Meevallers in de begroting 2006

Het tarief van de aanvullende personenbelasting (APB) is gedaald van 8,5 naar 7,9 procent.
Dit geeft volgend jaar voor het eerst een daling van deze belastingontvangsten te zien. We gaan van 19,3 naar ca. 18 miljoen.
Vanavond zal het College bij de begrotingsbesprekingen niet nalaten te wijzen op die mininkomsten van ca. 1,2 miljoen. Diepe treurnis hierbij is niet echt nodig.

Het College zal daarbij vergeten te vertellen wat de méérinkomsten zijn geweest bij de verhoging van de aanslagvoet APB in 2002. In 2002 haalden we voor de APB 14,2 miljoen binnen. Het jaar daarop al meteen 19,7 miljoen. In één klap 5,5 miljoen euro meer.
De opcentiemen op de onroerende voorheffing (OV of grondlasten) zijn onveranderd geblevden.
Maar de verhoging ervan in 2002 (van 1550 naar 1750) bracht in dat jaar zelf al een onmiddellijke meeropbrengst op van bijna 3 miljoen.
De buit van de fenomenale belastingverhogingen uit 2002 is dus binnengerijfd.
(We laten hier nog de invoering van twee nieuwe belastingen buiten beschouwing.)

Als positivo zou schepen Alain Cnudde van Financiën ook kunnen wijzen op de meevallers bij de inkomsten van volgend jaar.
We sommen er enkele op.

Vooreerst de inkomsten uit de Eliaheffing. Dat is een compensatie voor de verliezen die gemeenten moeten aanzien door de dalende inkomsten uit dividenden van energebedrijven vanwege de vrijmaking van de energiemarkt.
Voor dit jaar hoopte Kortrijk 1,95 miljoen te ontvangen van de Eliaheffing. Dit is intussen 2,1 miljoen geworden en in de praktijk met achterstallen zelfs bijna het dubbele. Bijna 4 miljoen! Dat is veel meer dan andere vergelijkbare centrumsteden kregen.
Waarom zegt schepen Cnudde dit niet?
(Voor volgend jaar vooziet men een stijging van de Elia-heffing met ca. 800.000 euro, maar dit cijfer zal moeten gecorrigeerd worden.)

De Fondsen van de hogere overheid zijn natuurlijk ook weer omhoog gegaan.
Van het Gemeentefonds krijgen we 300.000 euro meer. Van 22,1 naar 22,4 miljoen.
Het Stedenfonds waarvan Kortrijk kan genieten als centrumstad stijgt van 1,9 naar 2,0 miljoen euro.

Nu nog wat kleintjes.
Belasting op het rioolnet: plus 322.000 euro.
OV: plus 732.228 euro.
Belasting op publiciteit: plus 100.000 euro.
Dividenden van Dexia: plus 50.000 euro.
Het totaal van de prestaties: plus 121.692 euro. (Dat zijn de kosten die wij Kortrijkzanen betalen voor diensten of goederen van de stad. We gaan bijvoorbeeld zwemmen.)

Maar hoe zit het met de opbrengst van de verkoop van Telenet-aandelen?
Op zijn onvolprezen weblog pakte raadslid Marc Lemaitre niet zolang geleden uit met een primeur.
Gaselwest heeft nog aandelen bij Telenet en die zouden nog altijd 21 euro waard zijn.
Op Allerzielen kreeg het stadsbestuur een brief waarbij Gaselwest meldde dat Kortrijk 3,5 miljoen zou krijgen bij verkoop van de Telenet-aandelen.
(Bron: http://kortrijklinksbekeken.skynetblogs.be , dd. 28-10-2005)

Iets voor cijfermaniakken

De reguliere pers heeft er nog altijd geen weet van.
Al voor de derde keer op rij publiceert de dienst financiën van de stad een uniek en almachtig interessant werkstuk. Bij mijn weten nog door geen enkele gemeente van het land al gedaan.
Proficiat!
De titel ervan is: “Overzicht van de activiteiten opgenomen in de begroting”.

Waarop slaat dit?
Op de zgn. “gewone dienst”. Dat zijn geraamde uitgaven en ontvangsten inzake vooral personeel, werkingskosten, toelagen. Dus alles wat niet te maken heeft met de “buitengewone dienst”. Geen investeringen (werken) bijvoorbeeld.

Wat is er nu zo bijzonder aan dit document?
Het geeft per directie weer wat de activiteiten (netto) hebben gekost.
Bijvoorbeeld die internetkiosken van de dienst ICT van schepen Philippe De Coene.
Die zijn niet gratis. En we hebben het nu niet over de kosten van de PC’s (want dat zijn investeringen). We hebben het over reiskosten in het kader van deze activiteit die in het jargon “Citizen First” wordt genoemd. Die bedragen 2.450 euro. Er zijn ook receptiekosten: 2.500 euro. En prestaties van derden: 5.000 euro. En werkingskosten van experts en adviseurs: 126.000 euro.

Wat kost de dienst onthaal in het stadhuis, netto dan? In 2006: 157.759 euro. Dit jaar slechts 22.200 euro. (Er komen meer personeelskosten.)
Wat kost de brandweer? Dus zonder pompen en slangen en hoogtewerkers. 3,4 miljoen.
En de erfgoedcel? Veel te veel! 208.884 euro. Teveel personeelskosten: 120.149 euro.
Wat zal de pas opgerichte vzw “Kortrijk 1302” gaan kosten? (Schepen Bral zegt dat daar nog niets is over begroot. Kent zijn eigen documenten niet.) Aan personeel en werkingskosten zowat 10.000 euro. Maar er is een super marketing project voorzien voor 139.000 euro. En een openingsmoment: 25.000 euro.
Buda-kunstencentrum krijgt volgend jaar een toelage van 35.000 euro, maar de stad heeft ook werkingskosten voor 35.000 euro. (Het is nog altijd niet bekend hoeveel de vzw Buda zal betalen voor het gebruik van de infrastructuur: Pentascoop, Tacktoren, de fabriek, allerhande huisjes her en der.)
Curieus: niets te vinden over ons filmmuseum.
Aan cultuurcommunicatie wordt veel geld besteed: 211.099 euro.
Het ondernemerscentrum in de Leiestraat (iets van Syntra West=Unizo en Jean de Bethune) kost aan stadspersoneel 17.371 euro. Toelage: 25.000 euro. En het innovatiefonds van het ondernemerscentrum wordt bedacht met 75.000 euro.

Niet vergeten: bij al deze cijfers gaat het NIET om investeringen. Het zijn personeels- en werkingskosten. En soms ook toelagen.

De kabinetten van burgemeester en schepenen zullen 1,8 miljoen kosten. Dit jaar was dat nog 1,2 miljoen. (Er steken daar ook pensioenbijdragen in.) Spijtig dat er geen opsplitsing is gemaakt per kabinet.

Nog wat cijfers voor volgend jaar.
Tussen haakjes eventueel het bedrag voor dit jaar. Als het relevant is.
Ophaling huisvuil: 2,2 miljoen.
Netto-kost onderwijs: ca. 709.000 euro.
Werving, selectie, vorming, HRM voor stadspersoneel: ca. 886.000 euro.
(Te veel! Er is een tijd geweest dat het voorziene bedrag voor vorming nauwelijks werd besteed – tenzij aan de brandweer – maar nu loopt dat al jaren de spuigaten uit. Stadspersoneel kan bijvoorbeeld leren brieven schrijven. En nog veel meer. Het is momenteel één van de grote taboe-onderwerpen in de Raad.)
Externe betrekkingen en jumelages: 118.391 (59.363).
Zwembaden: 1,7 miljoen.
Stadsplanning: 2,1 miljoen (1,9)
Kortstondige kinderopvang: 129.403 (7.398).
Activiteit minderheden: 54.023 (20.490)
Drugspreventie: 96.152 (9.891).
Preventieteam: 351.067 (170.544).
Buurtwerking Venning: 51.183 (4.874).
Sociale economie: 416.908 (265.660).
Alternatieve sanctionering: 51.892 (71 euro!).

Enzovoort.
Ik krijg nooit genoeg van dat boek.
Je vindt er natuurlijk ook allerhande ontvangsten. Of soms géén. Voor Buda-kunsteneiland bijvoorbeeld. (Dus toch geen huur te betalen?)

NIET KOPEN DAT BOEK !
Het komt ergens volgende week voor het eerst op de website www.kortrijk.be/begroting
Proficiat ! En nogmaals proficiat voor de makers.

O ja. Nog iets.
In die “gewone dienst” gaat er ca. 100 miljoen om. Laat ons zeggen om de stad draaiende te houden. Vergelijk met de buitengewone begroting. Die slaat op zowat 47 miljoen aan uitgaven en 33 miljoen aan ontvangsten (vooral leningen). Men voorziet ca. 6 miljoen aan onderhoudswerken en 22, 6 miljoen aan stadsprojecten.

Absenteïsme en de vraag hoe dat komt

Met dit soort stukken maakt men zich niet geliefd, maar dat moet dan maar.

Gemeenteraadszittingen gaan traditioneel door op de tweede maandag van de maand.
De dinsdag daarvoor zijn er zgn. raadscommissies (vier) die min of meer gegroepeerd per beleidsdomein de agendapunten van de komende Raad technisch en informatief voorbereiden.
Bijna alle raadsleden zijn daar – in de hun toegewezen commissie – telkens opnieuw aanwezig want die vergaderingen duren meestal nauwelijks een half uur (soms 8 minuten) en men wordt er nu ook goed voor betaald. Iets van 150 euro bruto. Dit wordt met recht en reden “presentiegeld” genoemd. Men moet er gewoon zijn. Zich even vertonen. De toegestuurde papieren even openmaken.

Laatsleden dinsdag 6 december waren er ook weer zo’n raadscommissies ter voorbereiding van de zittinge van 12 (en13?) december. In die zittinge komen evenwel ook allerhande stadsbegrotingen en belastingen ter sprake. Zie een vorig stuk waarin werd beschreven hoe zwaar die komende zittinge van de Raad wel is.
Ook al bent u geen verkozene des volks, toch begrijpt u dat de Raad die de begrotingen van het volgend jaar en de beleidsplannen moet bespreken van het allerhoogste gewicht is.
Het is de belangrijkste en ook moeilijkste raadszitting van het jaar.

Vandaar dat het College al sinds lang de goede gewoonte heeft aangenomen om ter voorbereiding van die Raad een speciale zgn. “Verenigde Raadscommissie” te beleggen.
Daar wordt dan door de schepen van Financiën, de stadsontvanger, de OCMW-ontvanger, de secretaris toelichting gegeven bij de begrotingen en budgetten. Met slides. Raadsleden kunnen ook allerlei informatieve vragen stellen.

Die Verenigde Raadscommissie ging ook door op 6 december, na de gewone raadscommissies.
Begonnen om 19u20 en beëindigd om 21u06. Men moest er zich dus geen tweemaal op verschillende dagen voor verplaatsen.
Van de 41 raadsleden (inbegrepen schepenen en burgemeester) waren er in de gewone commissies 4 verontschuldigd en 3 afwezig. Dat is dus niet veel, en we weten al waarom.

Op de speciale “Verenigde Raadscommisie” achteraf waren er slechts 20 raadsleden aanwezig, 3 verontschuldigd en 9 afwezig.
Totaal 20 op 32 aanwezig.
Pure raadsleden, want nu geteld exclusief de 9 leden van het College van Burgemeester en Schepenen.
Voor die “Verenigde Raadscommissie” achteraf krijgt men geen presentiegeld, juist omdat die op dezelfde dag gebeurt als de gewone raadscommissies.
Er waren ook nog drie schepenen in de Verenigde Raadscommissie.
Nu, het absenteïsme van burgemeester en bepaalde schepenen valt nog enigszins te billijken. Men mag toch veronderstellen dat leden van het College niet veel nood meer hebben aan een vergadering met technische toelichting bij de begrotingen.

Alhoewel. Ik zou niet aan alle schepenen durven vragen wat onwaarden zijn, of autonome investeringen, of kapitalen van ondernemingen voor bijdragen in investeringen. En dat doorgeefleningen niks kosten aan de stad is volgens mij ook niet waar.

Voor de 9 raadsleden die zich niet eens verontschuldigd hebben valt er geen enkele smoes of verontschuldiging te bedenken.
Verondersteld mag worden dat ze er bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen van 2006 de brui aan geven.
Dan doen ze tenminste niet aan anti-politiek.

www.budakortrijk.be

Een nieuwe website.
Met eindelijk een schoon, verstaanbaar overzicht van de evenementen ter gelegenheid van de opstart van de nieuwe vzw Buda-kunstencentrum.
Op allerhande bestuursdocumenten (beleidsplannen, begroting, rekening, balans, verslagen van bestuur, jaarverslagen, medewerkers, kantoren, enz.) is het nog wachten geblazen.

Die andere sites bestaan ook nog:
www.dansinkortrijk.be
www.limelight-kortrijk.be
www.budavzw.be
Die laatste is nog in opbouw, maar als je goed zoekt vind je op internet nog boodschappen van vorig jaar. (Zou men die nu niet beter afschaffen?)

De www.beeldenstorm.be bestaat ook, maar dat is een Brusselse vereninging.

Machteld Claerhout, de nieuwe directeur van cultuur, is vast van plan om voor alles wat met Kortrijkse cultuur heeft te maken één (1) site op te bouwen. Momenteel zijn er zowat 7 bezig met cultuur.
We hopen dat zij er tenminste in slaagt om één overzichtelijke overkoepelende site te laten maken, met de nodige links. Dat zal al veel zijn. De amateurs en semi-profs moeten ook een plaats krijgen.

P.S.
Via deze nieuwe website nu ook vernomen waar de afscheidsparty van DIK (Dans in Kortrijk) doorgaat. In de Tacktoren, op zaterdag 17 december. U wordt er allemaal verwacht tegen middernacht. Reserveren.

Een gemeenteraad van 5 kilogram

De papieren die de raadsleden thuis in de beruchte witte linnen zak toegestuurd kregen voor de Raad van 12-13 december wegen ca. 5 kg. Daar behoren dus niet de documenten (de dossiers) bij die nog ter inzage liggen in het stadhuis.
Gemeenzaam spreekt men in dergelijk geval van een ZWARE gemeenteraad.

Eigenlijk zou de stapel nog véél meer moeten wegen.
Het jaaractieplan voor 2006 is er nog niet bij. Het is immers nog niet klaar en de raadsleden zullen dit belangrijke bestuursdocument pas te zien krijgen en moeten bespreken op de raadszitting zelf.
(Dit is onwettelijk. Dossiers voor een gemeenteraad moeten minstens 7 dagen te voren openbaar gemaakt worden.)
Noot van de redactie: wellicht door toedoen van kortrijkwatcher is het document intussen op 7 december via email wel verspreid.

Verder is het zo dat het zgn. “verslag van bestuur” van het jaar 2004 niet meer in boekvorm verschijnt. Zo’n jaarverslag telt al gauw 600 bladzijden. Nu kregen de raadsleden een ingekorte versie op papier (42 blz.). Dat het lijvige document nu puur digitaal wordt opgemaakt is een goede zaak. Evenwel. De digitale versie kan opgevraagd bij de dienst Communicatie en die is eigenlijk ook nog niet echt klaar voor versturing per email. De CD-rom moet ook nog gemaakt.

Het is een schande.
Wat is er nu weer een schande?
Het College solt met de Raad.
De agenda omvat 77 punten. Zonder de eventuele bijkomende punten van de raadsleden zelf.
In vroeger tijden – en na lang zagen – had de “verenigde oppositie” (die nu niet meer bestaat) het voor elkaar gekregen dat alleen al de bespreking van de stadsbegrotingen werd gespreid over twee dagen.
De eerste avond gaf de burgemeester hierbij een lange speech over het gevoerde beleid en dat van het komende jaar. Daarna was het de beurt aan de fractieleiders die elk toch gemiddeld een half uur bezig waren. De tweede avond werden de diverse begrotingen dan in detail besproken.
(Gewezen burgemeester Manu de Bethune sloot toen telkens opnieuw de debatten af met de bemerking dat hij weer niets positiefs had gehoord. Dat waren nog eens tijden!)
Een journalist als Gerrit Luts wijdde daar in “Het Nieuwsblad” hele pagina’s aan.
Later (of vroeger) in de maand december kwam dan de “gewone” raadszitting.

Onze burgemeester is er nu al een paar jaar in geslaagd om twee raadszittingen in één te houden. De “gewone” doorsnee maandelijkse Raad én die gewijd aan begrotingen en belastingen en retributies.
Ja, er zijn daar twee avonden voor uitgetrokken. Maar! Onze verkozenen zijn door de stapel aan papieren die ze in een week tijd moeten verwerken zodanig van slag dat ze uiteindelijk nog weinig punten echt hebben doorgrond en daardoor al in één avond zijn uitgepraat. Vorig jaar bijvoorbeeld was heel het boeltje afgehandeld in 5 uur en 25 minuten. Het werd niet eens middernacht.

Waarover zullen onze verkozenen het maandag aanstaande (en waarschijnlijk niet op dinsdag) zoal hebben?
Eerst komt de bespreking van het jaaractieplan 2006. Dat document krijgen ze dus pas de dag zelf te zien.
Dan is het “verslag van bestuur en de toestand der stadszaken” voor het jaar 2004 aan de orde.
De Raad moet daar akte van nemen, terwijl nog niemand het volledige jaarverslag heeft kunnen inkijken. En daar staat nogal wat in dat Kortrijkzanen geweldig interesseert. Dingen waarover ook nu nog een hartig woordje kan gewisseld. Bijvoorbeeld de evolutie van allerhande belastingen over de jaren heen. Een overzicht van de belangrijkste gemeentelijke beslissingen uit dat jaar. Personeelsaspecten. Juridische zaken. Uitgevoerde werken. Tussenkomsten van brandweer en politie. Enzovoort. Nu hebben we daar allemaal nog geen weet van. De raadsleden worden verzocht akte te nemen van een document dat ze niet kennen.

Punt 1.3 gaat over de stadsbegroting 2006 en het financieel beleidsplan tot 2009. De begroting is voor het eigen dienstjaar weer niet in evenwicht. (Later meer daarover.) Hier ontbreekt overigens ook weer een belangrijk document: het kommentaar van de begrotingscommissie.
Dan komen de belastingen. APB en OV. En de overige gemeentebelastingen. Ik tel er nog 22. Met het reglement van Parko over de vergunningen voor laad- en losperiodes en voor straatparkeren 23 of 24.
Daarna spreken we af welke retributies we volgend jaar zullen betalen. Bijvoorbeeld voor kinderopvang. Voor fluohesjes.
Verder geven we het College de bevoegdheid om zonder de Raad hierbij te kennen te beslissen
over de aanneming van werken, leveringen en diensten beneden het bedrag van 150.000 euro.
We bespreken ook de begroting van Parko.
En die van het OCMW (nu “budget” genoemd). Dat gaat ook over tientallen miljoenen. Er zijn ook onvoorstelbare budgetwijzigingen bij het OCMW voor dit jaar.
We stellen vast hoeveel we aan de politiezone VLAS willen besteden. Om dat met kennis van zaken te doen dient men de begroting van de zone in te kijken.
We bepalen het mandaat van onze afgevaardigden bij allerhande “intercommunales”.
Statutenwijziging van Gaselwest.
We bekijken stappenplannen voor het lokaal sociaal beleid en de beleidsnota over de kinderopvang.
Project Sint-Denijsestraat (tuinuitbreiding).
De realisatie van het Deltapark, een overeenkomst met Leiedal.
Premies inbraakbeveiliging.
Het reglement voor de gebruikers van de parkeerterreinen van de hallensite.
De begrotingen van dertien gemeentelijke vzw’s. Dertien! (De vzw Kortrijk 1302 is er nog niet bij.)
Het sectoraal akkoord 2005-2007 en het statuut van het stadspersoneel. (Vergt op zichzelf al een dag studie.)
De stadswachten krijgen een bijkomend contingent.
We gaan iets doen aan de sociale economie.
Enzovoort, enzovoort.
We willen nu ook nog verlichting voor het beeld van schepen Bral :”Minneke” in Bissegem. 5.429 euro.
De verplaatsing van cowboy Henk van schepen De Coene zal 20.000 euro kosten.

Alleen voor het doorbladeren van de toegestuurde raadsdocumenten wordt het vandaag weer middernacht.

Sigaren uit uw eigen doos (3)

De programmabrochures van Limelight en Utopia omtrent de evenementen georganiseerd rondom de bakermat van Buda Kunstencentrum zijn verschenen.
En er is heuglijk nieuws.
Zelfs al behoort u niet tot het “Schoon en Hoog Volk” dat meer speciaal per brief is uitgenodigd op donderdag 8 december, toch kunt als gemiddeld Kortrijks belastingbetaler ook gratis naar de afscheidsreceptie van Limelight.
U moet u wel een plaatsje reserveren. Tel. 056/22 10 01. DOEN !
(Faxen kan ook nog zeg.)

We vernemen nu ook dat “Dans In Kortrijk” onder de titel R.I.P.R.I.P.H.O.E.R.A een eigen afscheidsparty belegt.
Maar niet op donderdag 8. Wel op zaterdag 17 december. Ook gratis mits reservering. Maar de locatie is nog niet bekend. Het wordt wel laat: de start is om 23u30.
Voor wie het allemaal een beetje teveel wordt nog even wat uitleg.
Of de Buda VZW van Kurt van Belleghem na al of niet is opgedoekt is onduidelijk.
Er is alleszins een nieuwe vzw Buda bis Kunstencentrum geleid door Kurt Devos. Een fusie van Limelight (kunstencentrum), Dans In Kortrijk (danswerkplaats) en Beeldenstorm (dat festivals zou organiseren). Later komt daar nog Happy New Ears (muziekcentrum) bij.

Heel die herschikking is hier op deze stadsblog al meerdere malen van kommentaar voorzien.
Zie archief juli (29,27,7), juni (20), mei (20,5,2), februari (20), januari (28,20,13).Ter gelegenheid van de festiviteiten zijn er voor de maand december twee of drie programmabrochures op de markt. Het hangt er van af hoe je het bekijkt.
De brochure “Utopia” vermeldt de activiteiten van de overkoepelende vzw Buda Kunstencentrum en Beeldenstorm. Allerhande performances en films verspreid over meerder dagen.
De andere brochure heeft het meer over Limelight.

Ter gelegenheid van de festiviteiten zijn er voor de maand december twee of drie programmabrochures op de markt. Het hangt er van af hoe je het bekijkt. vermeldt de activiteiten van de overkoepelende vzw Buda Kunstencentrum en Beeldenstorm. Allerhande performances en films verspreid over meerder dagen.De andere brochure heeft het meer over Limelight.Donderdag 8 december wordt een drukke dag.
U moet al om 17 uur aanwezig in de Tacktoren op een toonmoment (een work in progress) in het kader van het project Spanish Train. Gratis mits reservering. Dat is van Utopia.
Gelukkig is de duur nog onbekend.
Want Beeldenstorm begint al om 18u30 in de Tacktoren met allerhande video-installaties, fotografie en dvd b/w stereo. Ook gratis en ZONDER reservering.
Er is ook Utopia-film die dag: “Citizen Kane” om 20u15 in de Pentascoop.

In de maandelijkse brochure van Limelight vindt men dan ook nog dat er op donderdag 8 december in Limelight zelf een feestmoment is: “Speech! Speech! Speech!”. Vanaf 20u15.
Wat daar juist zal gebeuren weten enkel de genodigden en de lezers van kortrijkwatcher.
Maar zoals gezegd: u mag toch gaan mits reservering.
Mis vooral de receptie niet. Kan geweldig uitdeinen.
Ambetanteriken zich onthouden.
Het is een feestmoment.

Gelieve geen enkele vraag te stellen over het bestuur (samenstelling, leden), de gebruikte kantoren, de ateliers, de medewerkers, het beleidsplan, het actieplan, de vereffening van de deelnemende vroegere vzw’s, de schulden van Limelight, de subsidies en toelagen, de inbreng van privé-parners (PPS), de kosten van het personeel en de staf, de rekening 2005, de begroting 2006, het meerjarenplan, de acquisitie van deelnemende artiesten, de ware kosten van de verbouwing van de Pentascoop. Dat zijn allemaal uw zaken niet. Hoogstens vraagt u een keer wat de bestemming is van het dakappartement op de Pentascoop. Want u zou daar ook willen wonen.

Voor een goed overzicht van de evementen op donderdag 8 december een tabelletje.

17 uur: toonmoment van Spanisch Train in de Tacktoren (Utopia)
18u30: videodinges van meerdere artiesten in de Tacktoren (Beeldenstorm)
(Hier niet te missen: “City in Motion” – gaat over Kortrijk als stad in verandering.)
19 uur: opening – met toespaak – van deze video-installaties in de Tacktoren (Beeldenstorm)
(Niet te vinden in de gepubliceerde programma’s.)
20u15: film “Citizen Kane” in Kinepolis (Utopia)
20u15: “Speech!Speech!Speech!” in Limelight met diverse sprekers(Limelight)
(Voor de concrete invulling: zie kortrijkwatcher van gisteren of eergisteren.)
21u15: receptie in Limelight.

Sigaren uit uw eigen doos (2)

Op 8 december bestaat Limelight precies 25 jaar en dat mag u geweten hebben.
Aldus een mededeling op de website van Limelight.
U weet het natuurlijk NIET. En wat er precies gebeurt op 8 december weet de website van Limelight ook nog niet. De website van Stad Kortrijk evenmin. Die van de vzw Buda is nog altijd “temporarily under construction”. Bij http://www.drk.be/ : prot nul.
Maar misschien behoort u tot dat – dixit Limelight – Schoon (de pioniers!) en Hoog Volk (de politiciens) dat daadwerkelijk is uitgenodigd.

Er zijn meerdere zaken gepland op 8 december.
Buda Kunstencentrum staat maar weer eens in de startblokken. Er is in Limelight dus ook een toespraak voorzien van Franky Devos, de voorzitter van de vzw Buda bis. U kent hem nog van ANNO’02.
Om 20u15 wordt u in de Jan Persijnstraat 6 verwelkomd door Karel Debaere en Paul Cruysberghs, resp. voorzitter en ex-voorzitter van de op te doeken vzw Limelight.
Hierbij wordt een geschiedenisboek voorgesteld van de vereniging.
(Er is een licentiaatsverhandeling in de maak door ene Bram Vansteenkiste, maar die weet nergens van.)
Er is ook nog een boek “Log” van Anouk De Clercq.
Daarna komt er een videoboodschap van cultuurminister Bert Anciaux. En een toespraak van de burgemeester, de ware schepen van cultuur alhier. (Of Stefaan Bral er ook zal zijn is niet zeker. Hij is niet helemaal opgezet met Buda-kunsteneiland.)

Daarna rond ca. 21u15 is er een receptie.
Allen daarheen !

Maar er is nog iets anders te beleven op donderdag 8 december.
Om 19 uur is er in de Tacktoren dan een “ultieme” tentoonstelling. Daar worden de genodigden verwelkomd door Julie Vandenbroucke, voorzitter van de vzw Beeldenstorm. Dat is een privé-vzw van de burgemeester die nu blijkbaar ook wordt opgedoekt en nooit gegeven heeft wat men ervan verwachtte.

Om 20u15 is er ook nog “Utopia”. Plaats onbekend. Maar dat is waarschijnlijk hetzelfde als de tentoonstelling van Beeldenstorm en het project “City in Motion” van Jan Kempenaers. De uitnodiging is onduidelijk en correspondeert niet met wat op de website van Limelight na enig zoeken te vinden is.

Het is allemaal gratis.
Maar als Kortrijks belastingbetaler hebt u alleen al voor dit jaar aan het nog niet bestaande Buda-verhaal 25.000 euro geschonken. En via de Vlaamse Gemeenschap 3 miljoen euro.
U krijgt gewoon sigaren uit uw eigen doos.

Van het Schoon en Hoog volk wordt door de website van Limelight gevraagd om de loftrompet over een en ander te steken. Er zouden ook een artiest of twee gevraagd worden om “tegengas te geven”. Maar op de schriftelijke uitnodiging die u niet hebt ontvangen is daar niets van te merken.

P.S.
Uit een aantal reacties blijkt weer dat kortrijkwatcher onduidelijk is. Het niet goed uitlegt.
Er is hier nochtans al veel geschreven over de Kortrijkse kunst en cultuur.
Welaan dan. Kortrijkwatcher heeft niets tegen Buda, of Limelight, of Dans in Kortrijk, of Happy New Ears.
Of De Kreun.
Kortrijkwatcher is “high brow”!
Maar kan het in het algemeen niet verdragen dat er met geld van de belastingbetaler wordt gemorst. Zonder dat die het weet.
Meer speciaal inzake het Buda-verhaal dient er een totaal open beleid en transparante boekhouding gevoerd.
En met miljoenen gemeenschapsgeld waarzonder men niet zou kunnen bestaan dient men van in den beginne een geheel participatief beleid te voeren. Met alle geledingen van de bevolking.
Weet u soms hoeveel alleen al de verbouwing van de Pentascoop en de paardestallen gaat kosten? Ik wel. Ook en minstens drie miljoen. En het fabrieksgebouw Demet-Dejaeghere? Dit jaar alleen al 140.000 euro. Dat is dus een beetje infrastructuur. Van Buda-kantoren en personeel geen gegevens. Typisch.
Moet je daarnaast dan zien hoeveel toelagen Kortrijkse semi-professionele en amateuristische verenigingen krijgen. Je gaat erbij huilen. De semi-profs zoiets van 15.000 euro.
De dualiteit tussen de “cultuur” van schepen Bral en die van de burgemeester mag ook wel eens tot een synthese komen. En schepen Bral moet ophouden met de burgemeester spottende bijnamen te geven. (Die zit!)
Overigens ben ik ook nog van mening dat het project Sint-Denijsestraat waarbij men een hele volkse wijk zal hernieuwen een beetje mag opschieten.

Sigaren uit eigen doos (1)

Toegegeven. Deze kop dient enkel om uw nieuwsgierigheid te wekken. Het is een Hollandse spreuk die tegenwoordig in de politiek opgang maakt.

Op 8 december is er in de Tacktoren (19 uur) en in Limelight (20u15) nogal wat te doen.
Terwijl u niet bent uitgenodigd. (Het zelfs niet weet.) Terwijl hierover niets te bekennen valt op de website van de stad. Terwijl u al dit soort zaken zelf bekostigt via gemeentebelastingen en andere.
Het einde van de vzw Limelight wordt voor de zoveelste keer gevierd. En Buda-kunsteneiland staat in de startblokken.
Buda-kunstencentrum krijgt van ons allemaal via het Stadsvernieuwingsfonds 3 miljoen euro. Plus dit jaar een toelage van 25.000 euro van de stad. Plus van de Vlaamse Gemeenschap een jaarlijkse subsidie van 800.000 euro.
Limelight zelf ontvangt ondermeer 400.000. Van de Vlaamse Gemeenschap(378.508), van de provincie (20.167) en van Stad (8.500).

Ga dus toch maar, ook al bent u als eenvoudige, totaal niet van kultuur gespeende Kortrijkzaan niet uitgenodigd. Boerenlul !
Er is een receptie om 21u15. Rook daar maar een sigaar op eigen kosten. Klootjesvolk !

Morgen meer inlichtingen hierover op deze stadsblog.
Als positivo zeg ik nu reeds dat we weer dreigen in ANNO ’02-toestanden te verzeilen.

APB ? OV ? Wat is dat eigenlijk?

Gisteren hadden we het erover dat de gemeentelijke aanslagvoeten voor de aanvullende personenbelasting (APB) en voor de opcentiemen op de onroerende voorheffing (OV) in Kortrijk in 2006 schrikbarend hoog blijven. In elk geval in vergelijking met andere centrumsteden.
(Een dorp als Berlaar vraagt 8,8 procent APB, Riemst en Mesen 9 procent. En Wervik 2000 opcentiemen OV. Diksmuide 2.250 !)

In het licht van het nakende verkiezingsjaar had men hier en daar op een belastingverlaging gehoopt, maar het is er niet van gekomen. (Echt populistisch-demagogisch- opportunistisch kun je onze burgemeester nu ook niet noemen.)
Er is onlangs wel een kleine verlaging van de personenbelasting geweest (van 8,5 naar 7,9 procent) maar dat zal de stadskas pas volgend jaar voelen, als het al gevoeld wordt.

Vraag eens aan een willekeurige kortrijkzaan hoeveel men ter stede PER KOP (baby’s inbegrepen) betaalt aan OV en APB?
Ook al is uw respondent een ambtenaar of een gemeenteraadslid, hij/zij zal er ongelooflijk naast zitten en ook niet geloven wat u vertelt.
Per kop betalen we nu aan OV 317 euro en aan APB 258 euro.
Cijfers om van buiten te leren.
Vertel dat maar eens thuis. (Niet op café, want dan riskeer je dat men u als een gevaarlijke gek zal beschouwen en zal men u helemaal rechts laten liggen.)

MAAR WAT ZIJN DAT EIGENLIJK, OPCENTIEMEN OP DE ONROERENDE VOORHEFFING?
Als u een of andere eigendom bezit dan krijgt u van het Vlaams Gewest een briefje met een overschrijvingsformulier (aanslagbiljet) waarop staat dat u geniet van een fictief Kadastraal Inkomen (KI). (Anders zou u moeten huren.)
U woont bescheiden en dit geïndexeerde KI bedraagt dus slechts 643 euro.
Het Vlaams Gewest heft daar 2,5 procent belasting op. Dit is 16,08 euro. Dat bent u al kwijt. Maar het ergste komt nog.
Kortrijk zelf zegt: we gaan op dit basistarief 1750 zogenaamde opcentiemen heffen. Voor de stad. Opcentiemen. We vermenigvuldigen dus het basistarief (de hoofdsom) van 16,08 euro met 17,50. Dat geeft 281,5 euro. (Nu begrijpt u dat we voor Kortrijk aan een dergelijk hoog bedrag per capita komen.)
Maar het ging om een bescheiden woning, en u hebt wellicht kinderen. Er zijn allerhande verminderingen en vrijstellingen mogelijk. Het kan daarom gebeuren dat naar gelang het geval u bijvoorbeeld aan het eind van de rekening slechts 118 euro OV moet betalen aan de stad.
(Ook de Provincie heft opcentiemen. West-Vlaanderen nu 330. Huistaak: de hoofdsom maal 3,3 is wat u betaalt aan OV voor de provincie.)

Kortrijkzanen zijn nu ook niet zó arm.
Stel dat uw KI integendeel 1.500 euro bedraagt. Dan betaalt u aan het Gewest 1.500 euro maal 2,5 procent = 37,50 euro. Op deze hoofsom draagt een Kortrijkzaan 1.750 opcentiemen af, zijnde 656,25 euro. Wel te verstaan;: zonder mogelijke verminderingen.
We onthouden: op iedere euro OV voor het Vlaamse Gewest betaalt een Kortrijkse belastingsplichtige in principe 17,50 euro.
(Als u bijvoorbeeld zonder het goed te beseffen net over de grens in Stasegem woont en daarbij profiteert van allerhande voorzieningen in Kortrijk zelf draagt u slechts 15,5 euro af op de hoofdsom. Het noodlot van een centrumstad: allochtonen komen van ons dure belastinggeld profiteren. Ze komen hier zwemmen en winkelen en skaten en boeken lezen en op ons strand zitten, – en wij maar betalen.)Het hoge OV-tarief alhier wordt door het stadsbestuur traditioneel onderbouwd met de bemerking dat de waarde van één opcentiem OV alhier heel laag ligt. Welnu, in vergelijking met de 11 centrumsteden zitten we wel degelijk hiervoor bij de middenmoot.
De waarde van één opcentiem?
Dat is het resultaat van een breuk. De ontvangsten van de OV-belasting gedeeld door het aantal opcentiemen. Die zogenaamde waarde daalt dus naarmate de noemer groter wordt.

EN WAT IS NU EIGENLIJK DIE APB ?
In Kortrijk bedraagt de aanvullende personenbelasting nu 7,9 procent.
Maar we blijven nog even bij de vroegere 8,5 procent, want een andere aanslag hebt u nog niet.
Stel dat u tot het wat rijkere deel van de stadsbevolking behoort. Niet heel rijk, maar kom. U verdient dus alleszins méér dan 100.000 BEF per maand.
Uw belastbaar inkomen per jaar bedraagt bijvoorbeeld ca. 39.000 euro.
De FOD Financiën heeft u een detailberekening van de aanslag toegestuurd.
Na allerhande belastingverminderingen vindt u dan onderaan op die brief uiteindelijk de post belasting Staat“. Die is bijvoorbeeld 14.600 euro geworden.
Stad heft op dit bedrag, op deze staatsbelasting een “aanvullende” (vandaar de naam) belasting van 8,5 procent.
Dat maakt…1.241 euro. Voor de stad. (Aan het tarief van 7,9 procent was dit 88 euro minder. Hoe rijker hoe beter u ervan afkomt met het nieuwe verlaagde tarief.)
Had u in Brugge gewoond dan betaalde u als rijkaard aldaar ca. 1000 euro APB. (6,9 procent.)

Het hoge OV-tarief alhier wordt door het stadsbestuur traditioneel onderbouwd met de bemerking dat de waarde van één opcentiem OV alhier heel laag ligt. Welnu, in vergelijking met de 11 centrumsteden zitten we wel degelijk hiervoor bij de middenmoot.In Kortrijk bedraagt de aanvullende personenbelasting nu 7,9 procent.Maar we blijven nog even bij de vroegere 8,5 procent, want een andere aanslag hebt u nog niet.Stel dat u tot het wat rijkere deel van de stadsbevolking behoort. Niet heel rijk, maar kom. U verdient dus alleszins méér dan 100.000 BEF per maand.Uw belastbaar inkomen per jaar bedraagt bijvoorbeeld ca. 39.000 euro.De FOD Financiën heeft u een detailberekening van de aanslag toegestuurd.Na allerhande belastingverminderingen vindt u dan onderaan op die brief uiteindelijk de post Die is bijvoorbeeld 14.600 euro geworden.Stad heft een “aanvullende” (vandaar de naam) belasting van 8,5 procent.Dat maakt…1.241 euro. Voor de stad. (Aan het tarief van 7,9 procent was dit 88 euro minder. Hoe rijker hoe beter u ervan afkomt met het nieuwe verlaagde tarief.)Had u in Brugge gewoond dan betaalde u als rijkaard aldaar ca. 1000 euro APB. (6,9 procent.)Kortrijk voorziet voor dit lopende jaar aan belastingontvangsten APB ca. 19,3 miljoen.
En voor de OV bijna 24 miljoen.
Het is met dit geld (en met de vele subsidies en fondsen van hogere overheden, – en dat is ook belastinggeld) dat de burgemeester zorgt voor het Buda-kunsteneiland, schepen Leleu voor fietsroutes, Demedts voor stadswachten, Bral voor vuurwerk, De Stoop voor de Sint-Denijsewijk, de Bethune voor een filmmuseum, De Coene voor het natuureducatief centrum Libel, Cnudde voor reisjes naar Cebu, en schepen Lybeer voor een skatebowl.

We kunnen niet klagen.
Benieuwd naar de projecten voor volgend jaar. WIJ betalen die ! We krijgen van burgemeester en schepenen sigaren uit eigen doos. Besef dat nu eens.
Huistaak.
Kijk nu eens naar uw aanslagformulieren om te zien hoe u via OV en APB concreet bijdraagt aan het op de kaart zetten van onze stad. En profiteer er nu ook maar zelf een keer van.

Aanslagvoeten blijven in 2006 onveranderd hoog

Om uw geduld niet verder op de proef te stellen zeggen we maar meteen wat u wil weten.
De aanslagvoeten voor 2006 zijn:
voor de APB: 7,9 procent,
en voor de OV: 1.750 opcentiemen.
En nu weer lectuur voor wie alles wenst te weten.

In de vorige bestuursperiode (meer speciaal in 1995) heeft burgemeester Manu de Bethune de tarieven van de aanvullende personenbelasting (APB) verhoogd van 6 naar 6,7 procent. We waren de enige centrumstad in Vlaanderen die dit deed. Tegelijk gingen de opcentiemen op de onroerende voorheffing (OV) van 1.400 naar 1.550. Alleen centrumstad Roeselare heeft het in die tijd ook gewaagd om zo’n maneuver uit te voeren, zij het met mate. En enkel voor de OV.

Burgemeester Stefaan De Clerck en zijn ploeg sloegen in 2002 evenwel alle records. Overigens niet met verve gesteund door de SP.A-coalitiepartner.
De APB steeg van 6,5 naar niet minder dan 8,5 procent. En de OV ging naar 1.750 opcentiemen.
Hiermee werden we toen de absolute kampioen van de centrumsteden.

De gevolgen waren niet min.
Een verhoging van het APB-tarief laat zich pas na het aanslagjaar voelen.
Welnu, de ontvangsten inzake personenbelasting stegen voor de Kortrijkse inwoners per kop van 181 euro (in 2001) naar 262 euro (in 2004). Per kop wil zeggen: baby’s inbegrepen.
En voor de onroerende voorheffing betaalden we per kop in 2004 302 euro terwijl dat in 2001 nog 261 euro bedroeg.

Waarom werd die fenomenale belastingverhoging in 2002 doorgevoerd?
Niemand die dat goed wist. De vroegere schepen van financiën (Hilde Demedts) zei indertijd ieder jaar opnieuw dat de financiële toestand van de stad gezond was. Ook de begrotingscommissie liet nooit een waarschuwing horen, tenzij over de stijging van de personeelskosten.
Maar plotseling hoorden we eind 2001 de toenmalige schepen van financiën Maria Danneels een noodkreet slaken. De zeven magere jaren zijn aangebroken“. Er was zelfs sprake van een structureel tekort dat evenwel nooit is uitgelegd. Volgens de burgemeester ging het om 12 miljoen euro en volgens de SP.A-schepen om 9,5 miljoen.

Schepen Philippe De Coene stak de schuld op de vorige ploeg.
En burgemeester Stefaan De Clerck vond dat de politiehervorming ons teveel geld zou gaan kosten. Nu blijkt dat de dotatie voor de politie in elk geval niet méér stijgt dan de inflatie.
Burgemeester heeft altijd beloofd dat hij een belastingverlaging zou overwegen wanneer zou blijken dat de eventueel bijkomende kosten voor politie door de hogere overheid werden gecompenseerd.

En werkelijk: de aanslagvoet van de aanvullende personenbelasting is intussen gedaald naar 7,9 procent. Zonder dat ook maar één reden daartoe werd aangegeven. Zonder op de vraag te antwoorden of het structureel tekort nu was weggewerkt. En de politiekosten voor de stad zijn ook niet gedaald.
Men deed over die belastingvermindering uiteindelijk weinig triomfantelijk. Mét reden dit keer. Want er werden intussen namelijk ook twee nieuwe belastingen ingevoerd: op reclamedrukwerk en op onbebouwde percelen.

Is Kortrijk een stad der belastingen?
In de rangschikking van de centrumsteden blijven we voor dit jaar althans een schitterende eerste plaats behouden bij de OV-tarieven.
Ziehier de volledige uitslag.
1 en 2. Kortrijk en Oostende (1750). 3. Roeselare (1625). 4. Brugge (1600). 5. Mechelen (1575). 6. Aalst (1500). 7. Gent (1450). 8. Leuven (1400). 9. Sint-Niklaas (1325). 10. Turnhout (1250). 11. Hasselt (1150). 12. Genk (1100).

Bij de APB-tarieven doen we het nu dit jaar wat minder goed met onze 7,9 procent. Vierde plaats bij de vergelijkbare steden.
1. Sint-Niklaas (8,5). 2. en 3. Roeselare en Leuven (8). 4. Kortrijk (7,9). 5. Mechelen (7,8). 6. Aalst (7,5). Van 7 t/m 10. Genk,Turnhout, Oostende, Hasselt (7). 11 en 12. Brugge en Gent (6,9).

Het gemiddelde van de APB voor alle Vlaamse gemeenten is nu 7,16 procent en voor de OV 1.304 opcentiemen.

Als we straks de stadsbegroting 2006 kennen wordt hier dan uitgerekend hoeveel de Kortrijkzanen volgend jaar per kop aan de stad zullen betalen aan belastingen. Niet enkel voor APB en OV maar ook voor de zogenaamde eigenlijke gemeentebelastingen. Riolen, leegstand en verkrotting, drukwerk, terrassen, parkeren, onbebouwde percelen, enzovoort.
Er zijn nog altijd mensen die bijvoorbeeld denken dat schepen Leleu de herstelde voetpaden uit eigen zak betaalt. Of dat het zand op de Grote Markt van schepen Bral gratis uit de lucht is komen te vallen.

P.S.
Over die belastingontvangsten komen begin volgend jaar mooie grafiekjes op de in produktie zijnde website www.kortrijkwatcher.be .

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert