Nog over de nieuwe Pentascoop van de Bende van Vier: een voorstel om septikemie te voorkomen

Zoals u allen (van vroeger) weet omvat de Pentascoop vijf cinemazalen.
Vandaar: penta!
De drie kleine zalen beneden zijn voor een zacht prijsje in gebruik genomen door Limelight.
Bij de omvorming van de Pentascoop naar een kunstencentrum is er veel te doen geweest over de toekomst van de grote zalen 1 en 2 op de eerste verdieping.

Grote vraag was of men zaal 1 OF (niet: en) zaal 2 zou ombouwen tot multifunctionele zaal voor podiumkunsten van allerlei aard. En of er al dan niet zou gekozen worden voor een platte vloer.
In oorsprong lag het in de bedoeling om de drie kleine filmzalen op het gelijkvloers te behouden. Op de verdieping zou dan één professionele zaal komen voor podiumkunsten en één filmzaal.
Nu krijgen allebei de bovenzalen 1 en 2 een herbestemming. Totaal multifunctioneel en – waarschijnlijk onder impuls van Jean de Bethune, de schepen voor economie – ook geschikt voor “bedrijfsvoorstellingen”. Wat dat ook moge wezen.
In beide bovenzalen wordt nu alles verwijderd: zetels, podia, filmschermen. En vervangen door nieuwe gradins (tiens, geen vlakke vloer voor feesten en recepties?) en zetels. Zetels van KVK zouden beneden komen. Ventilatie en verwarming worden aangepast. Allebei de zalen krijgen een zeer ruim podiumspeelvlak en een vrije hoogte van nagenoeg 6 meter.
Vandaar dat er in beide zalen een nieuwe dakopbouw komt. En een akoestisch plafond.

Beweren we nu dat dit allemaal slecht is?
Ach, nee.
Kortrijk is al door genoeg cinema’s geteisterd.
Probleem is dat men een beetje vroeger had kunnen beseffen dat er nood is aan multifunctionele zalen in de stad.
En dat de gemeenteraad van 22 september 2003 een ander plan heeft goedgekeurd. Met de nodige budgetten. En met een specifieke aanvraag voor subsidies van de Vlaamse overheid met een nu verdwenen (maar wel vereiste) prefinanciering vanuit de privé-sector (Kinepolis).

Het oorspronkelijke prijskaartje voor de herinrichting van één bioscoopzaal boven zou – afhankelijk van de zaal – 1,2 miljoen (zaal 2) of 1,3 miljoen (zaal 1) bedragen.
De gemeenteraad van 11 april aanstaande weet nu totaal niet meer wat de budgettaire weerslag zal zijn van de geheel nieuwe plannen omtrent die zalen.
De opsplitsing in loten maakt ons hierover niet veel wijzer.
Lot 1: “ruwbouw en afwerking” kosten 1,4 miljoen.
Lot 2: elektriciteit ca. 330.000 euro.
Lot 3: verwarming, ventilatie en sanitair ca. 270.000 euro.
Lot 4: liften en heftoestellen ca. 173.000 euro.

Wat gaat men zoal doen met die bedragen, naast de herbestemming van de grote zalen 1 en 2 ?
Wat gemeenteraadsleden zou kunnen opvallen is dat de buitenzijde van het dakappartment wordt “gesaneerd”: de veranda verdwijnt en de dakbedekking wordt hersteld. De Raad zou zich nu eens kunnen afvragen wie daar dan wel woont en of die “sanering” op kosten van de stad wel zo was afgesproken in de erfpachtovereenkomst met Kinepolis.
Voorts meen ik te weten dat er wél was afgesproken om een café in te richten. In de memorie van toelichting wordt daar nergens over gerept. Ergens is er wel sprake van een terrasje dat zou vrijkomen door het inpalmen van de garage bij “café Giorgio’s”.
Wordt het café misschien een lot 5?
(Over de nu voorziene afbraak van café “Beverly’s” had ik nog nooit gehoord.)

En komt er misschien nog een lot 6?
Want in 2003 sprak “de kunstensector” nog enkele desiderata uit. Goedgekeurd door de gemeenteraad. Er zouden ruimten komen voor kantoren, een kunstatelier, een multimedia-studio en een plaats voor een postopleiding voor artiesten. (Die postopleiding moest er al eind 2003 zijn.)
Zo komen we in de toekomst sluipenderwijs wellicht aan 10 loten.
Heel het geval zal zoals hier vroeger al aangestipt uiteindelijk wel 3 miljoen kosten.

Kijk eens.
Wie kan daar nu iets tegen hebben? Het culturele leven in de stad zal ongetwijfeld een nieuw elan krijgen.

Op juridisch vlak moet er wel dringend iets gebeuren.
De vzw Buda II van de Bende van Vier moet een stedelijke vzw worden.
Dat is een constructief voorstel.
Zo kan de gemeenteraad (de Kortrijkzanen) toch een beetje inzicht krijgen in de financiering en exploitatie van niet enkel de Pentascoop maar van heel het kunstenaarsleven op het Buda-eiland. Zo kunnen we tenminste een publiek bekend gemaakt beleidsplan te zien krijgen.
(Dat is nu niet het geval. Buda II beschouwt dit soort documenten als top secret.)

De werking van de vzw BUDA II teert op enorme sommen overheidsgeld. Zie nog de stukken alhier van 20/2 – 28/1 – 20/1 – 13/1.
De vier kernactoren (Limelight, Dans in Kortrijk, Happy New Ears, en in mindere mate Theater Antigone) zijn nu bezig met heel de infrastructuur van het Buda-eiland in te palmen. Niet enkel de Pentascoop. Ook de paardenstallen, de Tacktoren, het oude fabrieksgebouw Desmet-Dejaeghere, de Secret Gardens, kantoren in de panden hoek Broelkaai-Kapucijnenstraat.
In de gemeenteraad van 22 september 2003 werd ooit voorgesteld om tussentijdse rapporten voor te leggen over de stand van zaken met betrekking tot het ganse Buda-project. De burgemeester kon zich daarin vinden zodat het voorstel zonder stemming werd aanvaard.
Welnu?
En waar blijft het beloofde publieke debat en/of de speciale raadszitting over het Buda-project?

Buda II mag absoluut niet overkomen wat met Buda I is gebeurd. (Of Anno ’02.)
Tegen die vzw Buda I en de werking ervan is in héél de gemeenteraad (ook bij de meerderheid) en bij talloze Kortrijkzanen (cultuurbarbaren en anderen) een afweersysteem in werking getreden.
We weten nu dat zo’n septische shock of septikemie de normale huishouding van de privé-vzw Buda I in de war heeft gestuurd, alle organen heeft aangetast en binnen de kortste tijd tot het verdwijnen ervan heeft geleid. Niettegenstaande een dure comfort-behandeling vanwege de stad.
(Weet er iemand hoe het Kurt Vanbelleghem en zijn vier of vijf medewerkers vergaat? Zijn ze al ergens opgevangen?)

Pentascoop in handen van de Bende van Vier: voor hoeveel geld?

In september 2003 kreeg de gemeenteraad al een keer de gelegenheid om te discussiëren over geheel het project Buda-eiland.
Pro memorie iets over het stemgedrag van toen.
Bij het afsluiten van de erfpachtovereenkomst met de eigenaars van de Pentascoop heeft de VLD zich onthouden en stemde het Vlaams Blok tegen. Zelfde stemming over de verbouwing van het bioscoopcomplex en trouwens ook over geheel het Buda-project als kunsteneiland.

Eigenlijk hadden alle fracties wel ergens bedenkingen bij.
In verband met de plannen voor de Pentascoop vroeg Filip Santy (fractieleider van de CD&V) bijvoorbeeld om een realistische raming van de kostprijs. En van de SP.A is algemeen geweten dat deze partij ook wel ongerust is over het globale kostenplaatje van “Buda-als-kunsteneiland” en liever al dat geld elders of aan iets meer sociaal had besteed.
Maar de meerderheidspartijen moesten zich nu eenmaal neerleggen bij de grote droom van de burgemeester: “Kortrijk moet sidderen“.

In de eerstvolgende gemeenteraad van 11 april komt nu concreet het ontwerp voor de verbouwing van de Pentascoop op de agenda.
Het voorgelegd ontwerp van het architecten- en ingenieursbureau D’Hondt dateert van 15 maart laatsleden. De bouwkundige doorlichting van het complex gebeurde eigenlijk al in december 2002.
Er is dus heelwat gepalaverd. Niet met u of ik, maar met de Bende van Vier
van Buda II, dat wil zeggen: Limelight, Dans in Kortrijk, Happy New Ears en min of meer met Theater Antigone. Waarschijnlijk ook met de privé vzw Beeldenstorm van de burgemeester.
(Is Buda I van de artistieke coördinator Kurt Van Belleghem nu echt geheel uitgerangeerd?)

Volgens de oorspronkelijke timing bij de indiening van het dossier bij de Vlaamse Gemeenschap (ten einde de nodige subsidies in de wacht te slepen) moest het Pentascoop-ontwerp al opgemaakt zijn midden 2003.
Het is er niet van gekomen. Bestuurskracht noemt men dat.
Deze maand pas zal de Raad overgaan tot de vaststelling van de wijze van gunnen van de aanpassings- en verbouwingswerken.
Er is vooral veel te doen geweest omtrent de bestemming van de grote zalen 1 en 2.
De “kunstensector” zag het daar alleszins ook groots. Niet één, maar allebei de zalen moesten helemaal multifunctioneel worden ingericht.

De uitvoerige memorie van toelichting voor de gemeenteraadsleden is klaar en duidelijk opgesteld.
Men geeft een bespreking van de bestaande toestand, een overzicht van de voorbereiding van het ontwerp, een toelichting bij de voornaamste ingrepen en een overzicht van de vier loten met de ramingen van de kosten.

Dat de memorie klaar en duidelijk is, belet niet dat er KANTTEKENINGEN mogelijk zijn.

Laat het ons eerst even hebben over de totale kostprijs van de werken.
Die wordt nu – april 2005 – geraamd op 2.255.702 euro.
In de Gemeenteraad van september 2003 ging het nog om een bedrag van 1.663.750 euro(exclusief BTW) , de ene keer exclusief de akoestische ingrepen en de andere keer niet.
De stad voorzag toen een budget van 1,8 miljoen en in de meerjarenbegroting uiteindelijk een totaalbedrag van 2.228.000 euro. Dit laatste bedrag is dus NU reeds overschreden.
En in de oorspronkelijke raming van het Buro II had men het slechts over 910.000 euro voor de “basisverbouwingswerken”.
(Tussen haakjes maar niet onbelangrijk: die basisverbouwingswerken zouden geprefinancierd worden door Kinepolis! Daar is nu nog nergens meer sprake van.)
De uitrustingswerken zouden nog 1.000.000 euro kosten. Totaal: bijna 2 miljoen.

Al die vroegere ramingen kloppen dus helemaal niet.
Als we onder “basisverbouwingswerken” de ruwbouw en de afwerking zouden verstaan, dan lopen die alleen al op van zowat 900.000 euro naar 1,4 miljoen euro.

Bon.
We houden het voorlopig bij 2,2 miljoen voor de aanpassingen en de verbouwingen.
Wat mogen we hierbij nu evenwel NOOIT vergeten?

Bij de omvorming van de Pentascoop tot een “kunstencentrum” komt er nog van alles bij kijken. Ik geloof overigens niet dat het zal blijven bij die vier loten die nu gegund worden.
Er zijn ten andere enkele zaken waarbij meerwerken zullen mogelijk blijken.
Hoe zit het eigenlijk met de staat van de riolen? Wel goed nagezien?
En is er nu al of niet ergens een schriftelijke inventaris van mogelijke aanwezigheid van asbest?

Puur voor de erelonen van het architecten- en studiebureau voorzag men 150.000 euro. (BTW inclusief). Evenwel te verhogen met 8.000 euro voor akoestisch nazicht en 4.400 euro voor opmetingen en studie van theatertechnieken. (Heeft het Theater Technieken Advies TTAS uit Gent een afzonderlijke rekening ingediend?)
Het honorarium is wel degelijk een procent (tarief 8). Het zal dus hoger oplopen dan de voorziene 150.000 euro.

Allerlei voorbereidende studies hebben ook geld gelost.
Voor het geheel van de voorstudies rondom het ganse Buda-project werd in het totaal 117.925 euro begroot.
Het is natuurlijk moeilijk – of zelfs niet – na te gaan hoeveel daarvan puur betrekking heeft op de Pentascoop. Het cultureel-sociologisch onderzoek van prof. Rudi Laermans steekt ondermeer ook bij die voorbereidende kosten (13.634 euro).
Maar louter in verband met de Pentascoop zijn alleszins studies te vermelden van J.Maertens en J.Lievens over de potenties van het gebouw en de financiële aspecten ( 6.000 en 4.643 euro), over de haalbaarheid van het project door Buro II (3.223 euro) en over het bouwfysisch onderzoek door ir. R.D’Hondt (6.655 euro).

Bij het nu voorziene bedrag van 2,2 miljoen mogen we dus zeker nog ca. 200.000 euro optellen.
Ik heb ooit voorspeld dat de 3 miljoen subsidies die de stad krijgt van het Stadsvernieuwingsfonds Vlaanderen voor het geheel van het Budaproject (Secret Gardens, Leieboorden, de fabriek, de paardenstallen) volledig door het Pentascoop-project zal opgesoupeerd worden.

Niet zonder reden heeft schepen Jean de Bethune van de stadsdirectie Facility er de ontwerper meermaals op gewezen dat het voorziene budget moest gerespecteerd blijven.
Men heeft dan de Bende van Vier ervan kunnen overtuigen dat het door iemand bedachte groot raam in de voorgevel van zaal 1 niet verder kon weerhouden blijven. En …dat is nu wel kluchtig:
ook bekomen dat de zetels van de Limelight-zalen 3, 4 en 5 niet zouden vervangen worden maar gerecupereerd met de verwijderde zetels uit de eretribune van KV Kortrijk.

Nog iets.
De erfpacht te betalen aan de eigenaars van de Pentascoop kost de stad ook enige duiten.
83.200 euro per jaar. En die pacht is beginnen lopen op 1 september 2003, en zal ook tijdens de werken betaald worden.
(Het kadaster schatte de huurprijs de ene keer op 71.040 euro, een andere keer op 66.560 euro.)
Voor de voorziene periode van 36 jaar maakt dit zowat 3 miljoen uit, zonder de driejaarlijkse indexatie.

Weinigen weten dit nog.
Er is ooit een aankoop van het complex mogelijk geweest. De Pentascoop vroeg zowat 2 miljoen (beetje meer?) en de stad bood 1,6 miljoen. Vergelijk met de erfpacht die de stad uiteindelijk zal betalen. En wellicht zal de stad vroeg of laat toch tot de aankoop van het complex overgaan.

P.S.
Een volgende keer in deze stadslog iets meer over wat er zoal wordt verbouwd aan en in de Pentascoop en over wat daar dan al of niet kan gebeuren.

Shocking news uit de gemeenteraad (4)

Geen aprilgrap.
Vandaag is de agenda van de gemeenteraad van 11 april bekend geraakt. Het staat nog niet in de gazetten.

De begroting, het jaarplan, het beheerscontract en de afsprakennota voor het lopende jaar 2005 van de vzw Bruisende Stad staan nog altijd niet op de agenda.
Dat loopt nu wel een beetje de spuigaten uit.
Volgende maand mei mogen we ons in de gemeenteraad zeker al verwachten aan de jaarrekeningen 2004 van de andere stedelijke vzw’s. Misschien zelfs al die van de stad zelf.

Ik kan niet aanwezig zijn op die Raad van 11 april en zoek nog altijd een Stellvertreter om te gaan kijken of er een of ander gemeenteraadslid met enige stemverheffing dit nooit geziene schandaal durft aanklagen.
Horen wat de burgemeester daarover heeft te zeggen en hoe schepen Bral zich hieruit zal redden. Als hij tenminste aanwezig is.

Dan weet ik nu al wat hij de raadsleden op de mouw gaat spelden.
Dat het ligt aan het feit dat men van plan is nóg een vzw voor Promotie en Toerisme op te richten.
Onze trouwe lezers weten hoe de vork in de steel zit.
Zie het “thematisch overzicht” alhier onder de rubriek Bruisende Stad.

Deze stadskrant heeft nu een inhoudstafel

De inhoudstafel van deze weblog is nog niet volledig en de onderscheiden artikels zijn wellicht nog niet allemaal “aan te vinken”, maar dat komt wel.
Onze zéér geachte lezers kunnen “het thematisch overzicht” rechts boven “aanvinken”.

Een grote stap voorwaarts in het gebruik van deze weblog.
Vergeet ook niet dat de titels van de stukken die u in rechterkolom ziet enkel slaan op de laatste tien die verschenen zijn.

Nog iets.
De mensen van de Noordzuid-Raad hebben me gevraagd om in het kader van onze stedenband met Cebu (zie stuk van 14/3) ter plekke na te gaan hoe het zit met de structurele noodhulp die Kortrijkzanen in Tsumanië hebben geboden.
Want er komt ongeveer halverwege de maand mei alweer een tegenbezoek van de Cebuanen
aan Kortrijk. Ik weet al een beetje hoeveel deze “samenwerkingsontwikkeling” ons gaat kosten.
Later dus meer nieuws daarover.

Straks ben ik voor de rest van de maand dus een beetje weg.
Mijn afwezigheid ter stede betekent niet dat er niet zo nu en dan in de volgende weken op deze weblog niets zal verschijnen.
Blijven kijken naar Kortrijkwatcher !

Actietraining tegen camera’s op openbaar domein en andere gevaren voor de mensheid

Op zondag 3 april organiseert het Forum voor Vredesactie een actietraining inzake vormen van geweldloze actie.
Deze training gaat door in het Muziekcentrum (de vroegere Radio 2) van 9u30 tot 16u30.
Inschrijven via bomspottingkortrijk@hotmail.co .

Er wordt geleerd wat geweldloze actie is en hoe je zoiets kan voeren.
Je leert er omgaan met de stress bij allerhande ordehandhavers (agenten en hulpagenten, pakmadams, FOX’en, buurtwerkers). Bijtende honden en steigerende paarden zijn dan voor u geen probleem meer.
U zal leren omgaan met woeste stadsbestuurders en hoe men er kan in slagen om ze met een pint in een café in de buurt van het Schouwburgplein te kalmeren.
Ook zal u te weten komen hoe een arrestatie verloopt en wat dan uw rechten zijn.

Uw kledij is van groot belang.
Geen geitenwollen sokken a.u.b. Korte rokjes mogen dan weer wel.
Vermom u zeker niet in langharig werkschuw tuig.
Het moet daar deftig blijven bij de actie tegen de inwerkingtreding van de camera’s op het Schouwburgplein.
U staat op de video !

Problemen met de camera’s op het Schouwburgplein

Ik zie daar al een paal staan op het Schouwburgplein maar weet niet of de camera’s al werken.

Schepen Guy Leleu had dat ultra-duur en ronduit dwaas spul beloofd bij de komst van de paasfoor.
Benieuwd wanneer de inhuldiging (inwijding) zal plaats vinden en of die wel met enige plechtigheid of met feestelijkheden (evenement van Bruisende Stad) zal gepaard gaan.

Wie knipt er het lintje door?
Ik garandeer u: niemand.
Geen burgemeester, geen politie-korpschef, geen Carl Decaluwé, geen staatssecretaris, geen Bral, geen minister Dewael, geen Leleu, geen gouverneur, geen De Coene. Pff. Niemand.
Ook geen gemeenteraadslid. De raadsleden van het Vlaams Blok zullen het zelfs niet weten.
En wat ik in het diepste van mijn hart hoop is dat schepen van veiligheid, Hilde Demedts, net die dag ergens in een stad verblijft waar geen camera’s zijn te vinden. Dat zal haar een keer deugd doen.

In feite zijn we allemaal diep beschaamd omdat we ons dit onvoorstelbaar gek gedoe laten aandoen. (Ja?? We weten het gewoon niet. De bevolking werd in geen enkel opzicht bij dit historisch gebeuren betrokken.)

Toestaan om jezelf te laten beloeren? Dan ben je rijp voor een behandeling.
Een anonieme wagen van de politie zal er wellicht wel zijn. Je weet nooit of er een of andere ludieke actie komt. Stel dat de camera’s op de dag zelf van de inhuldiging niet werken! Dat zou pas goed uitkomen. Kortrijk op de kaart!

Mijn pronostiek is dat het heel de zaak geruisloos zal gebeuren.

In een vroeger stuk (zie vooral 11/03) heb ik al een aantal middelen gesuggereerd om die camera’s (zeker de bewegende) met de toezichthouders een keer intens goed bezig te houden.
Dag en nacht. Zodat ze niet in slaap vallen.

Intussen zijn er nog aardige subversieve tips binnen gelopen vanwege onze trouwe lezers.

Eerst een heel triviaal voorstel.
Je laat als passant hier en daar een kunstdrol vallen en wipt dan vlug een winkel of cafeetje binnen.
Geen centralist in de observatieruimte die u zal terugvinden. En de schoonmaakploeg van de schepen van milieu krijgt gratis droge scatologische oefeningen.

Een andere tip om de observators bij de politie uit de slaap te houden is ook heel leuk.
Je gaat met een tele-geleid wagentje spelen op de Grote Markt. Dat mag want dat plein is een uitgeroepen als woonerf. Maar uw miniatuur-wagentje slaat plotseling op hol, dwarst de straat naar het postgebouw toe en vervolgt op kruissnelheid en zigzaggend zijn weg richting de tunnel van de Doorniksestraat. Als het al niet tegen de paal is gebotst.
Je kunt daar toch niets aan doen?

Ook leuk, maar beetje gevaarlijk is uw tele-geleid door een gunstige wind op hol geslagen vliegtuigje de ingang van het oude stadhuis laten binnenvliegen.
U zal zich herinneren dat de camera’s tot aan het stadhuis zelfs nummerplaten kunnen lezen.
Onze korpschef ging daar heel fier over. Weet weer wat te doen. Nummerplaten bekijken.

Waarom niet een keer vliegensvlug met een plaat voorbijrijden waarop staat te lezen “fuck you“? Op het Sint-Michielsplein kunt u die plaat dan op uw gemak weer veranderen.
En welk toneelgezelschap speelt een keer de blinden van Breughel na in de Lange Steenstraat?

Nog een probleem voor de schepen van mobiliteit.
Zoals u weet moeten die camera’s op openbaar domein duidelijk gesignaliseerd zijn aan het publiek.
Ze moeten voor alle passanten en inwoners kenbaar gemaakt worden.
Maar niemand weet goed hoe die signalisaties er dan wel moeten uitzien, noch waar ze juist en geplaatst kunnen worden.
Het Kamerlid Hagen Goyvaerts (Vlaams Blok) heeft hierover een vraag gesteld aan minister van Mobiliteit Landuyt. (Kamer, Commissie Infrastructuur en Verkeer, 7 maart.)
Het antwoord van minister Renaat Landuyt was (na drie weken bedenktijd) dat hij het niet wist. Hij is enkel bevoegd voor verkeersborden. Het is de Minister van Binnenlandse Zaken die moet zeggen hoe die signalisaties er dienen uit te zien.
Een suggestie voor schepen Guy Leleu is dus dat hij de keuze van de borden moet overlaten aan de burgemeester. De schepen is van mobilitiet is namelijk niet bevoegd.

Zou het een driehoekig A-bord kunnen worden? De categorie “let op” -borden. Zoals er bijvoorbeeld een bestaat dat ons wijst op overstekende koeien.
Of een rechthoekig F- aanwijzingsbord? Categorie “hier is er iets”. (Voorbeeld: een verkeersdrempel. Overstekende gehandicapten.)

Nu nog uitvinden hoe we die camera’s gaan afbeelden.
Er zijn namelijk verscheidene soorten met verschillende vormen.
Soms lijken ze zelfs op een klein bolletje. Een tennisbal. Dus dat oude beeld van een accordeon-KODAK zal niemand nog aanspreken.
Als we daar nu een keer een OOG zouden opzetten? God, jongens toch.

Belangrijke vacatures bij Leiedal. Er is haast bij.

Bij de intergemeentelijke vereniging Leiedal zijn door het Bestuur van 25 maart ll. twee belangrijke functies OFFICIEEL vacant verklaard.
Vooreerst vraagt men naar een stedebouwkundig ontwerper. Contract van onbepaalde duur.
Men zoekt ook naar een secretariaatsmedewerker. Ook voor onbepaalde duur.
De vacatures worden eerstdaags publiek gemaakt.

Merkwaardig is dat de selectieprocedure voor de secretariaatsmedewerker bij de directie reeds loopt, terwijl die vacature alleszins op 26 maart nog altijd niet vermeld stond op de website van Leiedal. Overigens geen enkele.

Nu ja, via deze stadskrant althans bent u nu toch op de hoogte.

Naar méér info over curettages voor Kortrijkse zwangere tieners

Tienermeiden alhier !
Wacht nog even op de grote vakantie om zwanger te worden.
Hierna enige toelichting.

Het Kortrijkse CAW “Piramide” (in de Beheerstraat 46) werkte een regionale sociale kaart uit (in het welzijnsjargon een SoKa) in verband met tienerzwangerschappen.

Die sociale kaart (in feite is dit een soort adressenlijst, vroeger in boekvorm, nu ook op internet) wil alle mogelijke hulpverleners en leerlingbegeleiders wegwijs maken in alle mogelijke vormen van ondersteuning en begeleiding voor (liefst ongeplande) zwangere meisjes. Want op het moment dat een meisje geconfronteerd wordt met een ongeplande zwangerschap staat ze zoals u weet meestal onder tijdsdruk. Dan komt het erop aan dat u een goede ondersteuning kunt bieden bij zowel “het beslissingsproces” als bij de “uiteindelijke keuze” (citaat!) die ZIJ maakt.
(Indertijd lieten onze moeders door de katholieke gynaecoloog in een katholiek ziekenhuis gewoon een curettage uitvoeren. Betekent letterlijk: een sanering van oude wijken. En vader wist nergens van. Minder lang geleden trokken onze meer dartele Kortrijkse meiden naar het CGSO, achter de Kortrijkse statie, om de pil. Wat een tijden.)

Het CAW Piramide zal pas op donderdagvoormiddag 2 juni 2005 deze SoKa voorstellen aan alle welzijnsorganisaties en scholen uit de Kortrijkse regio. In het Muziekcentrum op het Conservatoriumplein.
Concreet zullen een aantal organisaties zoals het Centrum voor Leerlingenbegeleiding Groeninge(de vroegere PMS), het Jongerenadviescentrum, Gezins- en Relationeel Werk, de West-Vlaamse centra voor Integrale Gezinszorg en het Kollectief Anticonceptie hun aanpak van zwangere tieners voorstellen. (Het Kollektief was vroeger in het Kortrijkse en zeker bij scholieren welbekend onder een eenvoudige naam: het Gentse abortuscentrum!)

De deelnameprijs voor deze SoKa-voorstelling is 12 euro !
Terwijl al die welzijnsorganisaties zwaar gesubsidieerd worden. Ook voor het opmaken van SoKa’s. Door de stad, het OCMW, de provincie, enz.
Er is wel een lunch voorzien. Waarom mag Joost weten.

Tieners, zeg niet dat u niet bent verwittigd. Brossen en inschrijven voor die SoKa kan bij het CAW Piramide telefonisch op het nummer 056/24 56 22.

Een tussenvraag.
Kan ons christen-democratisch stadsbestuur en OCMW nog wel een CAW subsidiëren dat reclame zal voeren voor het Gentse abortuscentrum?
En nog wel in een stadsgebouw?
Doet ons denken aan het vanuit Hasselt overgewaaid activistisch pluralisme.

U allen Kortrijkzanen weten waarschijnlijk niet wat een CAW is. Ben er eigenlijk zeker van. (Stadsbestuurders ook niet.)
Dat is een autonoom (bijvoorbeeld een beetje los van openbare besturen maar toch genietend van betoelagingen) Centrum Algemeen Welzijnswerk.
In Kortrijk zijn er twee centra: naast “De Piramide” heb je nog het CAW “Stimulans” in de Voorstraat 46.
(Je ziet daar ook zelden iemand binnen- of buitenkomen terwijl er naar het schijnt aldaar 87 medewerkers zijn.)

Een CAW realiseert een breed spectrum van sociale dienstverlening.
De laagdrempelige en toegankelijke dienstverlening staat open voor iedereen, maar richt zich met nadruk tot die mensen die kwetsbaar zijn omwille van uiteenlopende factoren.
Bent u kansarm? Rookt u teveel? Bent u thuisloos? Gebuisd op school? Is uw man of vrouw verdwenen? Bent u gewoon totaal de pedalen kwijt? Beetje homo?
Geraakt u echt niet zwanger?
Bij zo’n CAW kunt u met al uw vragen en problemen terecht.

Ik zit ook met een probleem en ben nog eens gaan kijken op de website van het Kortrijkse CAW Piramide.
Onder het hoofdstuk Directie en Centraal Secretariaat is er niets te vinden.
Zowel de rubrieken “actualiteit” en “beleid” zijn “under construction“.

Tieners,
U krijgt hier dus een primeur. Dank u, Kortrijkwatcher.
STOP AAN DE BRAIN DRAIN NAAR GENT.

Breaking news: schepen Frans Destoop in 2007 geen schepen meer

Volgens mij staat dat nu wel vast.
Schepen Frans Destoop zal niet deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.
Hij is nu al voorzitter van de intergemeentelijke vereniging Leiedal. Dat is een zeer machtig orgaan. Bestuurt twaalf gemeenten uit de regio. Bijna 300.000 inwoners. Er is geen beleidsdomein te bedenken of Leiedal moeit er zich mee. Tot en met het probleem van de erosie in de streek wordt onder de loupe genomen. En met al die gemeenten heeft Leiedal exclusieve contracten om allerhande overheidsopdrachten uit te voeren.

Met andere woorden: schepen Frans Destoop is (samen met zijn medewerker Karl Debaere) machtiger dan om het even welke burgemeester. Machtiger dan onze Kortrijkse burgemeester ook. De voorzitter van Leiedal zou men een soort onderkoning van de streek kunnen noemen, of onze gouwleider.
Binnen de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) heeft hij ook veel in de pap te brokkelen.

En nu wordt de schepen ook nog voorzitter van de nieuwe intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer. Daar zijn 21 steden en gemeenten bij betrokken. (Waarom doet Izegem niet mee? En Ingelmunster?)

Schepen Frans Destoop wordt nu ook de grootste begrafenisondernemer van de provincie.
Gelukkig staat hij wel bekend als humorist.

Wie zal hem opvolgen in het Kortrijkse schepencollege?
Even wedden. Raadslid Filip Santy.
Dat was indertijd één van de zogenaamde zes jonge turken bij de CVP.
Net als Patrick Jolie, maar die maakt geen kans meer. Hij gedraagt zich namelijk soms een beetje te onafhankelijk. Beetje ongeleid projectiel.

Alweer een idee voor PTK in het kader van NUMISMANIA

Zoals u weet is het stadsbestuur van plan om nog dit jaar de zoveelste gemeentelijke VZW op te richten, nu voor de Promotie en het Toerisme Kortrijk.
Kortrijk op de kaart.
Aan het werk!
Hierbij in deze stadskrant alweer een constructief voorstel.

De VZW PTK zou een stadsmunt kunnen invoeren.
Dat is een betaalpenning, een betaalmiddel dat in Kortrijkse zaken en onder Kortrijkzanen privé zeker ook als geldig wordt aanvaard.
De waarde ervan is dus niet gegarandeerd door de Staat, maar er is wel een garanderende instelling. Bijvoorbeeld: een aantal banken, bedrijven, de vzw Bruisende Stad, de vzw PTK.
De handelaarsverenigingen. Limelight. Kortom, al wie het initiatief plezant vindt.

Die garanderende instelling die het waagt om de stadsmunt uit te geven is bereid om gedurende een bepaalde geldigheidsperiode de munt in te wisselen tegen de nominale waarde.
Het systeem is te vergelijken met dat van jetons of bonnetjes. Het functioneert omdat de partijen (de uitgevende instantie zowel als de gebruikers) met elkaar de stilzwijgende afspraak maken dat ze allemaal de betaalpenning aanvaarden.

De waarde van de betaalpenning mag niet te hoog zijn, anders gaat men die munt terug inwisselen, in plaats van bijvoorbeeld als souvenir te behouden. Anderzijds ook niet te laag, want men moet er toch iets mee kunnen kopen of uitrichten. Vijf euro lijkt redelijk.

Kortrijk werpt zich met zijn twee nieuwe designmeesters op als designstad. Naast Milaan.
(Geen mens, geen culturalist, geen raadslid , geen journalist die zich afvraagt wat er met de vorige twee is gebeurd. Zijn ze dood? Zaten ze verstikt in de lift van de Sint-Amands- Collegetoren? MET HUN CONCEPTNOTA tussen de benen? Vraag het aan Vera.)

De stadsmunt zal daarom heel mooi en bijzonder zijn. Een uniek stuk dat niemand wil missen.
(Kan bijvoorbeeld ook dienen als amulet of scapulier. Men kan ermee een enkelbandje maken.)

Hoe zal de uitgevende instantie dit allemaal bekostigen?
De aanmaak en de propaganda ervoor zal wel 1 euro per munt bedragen. (Als oplage kan de vuistregel gelden dat die bijvoorbeeld de helft bedraagt van het aantal inwoners.)

Elke betaalpenning die achteraf niet wordt ingeleverd betekent voor de uitgevende instantie wel een winst. 5 euro min 1 is namelijk 4 euro.
Als die stadsmunten goed zijn gemaakt zullen die na de geldigheidsperiode onderhevig zijn aan “versterf“. Dat betekent dat de gebruikers die munten gaan verzamelen, of verliezen, of gewoon door vergetelheid niet meer inwisselen. Zie hoeveel oude franken u nog hebt liggen.

Die Kortrijkse stadsmunt moet ook nog een naam krijgen. Nog geen idee. Een “broeltje“?’
Voorwaarden tot succes zijn nog dat de uitgevende instantie vertrouwen geniet, dat er sterke promotie is, dat het stadsbestuur zijn hechte morele steun aan het project verleent (subsidies ook vanuit het project “Imago”) en dat er acceptatie en enthousiasme is bij de bevolking.

Schepen Jean de Bethune! Bestuurders van Buda I en II ! Burgemeester ! Directeur cultuur ! Schepen Bral ! Gidsenkring ! Postzegelverzamelaars ! Hartje Kortrijk ! Designmeesters !
Leiedal !
Dat is nu een keer een schoon voorstel waarbij economie en cultuur samen een eind weegs gaan.
Allez, vooruit.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert