomen van de arme zuiderse landen. Wie bijvoorbeeld 4 nesten ongeschonden laat krijgt 25 euro van de stad. (Trouwe lezers van deze krant weten dat die subsidies van de hogere overheid komen, en dat de stad die pot van 1500 euro was vergeten.)
Om naar 6 nesten of meer te zitten staren verdien je als kuisvrouw een dagloon. 58 euro.
De stadsdiensten zijn zelfs bereid om nog een plankje aan te brengen onder die nesten. Het weghalen na het broedseizoen is ook voorzien! Dat is toch allemaal tamelijk de moeite waard om in de gazet (Intercity van De Morgen) te komen.
Dure vogels, die zwaluwen. En er zijn nog bijna 100 nesten in de stad.

Don Quichote op zijn sterfbed: “In de nesten van vorig jaar zijn geen vogels meer”.
(In het Begijnhofpark zijn niet alleen geen duiven meer, ook geen nachtegaal noch leeuwerik. Tijdens het vorige stadsbestuur – zonder actieplan “zwaluwen” nummer 29 uit het milieubeleidsplan – nog wel. Actie 29 had dit verschijnsel kunnen laten bestuderen, in samenspraak met de coördinator van de immigranten-zwaluwen op zoek naar asiel.)

De hoeders van blinde vinken worden nog helemaal anders behandeld.
Op 5 juni is er in de Preshoekstraat een vinkenzetting. Het kampioenschap van West-Vlaanderen. Er worden ca. 500 deelnemers verwacht. De vinkeniers worden door het stadsbestuur electoraal getrakteerd op zware alcoholische drugs. Dertig flessen witte wijn en een niet nader bepaald aantal vaten bier. (De 12 flessen fruitsap worden wel geretourneerd.)

Shocking news uit de gemeenteraad (3)

Uit de tussenkomsten van raadsleden in de zitting van laatstleden maandag 14 maart is weer eens gebleken dat zij mijn weblog niet lezen. (Ambtenaren naar het schijnt wel. Mijn populariteit in die middens is stijgende en dat doet deugd.)

Zo’n ti-ta tovenaar als schepen Alain Cnudde zei bijvoorbeeld dat de reis naar het verre Cebu 100.000 BEF kost. Geen raadslid dat dan verontwaardigd rechtspringt en zegt dat die mededeling geheel bezijden de waarheid is. Onze trouwe lezers weten dat die reis van mei vorig jaar méér dan het dubbele heeft gekost. Bijna 7.000 euro, zonder hotelkosten. Maar die hotelkosten zouden volgens het Schepencollege betaald worden door de Vlaamse overheid.
Waarom vraagt er geen raadslid om de facturen?

Een zware dagorde met een ontbrekend punt

Aan het begin van een zitting kunnen raadsleden nog opmerkingen maken over de agenda. Wanneer gaat er een keer iemand plechtig rechtstaan en zeggen dat de agenda veel te overladen is? Dat het voor een doorsnee raadslid (met een job) materieel onmogelijk is om een stapel dossiers van één meter hoog in nauwelijks tien dagen door te nemen.
Maar trouwe lezers van deze krant weten ook dat er alweer een agendapunt ontbrak:
de begroting en het jaaractieplan 2005 van de vzw Bruisende stad is nog altijd niet voorgelegd aan de Raad. Er is ook geen raadslid geweest dat de burgemeester er even aan herinnert dat hij lang geleden een thematisch debat heeft beloofd over het taxi-beleid, en laatst nog over de vzw Anno’02 en de vzw Buda-kunsteneiland I en II.

Nog meer onwaarschijnlijke waanzin over het cameratoezicht in de stad

Het geplande cameratoezicht op en rond het Schouwburgplein kwam ook ter sprake.
In deze weblog is deze waanzin uitvoerig behandeld.
Blijkbaar heeft schepen van veiligheid Hilde Demedts die stukken ook niet gelezen. Want zij blijft maar beweren dat studies uitwijzen dat camera’s criminaliteitsfenomen met 40 procent kunnen doen dalen en dat er geen noemenswaardige verschuivingseffecten gerapporteerd zijn. Ook was ze van mening dat er voor die camera’s geen bijkomend personeel nodig is. De mensen die al aanwezig zijn op de dispatching gaan een beetje kijken naar de beeldschermen… Wel, dat men dan maar heel het spel en spul opdoekt. Dit is niet meer ernstig.

Mag ik het nu nog één keer zeggen?
“Centralisten” in de kijkruimte (die overigens moet afgesloten zijn!) dienen speciaal geselecteerd, en een secure opleiding is broodnodig. Ook blijkt uit onderzoeken dat ze na korte tijd (bijvoorbeeld één uur) aflossing nodig hebben. Zelfs de hele ploeg dient na een tijd vervangen te worden, wegens “verbrand”. (Ze weten teveel intimiteiten van de burger. Vertellen teveel aan hun bedgenoten.)
Is er dan werkelijk geen enkel raadslid of schepen die daar enige notie van heeft?

U weet, lezer, dat de installatie NU reeds is voorzien op 16 camera’s.
Raadslid Piet Missiaen (Spirit) vroeg aan de burgemeester uitdrukkelijk of er naast de vier op het Schouwburgplein nog elders camera’s zullen worden geïnstalleerd. De burgemeester kon niet beloven dat er in de toekomst nooit zullen bijkomen. (In een andere gemeenteraad heeft schepen Guy Leleu dit wel beloofd!)
Tegenover de kritiek van Jan Kempinaire (VLD) op het reglement cameratoezicht merkte de burgemeester triomfantelijk op dat minister Dewael bij een bezoek aan de stad enthousiast was over het project cameratoezicht. Ik veronderstel dat de burgemeester kranten leest. Waarom openbaart hij dan niet aan de raadsleden dat de huidige federale minister van Binnenlandse Zaken Dewael zijn mening over cameratoezicht op openbaar domein heeft bijgesteld. Hij heeft er waarlijk ernstige bedenkingen bij, en het is niet zonder reden dat federale wetgeving hieromtrent uitblijft.

Er waren nog veel schokkende zaken mee te maken in die laatste gemeenteraad.
Jammer dat u er alweer niet bij was.
Maar als we op alle slakken zout zouden willen leggen moeten we weer om twee kilo naar de winkel.

Teveel werk

Raadslid Patrick Jolie (CD&V) zat zoals gewoonlijk gedurende praktisch heel de zitting op zijn laptop te werken.
Hij is trouwens niet tussengekomen bij het agendapunt over de aankoop van grond in Heule voor het doortrekkersterrein voor woonwagenbewoners. Niemand ten andere. Het Vlaams Blok heeft enkel gezegd dat de fractie zou tegenstemmen. Zonder meer.
Jolie las wel een uitvoerige tekst voor over de afbakening van het stedelijk gebied. Dat willen we er toch wel even bij zeggen. Teleurstellend dan weer was dat niemand begreep waarover het ging en dit ook niet zei.

Het is overigens schrijnend om te zien hoe vaak belangrijke agendapunten de Raad passeren zonder noemenswaardige tussenkomsten.
Dit keer bijvoorbeeld het convenant over ontwikkelingssamenwerking (Cebu!). Bijvoorbeeld nog het erfgoedconvenant voor 2005-2008. (Raadslid Filip Santy – toekomstig schepen – profiteert er dan wel van om een ambtenaar te feliciteren, met naam en toenaam. Zoiets doet men niet.)
Over het Interreg IIIB -project Citizen First werd ook weinig kommentaar gegeven. Onze lezers weten daar alles over. Schepen Philippe De Coene blijft maar beweren dat heel die gratis-internetopleidingen en PC’s in de stad door Europa worden betaald. En het Vlaams Blok had als enige opmerking dat er in dit soort Europese projecten Nederlands moet gebruikt worden.
Het agendapunt over de sociale economie (u weet wel: dat Equalproject) is er ook zonder kleerscheuren doorgekomen.
En dat compleet gekke gemeentelijke erosiebestrijdingsplan. De tsunami in Kortrijk.

Wat er nu ook toch zéér begint op te vallen is dat raadslid en Vlaams parlementslid Carl Decaluwé zijn mond niet opendoet in de Raad. Zoals u weet is hij specialist inzake media, huisvesting, ruimtelijke ordening en nog zo het een en ander. Denk je dan dat hij bijvoorbeeld tussenkomt bij een zo belangrijk punt als de afbakening ven het regionaal stedlijk gebied? Of bij de belasting op leegstand en onbewoonbare woningen? Maar nee gij! En toch komt hij regelmatig in de media. Bij WTV zijn ze zot van hem, als hij weer eens met een zogezegde enquête uitpakt.

Ambtenaar krijgt de schuld

Er waren wel weer veel bijkomende vragen en voorstellen, al was het maar om in de picture te komen.
Hierbij was er zeker één dikke slak om toch nog even zout op te leggen.
In de gemeenteraad van januari heeft men aan Roularta toegestaan om drie zuilen op te richten op de Veemarkt voor de bedeling van het magazine “Steps”. In werkelijkheid stonden er op een bepaald moment zes displays in de stad. Raadslid Hans Masselis (VLD) en Piet Missiaen hadden hierover natuurlijk vragen.
Schepen Hilde Demedts werd belast om deze onjuiste uitvoering van een gemeenteraadsbeslissing een keer uit te leggen. Dat is niet gemakkelijk want politiek-deontologisch een zware uitschuiver. En wat deed zij? De schuld doorschuiven naar een ambtenaar ! Een echte politica doet dit niet.

Potsierlijk stemgedrag

Zo’n Raad kan toch ook eigenaardig stemgedrag vertonen.
Er werd bijvoorbeeld gestemd over een advies bij het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan tot afbakening van het stedelijk gebied.
Zonder dat iemand wist over welk advies men het nu eigenlijk had. Dat van het Schepencollege? Of dat van raadsleden Cathy Matthieu (Groen), Piet Missiaen (Spirit), of Patrick Jolie (CD&V), of Filip Santy (ook CD&V) ? Of van allen samen? Welke tekst zal men nu eigenlijk opsturen naar de hogere overheid? Niemand die zich dat afvraagt bij de stemming over “het” advies.
Dat zijn dingen waar ik bij TILT sla. Allemaal volwassen mensen met een redelijke opleiding die in onze naam over iets stemmen en niet weten waarvoor.

Lezer, tot een volgende keer met losse berichten vanuit de Raad.
Maar in april kan ik er helaas tot vreugde van enkele schepenen evenwel niet zijn. Ik zoek naar een vervanger.

Laatste waarschuwing voor mandatarissen

Bent u als mandataris (bijvoorbeeld als burgemeester of parlementariër, enz.) aangifteplichtig?
Dan hebt u nog tot eind van deze maand maart de tijd om bij het Rekenhof aangifte te doen van uw mandaten (ambten, beroepen) én heel uw vermogen. Tot en met schilderijen.
Voor meer informatie: zie het stuk alhier van 9 januari.
Of de website van het Rekenhof.

Doe mee aan de grootste Belgische schriftvervalsing aller tijden !

HOERA ! De lokale bierbrouwer maakt geen kans !

Een van de vele uitwassen bij de hype rondom de directe democratie was de vraag naar een rechtstreekse verkiezing van de burgemeester.
Dat populistische gevaar is nu voorbij.
Want zopas heeft een bijzondere Vlaamse ministerraad het voorontwerp van gemeentedecreet goedgekeurd. In het omvangrijk werkstuk (331 artikelen) is geen sprake van een rechtstreeks verkozen burgemeester.

Enkele belangrijke vernieuwingen. (Zij zullen van kracht worden in de volgende bestuursperiode vanaf 2007.)

*
De OCMW-voorzitter wordt lid van het College. Maar hier is nog een overgangsperiode 2006-2012 voorzien. Besturen die dat wensen kunnen nog één keer de oude regeling toepassen. Als het ACW de verkiezingen wint wordt de Kortrijkse OCMW-voorzitter in 2007 – te verkiezen in januari – zeker tegelijk schepen.

*
De voordrachtakte voor burgemeester en schepen kunnen een einddatum van het mandaat vermelden met de naam van de opvolger. We gaan zien welke partij daar een programmapunt van maakt bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.

*
Onze huidige Kortrijkse burgemeester zal absoluut niet graag vernemen dat de burgemeester niet meer automatisch voorzitter is van de gemeenteraad.
Want dan kan hij de gemeenteraad niet meer manipuleren. (Een middel uit zijn trukendoos is een beetje vaart steken in de besprekingen van de agendapunten: “Geen bemerkingen in de Raad? Goedgekeurd!”)
En zo’n raadslid als voorzitter moet dan ook niet constant het beleid van het College zitten verdedigen.

*
Ook de raadscommissies worden nu publiek toegankelijk. Een gemeenteraadslid zal dan moeten bewijzen dat hij zijn dossiers heeft gelezen. Een schitterende zaak.

*
Kortrijkzanen zullen in de toekomst ook verzoekschriften kunnen indienen en genieten van een klachtenbehandeling.

*
Nog van belang is dat er wijkbudgetten kunnen opgemaakt worden binnen de begroting.
De Venning ! De Sint-Denijsestraat! Rollegem !

*
De ontvanger is nu nog altijd rechter en partij. Hij cumuleert drie functies: controle, registratie, betaling. Dat systeem zal verdwijnen door de instelling van een financieel beheerder voor de controle. De gemeentesecretaris doet dan de betalingen.

*
Goed nieuws voor al onze gescheiden gezinnen? Gewezen man en vrouw kunnen mekaar in de toekomst ontmoeten in de gemeenteraad en in commissies. Alhier dus zeker tweemaal per maand. Daar komt ruzie van bij stemmingen!

*
Amaai. Pasters kunnen ook raadslid worden. Onze kerkfabrieken krijgen nu al 600 frank per inwoner.

CEBU : om de krul van te krijgen

U weet niet wat CEBU is? Nog niet veel gereisd zeker?
Cebu-city althans (er is ook een eiland) is een ware, moderne metropool op (in) de Filippijnen (het “hartje” zeggen onze stedelijke NGO’s), een stad met 800.000 inwoners.
Alleszins met urbaine Rijsel te vergelijken. Onze stede Kortrijk heeft in het kader van ontwikkelingssamenwerking (of samenwerkingsontwikkeling, – let op uw woorden) met deze grootstad een zogenaamde “stedenband” afgesloten.

Dit is een onvoorstelbare groteske zaak. Niemand die dit ziet of opmerkt, daar iets of wat durft (vooral kan) over zeggen. Want dan ben je heel stout. Negativo! Alleszins niet behorend tot wereldwijde caritascatholico. Kalotiko.
Ge zijt gewoon een slechte mens. En dat je dat nu maar een keer weet.

Kortrijk wenst met Cebu City kennis en ervaringen uit te wisselen rondom thema’s als afval, water, participatie van de burger, onderwijs, enz. (Die ENZOVOORT komt niet van mij. Dat is
gewoon rapporten-jargon. Dat zijn citaten.)

Het is belachelijk.
Wij, Kortrijk-City althans, hebben op geen enkel gebied aan deze Aziatische metropool ook maar ietsjebietje te bieden.
Omgekeerd kan een Oosterse archipelbewoner ook niet weten wat hij hier kan komen vertellen.
Als gewone Kortrijkzaan zou ik zeggen: ja , Oosterling, je kan er ook niets aan doen dat je hier een beetje komt rondneuzen. Dat is onze Stedenband.

Het volstaat om even op Google de zoekterm Cebu in te tikken. En dan natuurlijk ook tussen al die items nog de www.cebucity.gov.ph raadplegen. (Vergelijk dan vooral met onze Kortrijkse website, die zich nu al jaren aan het opfrissen is.)

VAN DIT SOORT DINGEN KRIJG IK
DE KRUL .
Ik kan er gewoon niet meer tegen. Vooral omdat…pfff.

Vanavond nog , 14 maart 2005, zal de gemeenteraad een nieuw convenant
“ontwikkelingssamenwerking” 2005-2007 met de Vlaamse overheid afsluiten. Dat wil zeggen: de stad belooft een en ander te doen inzake sensibilisatie en educatie over de problematiek van de ontwikkelingslanden , ondersteuning van Noord-Zuid initiatieven en zo (muntthee drinken,
Afrikaans dansen) om dan in ruil subsidies te krijgen van de hogere overheid. Bijvoorbeeld 50.000 euro.
Zeg, ik heb al lang zo’n theepot.

Het is een goede gelegenheid voor de raadsleden om nu eindelijk eens grondig onze stedenband met Cebu onder de loep te nemen.
Er is al een keer in mei-juni vorig jaar een Kortrijkse delegatie van 5 personen naar Cebu getrokken.
De totale kostprijs daarvan is nog altijd niet bekend, alhoewel de schepen van ontwikkelingssamenwerking (Alain Cnudde) al een keer beloofd heeft om hierover opening van zaken te geven. Ik weet zeker dat dit zaakje minstens 6.700 euro heeft gekost, zonder hotelkosten. Dat is ongetwijfeld al een grote hap uit het stadsbudget voor “ontwikkelingssamenwerking”. (Het grootste deel daarvan gaat immers naar personeel.)

Er is ook al een keer vorig jaar september een tegenbezoek geweest vanuit de Filippijnen. Een zekere heer Bimbo Fernandez, vergezeld van een troep meiskes. Ze kwamen toen al wel van Barcelona. Van het CBS heeft Fernandez hiervoor zeker 2.500 euro gekregen.

Ik was op een info-vergadering van deze Filippijnse delegatie in het JOC.
De schepen van ontwikkelingssamenwerking was daar niet eens te zien. De burgemeester en andere schepenen ook niet. Geen gemeenteraadslid, tenzij de spreekwoordelijke uitzondering: Piet Missiaen (nu van Spirit). Zelfs leden van de Kortrijkse delegatie die naar Cebu zijn getrokken waren er niet.
Ik had de indruk dat het ging om een mislukt feestje achteraf. 25 aanwezigen die elkaar nog enigzins kenden, van een vroeger ontbijt op een of ander ver eiland? Beetje taaltje-gebruik van tijdje geleden vergeten?
(Er is een ongelooflijk schone roman over blanke missionarissen op die zuidelijke eilanden aldaar. Kom niet op de titel of auteur. Inhoud: piraten en dienstmeiden in een klooster. Wel gevaarlijke toestanden.)

Au fond ging het daar niet echt goed in het JOC, met de gemengde delegatie.

Dat wij, Kortrijkzanen, aan de stad Cebu-City niets te leren hebben bleek daar al op een potsierlijke wijze. Onze locale video-projector werkte op een bepaald moment niet meer. Een Filippijnse schone heeft die weer aan de praat gekregen.

Wat Kortrijk en Cebu juist gaan doen bleek ook al niet duidelijk op die vergadering.
Voor zover ik weet wou Kortrijk de stad Cebu bijstaan inzake inspraak en communicatie (stel u voor), stadsvernieuwing en nog iets nader te bepalen. Iets duurzaams. Ik denk dat het stadsbestuur van Cebu in een deuk ligt als ze dat horen. (Overigens vind je op de website van Cebu niets over Kortrijk.)

Men is al sinds vorig jaar aan het werk aan een “letter of intention between the cities” die dan moet uitmonden in een definitief “memorandum of agreement“.
Op de website van de Noord-Zuid- Raad is daar NIETS over te vinden. (Verslagen over bezoeken en tegenbezoeken met de nodige evaluaties ontbreken ook.)

Raadslid Marc Lemaitre (SP.A) heeft het een keer gewaagd (maart 2004) om te vragen waarom men voor die stedenband juist Cebu heeft uitverkoren. En bijvoorbeeld niet een of andere plaats in Marokko, aangezien Kortrijk nogal wat Marokkaanse inwijkelingen heeft. Het raadslid heeft daar twee maanden later schriftelijk antwoord op gekregen.

Op grond van een aantal goed bekeken criteria vielen alle Latijns-Amerikaanse landen en vele Afrikaanse landen uit de boot. Ook Marokko. Pasten dan plots wel in het plaatje: Zuid-Afrika, India (er was daar een Kortrijkse pater) en… de Filippijnen.

Heel de beredenering klopte totaal niet. Het leek er toch echt op alsof men bij de selectie heel gericht is beginnen mikken op Cebu. Zou het kunnen dat er ooit een keer een of andere Kortrijkzaan die wat connecties heeft met de Noord-Zuid-raad in Cebu is beland?
(Want zo gaat dat er hier wel eens aan toe bij de keuze van onze internationale contacten. Zie onze zustersteden.)

Het tsiganologisch project in Kortrijk-Heule (2)

Het doortrekkersterrein voor so-called “zigeuners” aan de “Kromme Olm” (bij de ringlaan R8, vlakbij de WAAK en het speelplein de Warande) moest er al in 2003 gekomen zijn. Het wordt duidelijk iets voor na de verkiezingen van 2006.
Het dossier sleept zeker al tien jaar aan. Ik herinner me een vergadering in “De Gilde” van lang geleden waarbij ik voorstelde om dat doortrekkersterrein dan maar te vestigen vlakbij het kasteel van de vroegere burgemeester Manu de Bethune, op de weg naar Marke toe. Plaats zat, en géén buren rond het kasteel. Nog nooit zo’n publiek succes gehad. Men vond mijn voorstel wel wat hilarisch. Beetje utopisch ook.

In de loop der tijden zijn er 22 alternatieve locaties onderzocht, waarvan er 19 als valabel werden beschouwd en drie als zeer geschikt. Jammer genoeg was er altijd wel een raadslid of schepen die in de buurt woonde. Bijvoorbeeld in Bissegem.

Over dat doortrekkersterrein is er al in de vorige bestuursperiode (1999) door het Schepencollege een principiële positieve beslissing genomen. Kortrijk (hetACW) wou wel ingaan op de suggestie van de Provincie om ook zo’n terrein aan te leggen, weliswaar mits de voorwaarde dat tegelijk ook Brugge, Roeselare, Ieper, Oostende mee zouden in het bad springen.
Het College was ook heel blij dat het aantal standplaatsen alhier van 50 naar 20 zou herleid worden.

Pas in de Raad van september 2002 kregen de raadsleden een ietwat volledig dossier in handen. Er waren toen al beslissingen geweest over de aankoop van gronden aan de Ring (bijvoorbeeld bij Leiedal, het Gewest en particulieren) en er was al veel tumult ontstaan bij de Heulse inwoners. (Er is ten andere nog een zaak aanhangig bij de Raad van State.)

In totaal schat het College dat men voor de aanleg van het terrein 7000 m² nodig heeft.
Met de aankoop van een stuk grond van het Vlaamse Gewest komen we morgen, maandag 14 maart, op zowat 5.000 m² van de benodigde grond.
Er is toch bij mijn weten nog altijd voor 3000 m² te gaan bij aanpalende private eigendommen.
Hoe staat het daarmee?

Wees gerust. Er zijn vanwege de Vlaamse overheid tot 90 procent subsidies mogelijk, zowel voor de verwerving van de grond als de inrichting van het terrein. Tot op heden heeft het stadsbestuur 115.605 euro betoelaging in de wacht gesleept. Voor de aankoop van de gronden van Leiedal (3.670 m²).
De eigen gedane niet-betoelaagbare kosten worden door het stadsbestuur tot op heden nergens vermeld. Het zou een vraag in de Raad van morgen kunnen zijn.

Wat kost dat eigenlijk, zo’n doorgangsterrein?
Een beetje gedateerde theorie zegt dat men best uitgaat van een richtprijs van 1.000 tot 1.500 frank per m². Voor een standplaats van 100 m² kunnen de kosten variëren van 140.000 tot 270.000 frank. Maar een kwaliteitsvolle standplaats van bijvoorbeeld 240 m² kan oplopen tot 650.000 frank.
Op een doortrekkersterrein is er ook een collectief dienstgebouw voorzien, met sanitair en zo.
Afhankelijk natuurlijk van de oppervlakte kan dit 340.000 frank (25 m²) kosten tot 650.000 frank (50 m²).

Schepen Frans Destoop dacht indertijd aan iets van 250.000 BEF per te realiseren standplaats (men voorziet er 20), ZONDER de verwervingskosten.
Maar zoals gezegd: de betoelaging bedraagt 90 procent. Het project is dus opnieuw te kaderen in de bekende gratis-politiek.

Hoe wordt er morgen 14 maart 2005 over de zaak gestemd?
In de gemeenteraad van september 2002 (toen ging het over de keuze van de locatie en realisatie) heeft de VLD (8 stemmen) zich onthouden, waren de twee Vlaams Blokkers tegen, en stemden de overige 25 aanwezige raadsleden vòòr.
Raadslid Patrick Jolie uit Heule (die op de website van de stad CD&V-fractieleider wordt genoemd) zal waarschijnlijk weer taktisch afwezig zijn.

P.S.
De Kortrijkse website beschouwt raadslid Pierre Lano ook nog altijd als VLD-fractieleider.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert