EXCLUSIEF / Statistiek van de belastingopbrengsten (2)

In een vorige les zagen we hoeveel de Kortrijkzanen betalen aan zgn. “aanvullende” belastingen op de personenbelasting (APB) en op de onroerende voorheffing (OV).
De term “aanvullend” slaat op het feit dat andere overheden eigenlijk de grondslag van die belastingen bepalen, en de stad mag daar dan ook nog een tarief op plakken.
De grote les was waarschijnlijk dat het om grotere bedragen gaat dan je dacht.
Bijvoorbeeld per capita.
Er zijn evenwel NOG ANDERE en pure gemeentebelastingen.
Stad bepaalt hier zelf of we die wel zullen heffen en waarop dan wel.

Er zijn evenwel NOG ANDERE en .Stad bepaalt hier zelf of we die wel zullen heffen en waarop dan wel.We betalen bijvoorbeeld voor de afgifte van een administratief document (182.000 euro), voor de aansluiting op riolen (93.000), voor het feit dat we sluikstorten (dit jaar 30.000 euro) , voor de aankoop van huisvuilzakken (1,3 miljoen) en het ophalen van grof vuilnis (1 miljoen).
Of omdat we reclame in de bussen gooien (800.000), of terrassen plaatsen (24.000).
Niet te vergeten ook voor parkeren (2,6 miljoen), of omdat we onze grond nog niet willen verkopen (300.000). (Dit laatste is een uitvinding van schepen Frans Destoop.)

Aan APB en OV samen betaalden we in 2004 dan 41,5 miljoen.
Maar als we voor datzelfde jaar nu een keer alle mogelijke vormen van fiscaliteit samentellen komen we uit op een bedrag van 53 miljoen euro.
Het gaat hier dus om aanvullende belastingen plus de pure gemeentebelastingen.

De opbrengsten uit de totale fiscaliteit waren tien jaar geleden nog zoiets van 38 miljoen.

In 2000: 43,60 mio.
2001: 42,96.
2002: 48,26.
2003: 52,48.
2004: 53,08 mio.

In 2004 betaalden we dus per kop (baby’s inbegrepen) 704 euro.
Het gaat hier om de totale gemeentelijke fiscaliteit.
Want stad heeft nog andere inkomsten die via via uiteindelijk ook uit onze binnenzak komen.
Via andere belastingen: toelagen van hogere overheden, allerhande “Fondsen”.

Als u één cijfer uit deze lessenserie wil onthouden kan het wel dat zijn. Van handje tot handje geven we aan stad 704 euro.

Onze burgemeester en schepenen doen de laatste tijd veel en willen nog veel doen, maar zij betalen dat heus niet uit eigen zak.
Je kunt niet geloven hoe weinig Kortrijkzanen dit mechanisme daadwerkelijk beseffen.
We gaan bijvoorbeeld naar een vuurspel kijken op de Grote Markt. WIJ hebben dit zelf bekostigd. We rijden op een nieuwe fietsroute. Die komt van ons.

Au fond spreekt dit alles voor zichzelf.
Maar we betalen ook voor fouten of disfuncties of mismanagement van het Schepencollege. Die tunnel van de Doorniksestraat. De reusachtige kosten voor vormingscursususen voor stadspersoneel.
Nodeloze inflatie wegens traagheid van bestuur: voor werken in de deelgemeenten.
Of voor megalomanie: Buda.
Of voor frivoliteiten: verlichting van het beeld “Minneke” van Bissegem.
Persoonlijke obsessies: ICT.
Stemmenronselarij: geboortepremies.
Vanwege ons christendemocratisch zijn: overdreven werkingskosten voor kerkfabrieken.

EXCLUSIEF / Statistiek van belastingopbrengsten (1)

Hierna volgt een overzicht van de jaarlijkse belastingontvangsten van de twee (er zijn er nog) belangrijkste belastingen van de stad: de aanvullende personenbelasting (APB) en de onroerende voorheffing (OV). Wat dat zijn is hier vroeger al een keer uitgelegd.

Dit soort gegevens zult u niet zo onmiddellijk aantreffen in de reguliere pers, en nog minder in de Stadskrant.

De statistiek gaat terug tot 1995. Manu de Bethune was toen burgemeester.
Het aantal opcentiemen OV bedroeg toen 1.550. En de aanslagvoet APB 6,5 procent.

Om de opbrengsten naar waarde te schatten goed bedenken dat de nieuwe coalitie CD&V-SP.A van burgemeester Stefaan De Clerck de twee tarieven in 2002 gigantisch heeft verhoogd.
De OV werd op 1.750 opcentiemen gebracht en de APB liep op tot niet minder dan 8,5 procent.
Voor de OV is het effect van de tariefstijging al onmiddellijk zichtbaar in het jaar zelf. U merkt in 2001-2002 een bokkesprong van 18 naar 21 miljoen opbrengsten.
Voor de APB doet het effect zich een jaar later voor. De ontvangsten stijgen hier van 14 (2002) naar 19 miljoen (2003).

Nog opmerken dat de aanslagvoet voor de APB in 2005 is gedaald naar 7,9 procent.
De cijfers met betrekking tot de jaren 2005 en 2006 slaan op ramingen. Want voor die jaren zijn de rekeningen natuurlijk nog niet bekend.
Tussen haakjes staat voor de periode 2001-2005 het bedrag aan belastingen dat we per inwoner (baby’s inbegrepen) betaalden.

Dit jaar bijvoorbeeld was dat voor de APB 258 euro en voor de OV 317 euro.
Tien jaar geleden (1995) ging het nog resp. om 147 en 229 euro.
Onvergetelijke cijfers, zeg dat wel.

Daar gaan we.
Kan er iemand een grafiekje van maken?
De bedragen zijn uitgedrukt in miljoenen euro’s.

APB
1995: 11,22 mio (147 euro per capita)
1996: 11,53
1997: 11,85
1998: 12,24
1999: 12,34
2000: 15,88

2001: 13,35 mio (177 euro per capita)
2002: 14,20 (189)
2003: 19,76 (263)
2004: 19,70 (262)
2005: 19,37 (258)
2006: 18,09 (242)

OV
1995: 17,43 mio (229 euro per capita)
1996: 17,93
1997: 17,77
1998: 19,02
1999: 17,94
2000: 16,62

2001: 18,60 mio (246 per capita)
2002: 21,36 (283)
2003: 21,54 (287)
2004: 21,81 (289)
2005: 23,79 (317)
2006: 24,52 (328)

Een grafiekje zou natuurlijk mooier geweest zijn. Maar dat kan nog komen op onze nog altijd in de maak zijnde website.
Maar een index geeft ook al een goed idee van de evolutie.
Stel voor de APB de opbrengst in 1995 gelijk aan 100, dan wordt dat 126 in 2002 en in 2004 (de laatst gekende rekening) bijvoorbeeld 175.
Een gelijkaardig iets voor de OV.
Het jaar 1995 is gelijk aan 100. Dat wordt 122 in 2002 en 125 in 2004.

Kortrijkwatcher is geen belastingmaniak.
Maar dit soort gegevens moet kenbaar gemaakt aan de bevolking.
Het stadsbestuur is op dit gebied niet echt geneigd tot “transparantie”.
Overigens, als het onloochenbaar is dat de stad eindelijk uit zijn krammen is geschoten, dan is het al even waar dat wij Kortrijkzanen allemaal daar verdomd goed hebben voor betaald.

Stadstoelagen 2006: wie krijgt wat?

Jaarlijks schenkt de stad diverse toelagen aan allerhande verenigingen en ook individuele burgers.
Het totale bedrag schommelt al enkele jaren rond de 27 miljoen euro.

Er steken in de lange subsidielijst toch enkele rariteiten.
Weet er iemand wat “Halte R” is? Krijgt 5.000 euro. En het Diakonaal Centrum moet het stellen met 248 euro. Net zoals het trommel- en klaroenenkorps van de brandweer! Het bedrag dat voorzien is voor de begrafenis van oudstrijders blijft al jaren gelijk: 13.684 euro. Voor de bescherming van zwaluwnesten hebben we weer 2.500 euro over. Voor landbouweducatie voorzien we ook weer 500 euro. Syntra West en Unizo krijgen voor “beroepsopleiding” elk 11.155 euro. De koepel van de vrijzinnigen daarentegen 24.789 euro. Overleg cultuur (dat is “Dertien”) : 15.106 euro. Geschenken bij huwelijksjubilea: 3.099 euro. De politieke fracties in de Raad krijgen 5.200 euro. (Dat is officieel voor opleiding, studiewerk, en de kosten moeten gemotiveerd worden, maar geen fractieleider die er ook maar aan denkt om dit te doen.)Werkingskosten kerkfabriek Sint-Maarten: 101.207 euro. (Dit jaar nog: 66.864 euro.) Hoogstamfruitbomen: 1.000 euro. C.O.K. Kontinenten: 2.000 euro. De persbond: 279 euro. Het Komitee voor Frans Vlaanderen: 124 euro. De Vereniging West-Vlaamse schrijvers: 279 euro. Geboortepremies: 18.592 euro. Ook ieder jaar gelijk.
Daar kan allemaal moeilijk in gesnoeid worden als men aan niemand leed wil berokkenen.Nu de grote posten.
Natuurlijk de toelage voor de politiezone VLAS (11,9 miljoen). Het OCMW (9,1 miljoen). De kerkfabrieken (1,1 miljoen). Dan zijn er nog de gemeentelijke vzw’s. Bruisende Stad (379.335).
De bieb (207.493). Sportplus (125.420). Enzovoort. We wijden daar een keer een afzonderlijk stuk aan. Maar misschien nu reeds zeggen dat de vzw Jongerenatelier (schepen Lybeer) goed bedeeld is. Rechtstreeks met ca. 151.000 euro, en via de speelterreinen nog met 111.000 euro.
De vzw Fietsrijk (schepen Leleu) traditioneel veel geld: 121.362 euro. Vzw Mobiel ook: 60.000 euro.
Het ondernemerscentrum (van Syntra West) in de Leistraat: 100.000 euro. Leiedal: 156.005 euro. Private professionele podiumkunstensector: 85.000 euro. Het Fonds voor Sociaal Kapitaal wordt gespijsd met 276.531 euro. Jeugdverenigingen: 282.962 euro (tegenover 255.761 euro dit jaar).
Bij de premies van schepen Destoop vallen op: starters en leegstand (120.000), wonen boven winkels (50.000), renovatie (540.000).

Natuurlijk de toelage voor de politiezone VLAS (11,9 miljoen). Het OCMW (9,1 miljoen). De kerkfabrieken (1,1 miljoen). Dan zijn er nog de gemeentelijke vzw’s. Bruisende Stad (379.335).De bieb (207.493). Sportplus (125.420). Enzovoort. We wijden daar een keer een afzonderlijk stuk aan. Maar misschien nu reeds zeggen dat de vzw Jongerenatelier (schepen Lybeer) goed bedeeld is. Rechtstreeks met ca. 151.000 euro, en via de speelterreinen nog met 111.000 euro.De vzw Fietsrijk (schepen Leleu) traditioneel veel geld: 121.362 euro. Vzw Mobiel ook: 60.000 euro.Het ondernemerscentrum (van Syntra West) in de Leistraat: 100.000 euro. Leiedal: 156.005 euro. Private professionele podiumkunstensector: 85.000 euro. Het Fonds voor Sociaal Kapitaal wordt gespijsd met 276.531 euro. Jeugdverenigingen: 282.962 euro (tegenover 255.761 euro dit jaar).Bij de premies van schepen Destoop vallen op: starters en leegstand (120.000), wonen boven winkels (50.000), renovatie (540.000).Wie behoort tot de sterke stijgers?
Bijvoorbeeld de kerkfabrieken van Sint Maarten, Sint Godelieve, Sint Eutropius, Sint Brixius.
(O.L.Vrouwkerk blijft gelijk. Schepen Jean de Bethune antwoordt niet op een schriftelijke vraag naar een onderhoud en uitleg hierover. Spirit-raadslid Piet Missiaen heeft het een keer gewaagd van daarover vragen te stellen. Hij werd uitgescholden voor rotte vis. En de burgemeester vond dit maar van weinig respect voor kerk en eredienst en geloof getuigend.)
Het Fonds voor sociaal kapitaal gaat van 125.000 naar ca. 276.000 euro.
Toerisme Leiestreek van 644 (ja!) naar 16.515 euro.
Buda-kunstencentrum van 25.000 naar 35.000.
Bruisende Stad (schepen Bral) van ca. 300.000 naar 379.000.
Sculpturen in de Stad zag dit jaar zijn budget van 10.000 euro geschrapt maar krijgt volgend jaar 15.000 euro.
Ontwikkelingsprojecten: van 26.000 naar 31.000.
(Die verhoging zal dienen om het snoepreisje van februari naar het verre Cebu te betalen. We gaan in die metropool aan de krotbewoners leren hoe men kan composteren. Er wordt binnen het Schepencollege ruzie gemaakt over de vraag wie meemag.)Er zijn ook toelagen verdwenen uit de lijst.
Fel besproken is de gelukkige verdwijning van de toelage (49.790 euro) aan het Guldensporencomité.
Een bende ruziemakers eerste klas. Bloed en bodem flaminganten.
(Er komt nu een vzw Kortrijk 1302 die veel geld zal krijgen voor ondermeer een 11-daagse 11-juliviering.)
Van Jeugdhuis Reflex is geen sprake meer. De toelage voor PIC is ook weg. Niemand die wist wat die vzw deed.

Fel besproken is de gelukkige verdwijning van de toelage (49.790 euro) aan het Guldensporencomité. (Er komt nu een vzw Kortrijk 1302 die veel geld zal krijgen voor ondermeer een 11-daagse 11-juliviering.)Van Jeugdhuis Reflex is geen sprake meer. De toelage voor PIC is ook weg. Niemand die wist wat die vzw deed.En wat is er nieuw?
Nogal wat in de sport (schepen Bral). Jeugdsportpromotie (24.000). Ronde Van Vlaanderen (10.000). Individuele sporters met wereldprestatie (2.500). Sportverenigingen hoogste afdeling (9.000).
Bij de jeugd gaat er geld naar het project Habbekrats (40.000).
“Kortrijk Creatie”: 75.000 euro. (Is dit voor onze designmeesters?)
En dan hebben we nog de buurt-en nabijheidsdiensten die al aan de slag moesten zijn: 24.000 euro.

De ware investeringsinspanningen (3)

Zowel lezers als kandidaten voor de volgende raadsverkiezingen weten nu hoeveel buitengewone uitgaven (met daarin de pure investeringen) werden begroot voor de aflopende bestuursperiode. Weten evenwel ook hoeveel daarvan daadwerkelijk per jaar is vastgelegd en wat uiteindelijk in dat jaar werd aangerekend.

Uit ons tabelletje van de vorige keer blijkt al onmiddellijk dat er in het zicht van een verkiezingsjaar ambitieuze programma’s naar boven komen.
Dit jaar 2005 werd er voor 41 miljoen begroot, en in 2006 wordt dat zelfs 47 miljoen euro. Voor de pure investeringen daarin gaat het resp. om 31 en 30 miljoen.
Onmiddellijk na een verkiezingsjaar volgt er dan een dieptepunt. In 2001 moesten we het plots stellen met slechts 21 miljoen in de buitengewone dienst.

Begroten (ramen, schatten) is nog iets anders dan vastleggen.
Je kan bijvoorbeeld bedenken van een klein wasmachientje te kopen, maar je hebt een contract ondertekend voor een hele keuken. Of omgekeerd. Schijnbaar zonder het te willen. Je kreeg een aperiefje.
Die onderschattingen doen zich ook in onze stad voor. Men noemt dat dan prijsherzieningen.
Soms zijn die dusdanig groot (bijvoorbeeld ook door traagheid van bestuur waardoor de prijzen zijn gestegen) dat de zaak opnieuw voor de gemeenteraad moet komen. Schepen Leleu weet daar alles van. Soms worden die prijsherzieningen ook zorgvuldig gecamoufleerd. Dat nieuw stadhuis (N.A.C.) bijvoorbeeld. Van Jean de Bethune. De Lange Munte. Indertijd van Waegemans.
U weet toch ook hoe dat gaat in uw ménage?

Maar nu iets voor de ware kenners.
Een onvoorstelbare goede truuk is dat je als schepen aan uw partner (de bevolking, de gemeenteraad) zegt dat je dat dak gaat laten herstellen en dan tegelijk ervan profiteert om de gehele zolder in te richten.
Dan blijf je bij uw eigenste geliefkoosde dakwerker, zonder daar iemand anders – de rivaal van uw partner – bij te betrekken. (Ik weet niet of dit nu goed is uitgelegd. Het komt erop neer dat je als openbaar bestuur geen nieuwe aanbesteding moet doen die dan weer voor iedereen geldt.)

De vastleggingen zijn ook heel interessant want hier gaat het om daadwerkelijke aangegane verbintenissen inzake “het programma van de werken”.
Iedere positivo weet dat onze burgemeester pas echt op gang is geraakt in 2003. Al direct in vijfde versnelling.
Tevoren had hij teveel beslommeringen als CD&V- voorzitter bijvoorbeeld. Toen pas is wat externe waarnemers noemen “de drive” boven gekomen. En waarlijk, in dat jaar zien we een record aan vastleggingen: 84 procent van wat er werd begroot.
(Diezelfde externe waarnemers – de zgn. visitatiecommissie van het Stedenfonds – hebben het nu over een “overdrive”. Het zijn negativo’s!)
Met de vastlegginsgraad in buitengewone dienst zit het dus tamelijk goed, maar nu ook weer niet zó goed. In de periode 2000-2004 halen we constant meer dan 80 procent. Maar dat was ook al zo vanaf 1996 tot 1999.

Opvallend is wel dat de daadwerkelijke aanrekeningen ten overstaan van de vastleggingen een laag percentage kennen. Er was een uitschieter in 2000 (52 procent) en in 2003 (48 procent). Maar over het algemeen wordt er jaarlijks gemiddeld zowat 35 procent gefactureerd.
Bij de aanrekeningen van de pure investeringen is de realisatiegraad nog lager: gemiddeld 25 procent. (Weer met een uitschieter in 2003: 32 procent.)
Wijst dit op een zekere “traagheid van bestuur”?

Voor de cijferfanaten nog een en ander.
Wat was in de voorbije periode 2000-2004 de zgn. investeringsinspanning per inwoner?
Dat wil zeggen: hoeveel betaalden we per kop voor de hoe dan ook aangegane verbintenissen (contracten, gunningen) in die jaren.
Nog beter gezegd: hoeveel haalde burgemeester en schepen uit onze eigen zak om hun plannen waar te maken?
In het vorige verkiezingsjaar 2000 niet minder dan 520 euro. Per inwoner. En het jaar tevoren 369 euro. Dat geld (ons geld) was heel goed dienstig om een nipte verkiezingsoverwinning te behalen.

In 2001: 234 euro. Per kop.
2002: 303 euro.
2003: 272 euro.
2004: 193 euro.

Voor dit jaar 2005 zijn nog geen bedragen gekend want de vastgelegde uitgaven zijn nog niet gepubliceerd.
Maar als het College in 2006 dan werkelijk alles zou vastleggen wat men met ons van plan is te doen dan kost ons dat elk 641 euro !

Ik weet het, ik weet het. Begin nu niet te zagen.
Als het stadsbestuur niets doet (zoals in de beginjaren ’90) is het ook niet goed.
En we hebben ervoor gekozen ook.
Maar het is ook zo dat Kortrijkzanen (en raadsleden uit de meerderheid) niet altijd opgezet zijn met bepaalde zeer kostelijke projecten.
U mag kiezen dewelke u zou willen schrappen.
(Mijn prioriteit zou bijvoorbeeld absoluut gegaan zijn naar wijksaneringen en deelgemeenten. Naar inburgering ook.)

In elk geval is er nu een soort “pauze” nodig.
Een afmaken van datgene wat ooit en sinds lang (de stationsomgeving!) is voorgenomen. Geen totaal nieuwe grootse plannen. Wel onderhoudsinvesteringen. Lagere belastingen.
Stop aan de “overdrive”. Laat ons nu een keer ophouden met Kortrijk op de wereldkaart te zetten. Cebu! Wuxi! Rijsel! Milaan! NewYork !
Alsof Brugge niet bestaat, of Roeselare. Of Gent. Kortrijk is een provinciestadje en behoort tot een Ruit die wij kunnen opbouwen.
Men moet daar niet beschaamd over zijn.
Laat ons dat stadje leuk houden.

De ware investeringsinspanningen (2)

Toch even recapituleren voor het verkiezingsjaar 2000.
Zo krijgt u een mooi overzicht van de door het stadsbestuur al of niet gedane inspanningen die u zelf hebt betaald.

2000
Totaal buitengewone uitgaven in het eigen dienstjaar: 46,0 miljoen euro begroot.
– Vastleggingen: 39,1 mio of 84,9 procent t.o.v. van wat is begroot.
– Aanrekeningen: 20,4 mio of 52,2 procent t.o.v. van wat werd vastgelegd.
Pure investeringen: 29,8 mio begroot.
– Vastleggingen: 22,8 mio of 76,8 procent.
– Aanrekeningen: 4,4 mio of 19,2 procent.

2001
Totaal buitengewone uitgaven: 21,2 mio.
– Vastleggingen: 17,6 mio of 82,5 procent.
– Aanrekeningen: 5,6 euro of 32 procent.
Pure investeringen: 17,2 mio.
– Vastleggingen: 12,7 euro of 77,7 procent.
– Aanrekeningen: 2,8 mio of 22,4 procent.

2002
Totaal buitengewone uitgaven: 28 mio.
– Vastleggingen: 22,6 mio of 80,5 procent.
– Aanrekeningen: 7,3 mio of 32,3 procent.
Pure investeringen: 16,9 mio.
– Vastleggingen: 13,9 mio of 82,5 procent.
– Aanrekeningen: 2,8 mio of 20 procent.

2003
Totaal buitengewone uitgaven: 24,4 mio.
– Vastleggingen: 20,6 mio of 84,1 procent.
– Aanrekeningen: 10 mio of 48,6 procent.
Pure investeringen: 21,3 mio.
– Vastleggingen: 15,1 mio of 71,2 procent.
– Aanrekeningen: 4,8 mio of 32 procent.

2004
Totaal buitengewone uitgaven: 21,5 mio begroot.
– Vastleggingen: 14,6 mio of 67,9 procent van de begroting.
– Aanrekeningen: 5 mio of 34,3 procent van de vastleggingen.
Pure investeringen: 18,4 mio begroot.
– Vastleggingen: 13,1 mio of 71,5 procent van de begroting.
– Aanrekeningen: 3,6 mio of 27,9 procent van de vastleggingen.

2005
Totaal buitengewone uitgaven: 41,4 mio.
Pure investeringen: 31,1 mio.
Vastleggingen en aanrekeningen nog niet bekend.

2006
47,8 miljoen euro buitengewone uitgaven.
Daarvan kan men ca. 30 miljoen als “pure” investeringen beschouwen.
Het is nu wachten geblazen op wat er in dit verkiezingsjaar nog rap en rein wordt gerealiseerd.

(Wordt vervolgd in een volgende les.)

De ware investeringsinspanningen (1)

Sinds ons vorig taai stuk weten we dat de stad in onze naam voor volgend verkiezingsjaar bijna 48 miljoen euro zal besteden aan zgn. buitengewone uitgaven.
(Merkwaardig: in het verkiezingsjaar 2000 was dat ongeveer evenveel.)

Het bedrag van 48 miljoen moet wel enigzins genuanceerd worden.
Ten eerste.
Wat we als pure investeringen beschouwen slaat op 22,6 miljoen voor (meestal lopende) grote projecten en daarnaast op 6 miljoen onderhoudsinvesteringen. Voor het overige hebben we niet minder dan 14,5 miljoen belegd bij Gaselwest. En voor 2,3 miljoen geleend in naam van en voor Parko en de kerkfabrieken. Dat geld krijgen we dus terug. En de belegging bij Gaselwest zal ons méér dividenden opleveren.

Ten tweede.
Nu moet u vooral niet denken dat die 48 miljoen uit de buitengewone dienst daadwerkelijk zullen vastgelegd worden in 2006.
En nog véél minder dat dit bedrag ook in dat jaar zal aangerekend worden. Het is niet omdat een bedrag wordt begroot voor een of ander project dat het ook in hetzelfde jaar wordt uitgevoerd en betaald.
Dat spreekt vanzelf zult u zeggen.
Jaja, maar soms wordt er toch veel minder van die buitengewone uitgaven in het echt vastgelegd en aangerekend (gerealiseerd) dan Kortrijkzanen wel eens denken.

(Voor uitleg van de term “vastgelegde uitgaven”: zie het taai stuk van 12 december alhier. Idem voor de term “aanrekeningen”.)

Vooral in de 90’er jaren was de vastleggingsgraad heel laag. Met als dieptepunt het jaar 1992.
Toen was er slechts een totaal van 14,2 miljoen euro begroot en daarvan werd niet eens 50 procent vastgelegd!
Als Kortrijkzanen nu nog zeggen dat Kortrijk “jaren lang heeft stil gelegen” is die lage vastleggingsgraad van vooral de periode 1990-1995 als het ware het boekhoudkundige (wiskundige) bewijs van deze bewering.
(Ga eens na wie toen burgemeester was. Een onvergetelijke herinnering. Ik dacht: vent, die past wel op zijn winkel. Maar hij vult zijn assortiment niet aan. En maar sparen. Alsof een stad een gezin is. Een stad is geen gezin! Het wordt tijd dat men dat een keer beseft.)In het verkiezingsjaar 2000 werd een waarlijk buitengewone “investeringsinspanning” gedaan.
Voor 46 miljoen aan totale buitengewone uitgaven waren er toen voorzien. Daarvan werd er in dat jaar zelf 39 miljoen daadwerkelijk vastgelegd oftewel 85 procent.

In het verkiezingsjaar 2000 werd een waarlijk buitengewone “investeringsinspanning” gedaan.Voor 46 miljoen aan totale buitengewone uitgaven waren er toen voorzien. Daarvan werd er in dat jaar zelf 39 miljoen daadwerkelijk vastgelegd oftewel 85 procent.Heel de vraag is hoeveel daarvan in feite werd aangerekend. Uitgevoerd en betaald.
Bij het bekijken van de aanrekeningen per jaar doet men toch telkens weer een verschot op.
In datzelfde jaar 2000 is er slechts 20,4 miljoen euro aangerekend. Ingeschreven in de boeken.
We zijn geneigd om dit de ware realisatiegraad te noemen.

We zetten even de cijfers voor 2000 (het eerste jaar van de bestuursperiode) netjes op een rij.
– Totale buitengewone uitgaven in het dienstjaar: 46,01 miljoen euro.
– Vastleggingen: 39,07 miljoen (84,95 procent)
– Aanrekeningen: 20,4 miljoen (52,2 procent t.o.v. de vastleggingen)

De ware realisatiegraad – wat daadwerkelijk is uitgevoerd – was dus toen slechts 52 procent van wat het schepencollege zich had voorgenomen te doen.

Pure investeringen

We kunnen het nog even anders bekijken.
In de totale buitengewone uitgaven steken 1) overdrachten, 2) schulduitgaven en 3) zgn. pure investeringen. (Zie alweer ons vorig taai stuk.)
In 2000 was er inzake pure investeringen een bedrag voorzien van bijna 30 miljoen.
Daarvan werd er ca. 23 miljoen vastgelegd. Dat is 76,8 procent.
Maar let nu weer eens op de aanrekeningen bij die pure investeringen : slechts 4,4 miljoen oftewel zowat 20 procent van de vastleggingen. 20 procent !

Hoe het zal vergaan met de ambitieuze buitengewone uitgaven voor volgend jaar weten we natuurlijk nog niet.
In een volgend stuk blijven we een blik werpen op het verleden en bekijken we de vastleggingsgraad en de ware realisatiegraad voor de periode 2001-2004.
Cijfers voor dit jaar zijn uit de aard der zaak nog niet bekend.
Maar hoop doet leven. Naarmate verkiezingen nader wordt er namelijk steeds koortsachtiger gewerkt.

Iets is Negatief of Positief

Even tussendoor.
Ik ben het beu dat kortrijkwatcher wordt uitgescholden als een negativo.
U weet dat de gemiddelde janmaat in heel zijn leven passief 3.000 woorden kent (verstaat) en er daarvan ongeveer 300 ook actief gebruikt.
Tot die 300 behoren woorden als “negatief” en “positief”.
De term “constructief” wordt dan weer gebruikt door de betere elite. (Het woord “opbouwend” is alweer van een lagere orde.)

Op batterijtjes staat een plus (+) en min (-) teken.
Dat is opdat u dat ding op de juiste manier zou kunnen monteren in uw dildo.

Kortrijkwatcher schrijft gewoon wat de plaatselijke pers niet kan, mag of durft te schrijven.
Niet kan.
Niet mag.
Niet durft.
Drie dingen tegelijk en u mag kiezen wat het meest in geding is. Als u zelf journalist was.

Kortrijkwatcher vertelt alles wat het College van Burgemeester en Schepenen niet vertelt.
Ook veel dingen die gewoon saaie kost zijn. Info.
These en antithese. Jongens toch: synthese ! Pundit ! Samizdat ! Underground ! Happening !
Waar of onwaar? Juist of niet juist?
Toen wijlen Godfried Bomans zéér lang geleden een keer hoofdschuddend het Kortrijkse stedelijk museum verliet mompelde hij: “ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen.”

Wacht maar tot morgen of zo.
Dan leest u hier alweer zaken waarvan u omver valt.
Kortrijkwatcher helpt u dan weer recht.

P.S.
Wat er mij enorm intrigeert in die stadsbegroting 2006 is dat bepaalde voorziene “buitengewone” uitgaven net dezelfde zijn als die van dit jaar. Asfaltlagen. Betonverhardingen. Aanpassingswerken. Voetpaden. Westelijk Ring. Energiebesparende maatregelen. Legionelladecreet.
En in het OCMW-budget is het wel lastig om op te sporen dat alle medewerkers van het OCMW gratis een rookalarmsysteem kregen. Als dat geen positief nieuws is.

Wil je nog wat weten? Schepen Jean de Bethune leest zijn email niet.

Een taai stuk over de investeringen voor volgend jaar

Altijd goed verstaan.
Dit taaie stuk dient gekaderd in onze niet aflatende voorlichtingscampagne voor de lokale BV’s die menen te moeten deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar oktober.
Maar in de vervolgstukken over de zgn. buitengewone begroting 2006 van de stad wordt het later weer meer ontspannend.

Volgend jaar geeft de stad 47,8 miljoen uit aan “buitengewone” uitgaven. (Daar is niets buitengewoons aan. Het is gewoon een geijkte term om te zeggen dat we geld besteden aan zaken die dienstig zijn op lange termijn.)
De “buitengewone” ontvangsten (vooral leningen) voor het jaar 2006 bedragen slechts 33,5 miljoen euro, maar met wat we nog over hadden van vorige jaren en door het spel van de overboekingen stijgen die toch nog naar 48,1 miljoen. Het officiële tekort in de buitengewone begroting bedraagt dus slechts 100.000 euro.

Waar gaan die ca. 48 miljoen naartoe?
Ten eerste naar zgn. OVERDRACHTEN.
Dat zijn uitgaven uit overdracht van kapitaal voor deelnemingen in investeringen van bepaalde gemeentelijke diensten zoals bijvoorbeeld de brandweer. Maar zoals het in een katholiek bewind (beter: christendemocratisch) past gaan die bij ons bijvoorbeeld ook naar het onderhoud van kerkgebouwen.
(Schepen Jean de Bethune is gelukkig met ons van oordeel dat de Onzelievevrouwekerk binnen afzienbare tijd het mooiste museum van de stad wordt. Gelijk heeft hij. Nu nog dat filmmuseum daarin krijgen.)
Uiteindelijk is het bedrag aan overdrachten te verwaarlozen: ca. 900.000 euro. Het grootste deel daarvan wordt besteed aan het buurthuis van Sente.

Dan hebben we nog de zgn. SCHULDUITGAVEN.
Ook weer zo’n ouderwetse term die gewoon wil zeggen dat de stad leningen, kredieten of deelnemingen toestaat. Voor volgend jaar niet minder dan ca. 16 miljoen.
En hier is via de goedkeuring van de begroting iets gebeurd dat nogal wat raadsleden helemaal is ontgaan. Het overgrote deel van deze centen zal gebruikt worden om onze participatie in de distributienetbeheerder Gaselwest van 30 procent op te trekken naar 70 procent. Dat is dus een belegging. (SP.A-raadslid Lemaitre legt dit goed uit in zijn stadsblog.)

De belangrijkste en ware “buitengewone” uitgaven zijn evenwel de pure INVESTERINGEN.
Ca. 30 miljoen.
Een groot deel daarvan (10 miljoen) gaat naar de rubriek “verkeer en waterstaat”.
(Vlaams minister Marino Keulen moet dringend iets doen aan de terminologie in gemeentebegrotingen.)
Dat zijn dus wegenwerken. Totaal nieuwe en geweldige investeringen (2,5 miljoen) in deze rubriek gaan naar de straten in onze “historische kern”: Kapucijnenstraat, O.L.Vrouwstraat, IJzerkaai, Boerenhol, Lange Brugstraat.
Veel geld (ca. 6 miljoen) is weggelegd voor de rubriek “Jeugd, volksontwikkeling, kunst”. De verbouwing van de Pentascoop zal weeral meer kosten dan voorzien. Voor het fabrieksgebouw De Smet-Dejaegher krijgt Buda-kunstencentrum nu ook nog 1,1 miljoen. Euro!
De rubriek “Jeugd, volksontwikkeling, kunst” slaat niet enkel op cultuur. Er is daar vooral “sport” mee gemoeid! Voetbal! En de uitbreiding van de fitnessruimte in SC Lange Munte: 762.000 euro, waarbij men hoopt op een toelage van 400.000 euro.
Geweldig veel geld gaat er alweer naar ICT (schepen De Coene): 900.000 euro.

Om de investeringen naar waarde te schatten moeten we nu dringend iets leren.
Er is ca. 22,6 miljoen voorzien voor de grote stadsprojecten. Het overgrote deel van dat geld slaat op projecten die reeds jaren lopen. In de pijplijn zitten en er heel moeizaam uit te voorschijn komen. Secret Gardens (Buda-eiland): 1,3 miljoen. Sint-Denijsestraat: 1,1 miljoen. Woonwagenterrein: 47.000. Vetex: 553.000 euro. De Libel en Hof te Coux: 322.000 euro.

Men moet over een arendsoog beschikken om de werkelijk nieuwe investeringen voor volgend jaar op te sporen.
De straten in de historische kern, ja. Nog meer informatica. Aankoop loods NMBS. De leeuwen van het Astridpark. Een motorboot. Zakontvangers en gaspakken. Veel verlichting. Muziekcentrum (1 miljoen). Fitness Lange Munte. Heraanleg wijkgroen (480.000). Allerhande apparatuur voor het streekbezoekerscentrum. Tweede duiventil. Kortrijk Weide. Is dat eigenlijk allemaal nieuw?
Wat er zeker nieuw is is het feit dat er absoluut geen nieuw open zwembad komt. Dat er nog altijd geen 2000 nieuwe sociale woningen zijn. Geen nieuwe bib. Geen nieuw politiekantoor. Geen nieuwe parking op het EI. Nog geen Collegebrug.

Goed. Het kan niet allemaal tegelijk.
Want omdat er bepaalde bedragen worden begroot betekent dit nog niet dat ze binnen de kortste keren worden gerealiseerd. Het verleden geeft dit trouwens aan. (Iets voor een volgend stuk.)
Er dient onderscheid gemaakt.
Als er voor X aantal euro uitgaven voor een bepaald jaar worden geraamd blijft het nog steeds de vraag of die uitgaven ook in dat jaar worden vastgelegd. Of er namelijk in dat jaar wel een verbintenis wordt aangegaan. Bijvoorbeeld door een bestelbon, een contract, een gunning.
En dan blijft uiteindelijk nog de vraag of de uitgave in dat jaar wel wordt aangerekend. Of het werk is uitgevoerd en de uitbetaling ervan in dat jaar is geregistreerd in de boekhouding.
Dat is allemaal niet zeker.

Tot een volgende keer.

Morgenavond geen Kortrijkse gazetten lezen !

Want het staat er toch niet in.
Morgen krijgt u hier een les over de investeringen die de stad voor volgend jaar voorziet.
Let wel, een eerste en puur theoretische les. Moeilijk.

Stad heeft het over een “volwaardig en ambitieus” investeringsprogramma. Bijna 48 miljoen aan uitgaven worden voorzien. Ontvangsten daarentegen slechts 33,5 miljoen. Maar wees gerust: we zullen die 48 miljoen in 2006 niet verteerd krijgen.

Morgen vragen we ons vooral af wat een investeringsprogramma in buitengewone begroting eigenlijk is. Wat pure investeringen zijn, en daar tegenover “overdrachten” en “schulduitgaven”.
Voorlopig dit.
Als u in uw huishouden voorziet (raamt) dat u morgen geld zal uitgeven voor eten en drank dan moet u deze uitgavepost aanzien als behorend tot de “gewone begroting”. Dat is geen investering want binnen de kortste keren is alles opgesoupeerd.
Maar koopt u morgen een wagen, dan dient u de prijs te boeken in uw “buitengewone begroting” of “dienst”. Die wagen gaat normaal gezien lang mee.
U mag daarvoor zelfs gaan lenen.

Zo.
Nu weet u al evenveel als de lokale BV’s die zullen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.
Morgen méér en overmorgen nóg meer.

“Het Kortrijks Handelsblad” is onmisbaar geworden !

Koop aanstaande vrijdag 15 december allemaal “Het Kortrijks Handelsblad”.
In dit weekblad staat soms wel nogal veel narigheid te lezen, maar uiteindelijk is het alhier de enige krant die nog wat plaats ruimt voor de Kortrijkse politiek.

Bij de laatste begrotingsdebatten in de Raad (zittingen van 12 en 13 december) lieten de lokale persjongens van de dagbladen (concreet: “Het Nieuwsblad” en “Het Laatste Nieuws”) compleet verstek gaan. (Een blad als “De Morgen” heeft enkel belangstelling voor Gent en Antwerpen.)

Lezers van deze kranten blijven dus nu volkomen in het ongewisse over de stadsbegroting 2006, die van het OCMW, de belastingen, het financieel meerjarenplan (met onze stadschulden), het jaaractieplan 2006 (met de voorgenomen investeringen), de financiering van de gemeentelijke vzw’s, enzovoort.
Zij weten dientengevolge ook niet wat de oppositiepartijen daarover zoal te zeggen hadden.
Dit is ongehoord. Kortrijk is Bommerskonte niet. Kortrijk is een centrumstad.

De journalist van “Het Kortrijks Handelsblad” zat er op die laatste hyper belangrijke Kortrijkse Raad (met de begroting van het verkiezingsjaar dan nog) dus helemaal alleen voor.
Het is niet de eerste keer dat de plaatselijke dagbladpers zich niet vertoont op de zittingen van de gemeenteraad. Of te laat komt. Of te vroeg wegloopt.
(Zo komt het bijvoorbeeld dat lezers van deze dagbladen nog niet hebben vernomen dat de stad minstens 5 miljoen euro incasseert door de verkoop van Electrabel-aandelen aan Suez. Alsof dat geen nieuws is.)

Soms hebben de persjongens wel eens goede redenen om weg te blijven uit de gemeenteraad.
Er is ergens net weer iets aan het branden. Er is een mus van het dak gevallen.
Een andere reden ligt ook wel een keer aan het feit dat de lokale pers wekelijks en nog de dag zelf gebrieft wordt door het Schepencollege over de genomen beslissingen. Raadsleden moeten daar weken nadien nog op wachten.
De pers krijgt ook zo nu en dan een primeurtje ingefluisterd van de burgemeester of een of andere schepen. (Sommige journalisten krijgen daarvoor dan een premie van de hoofdredactie.)
Met andere woorden: in een aantal gevallen is het voor de pers niet altijd helemaal nodig om present te zijn in de gemeenteraad.

Intussen wordt het stilaan duidelijk dat er in de regionale journalistiek – zeker op politiek vlak -een ware kentering aan de gang is.
De steeds talrijker opduikende stadsblogs in Vlaanderen zorgen voor een ware revolutie inzake (politieke) nieuwsgaring en stilaan ook duiding en kommentaar.
Zij worden onmisbaar voor de wakkere burger.
Er zijn ook slechte stadsblogs. Die van die Gentse meiskes bijvoorbeeld. “Gentblogt” lijkt eerder op een nummer van “Flair”. Oogt goed, maar is van een ondraaglijke lichtheid.

Kortrijkenaars ! Blijf op de hoogte.
Lees “Het Kortrijks Handelsblad”.
En ook kortrijkwatcher EN “kortrijklinksbekeken” (van raadslid Marc Lemaitre).

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert