En nu de voorlaatste “stoot” van onze burgemeester Van Quickenborne (3)

Woord vooraf
We hebben het nu bij wijze van spreken over de ‘voorlaatste‘ STOOT van Vincent als burgemeester omdat het tweede voorbeeld van  politieke gekheid dat we willen memoreren voor een eerste keer tot uiting kwam  in de gemeenteraad van oktober dit jaar, en nog een vervolg keer in de allerlaatste gemeenteraad van deze bestuursperiode, die  van vorige maand november.
Zo.

Voor wie wat nauwkeuriger die voorlaatste frats van onze burgervader van nabij wil  volgen op de live stream van de gemeenteraden, geven we soms de tijdstippen aan zoals je die kunt aflezen op het scherm in de raadszaal zelf.

Het zeer merkwaardige  aan deze zaak is dat de verre oorsprong ervan  al ligt in de gemeenteraad van 9 maart 2020, terwijl  uiteindelijk een en ander pas zijn beslag kreeg (en dan nog…) aan het eind van deze legislatuur. Dat gegeven op zichzelf al is een symptoom van wat we hier (in vorig stuk) bestempelden als een vorm van “permissieve democratie“. Een uitvinding van onze Quickie: een bestuursvorm waarbij  alles mag, alles kan. Verantwoording is onnodig.  Vooral niet reageren op wat er zich zoal als  onwettig afspeelt onder het bewind. Doen alsof men van niks weet. Quickie blijft er  – zeker als hij weet dat het serieus is – onbewogen bij.

Het is een uiterst bizar verhaal wat hier nu aan bod komt.
U hebt er  nochtans weer absoluut niets over vernomen in onze “embedded press”.  En dit terwijl het gebeuren  zelfs van een zodanig allure is (en was) dat het ongetwijfeld de aandacht verdiende van de  landelijke pers.
Kunt u zich dat voortellen? Een ambtenaar die bij het parket een strafklacht indient tegen een raadslid. En wat voor strafklacht! In welke stad  is zoiets nog kunnen gebeuren in de voorbije zes jaar?? Kent u er één??

Redactioneel moeten we hier nog iets verklappen alvorens verder te gaan. 
We weten niet alles over de zaak
en schetsen het verloop ervan dus in nogal  grove lijnen. Dat komt – stel u voor! – omdat betrokkene raadsleden  nog wel door een ambtenaar er streng werden op gewezen dat zij over het gebeuren heel discreet moesten blijven, dat zij als raadslid gebonden zijn tot het beroepsgeheim. Wat een larie ! Heel het geval kwam in twee raadzittingen ter sprake. Maar ook dat soort van geplogenheden behoort tot wat we hier benoemen  als “permissieve democratie”.  (Een nieuw politicologisch begrip!) Alles is toegelaten, ook de mogelijkheid dat een ambtenaar een spreekverbod oplegt aan raadsleden. Documenten achterhoudt. Ja, zelfs verwijst naar onbestaande documenten. En maar  ‘alternatieve feiten’ vertellen, het mag allemaal. En Quickie verpinkt niet.

Kom, we gaan beginnen bij het begin.
De raadszitting van 9 maart 2020, punt 8.

Zie volgend stuk want anders wordt dat hier wat te lang.
En we hebben minstens nog duizend woorden nodig om illustreren wat Quickie zoal vermag.

Een laatste ‘stoot’ van Kortrijks burgemeester Van Quickenborne (2)

(Eventuele tijdsaanduidingen zijn deze zoals te zien onderaan rechts op het scherm in de raadszaal.)

18 november 2024. Laatste gemeenteraad van de aflopende bestuursperiode.
Het is al 21u44 als het schijnbaar eenvoudige punt 1 van de zitting aan bod komt: dotatie aan de politie zone VLAS.
“Voor het dienstjaar 2025 werd 21.372.877 euro ingeschreven.”
En: “Het komt de gemeenteraad  toe om de betreffende dotatie vast te stellen.” Verder niets.
Je moet als raadslid  een beetje bij de pinken  zijn om  erbij te bedenken dat het vernoemde bedrag van de subsidie enkel slaat op stad Kortrijk en niets te maken heeft met wat de andere korpsen van de zone Kortrijk-Kuurne- Lendelede worden toebedeeld.
En je moet daarenboven nog een ijverig, waardig raadslid zijn om het achterliggende dossier te raadplegen en enigszins bekwaam zijn ook om de  mankementen te ontdekken in het document.

Enkel Wouter Vermeersch (VB) neemt het woord.
Hij – en hij alleen – is een aantal zeer merkwaardige zaken op het spoor gekomen.  
1.
Het document waarbij het Politiecollege beslist over de dotaties is enkel ondertekend door de politiesecretaris, en  niet door de korpschef en ook niet door burgemeester Van Quickenborne (voorzitter van het Politiecollege). Dat is niet legitiem.
2.
Er is al van oudsher een vaste verdeelsleutel bij het toekennen van de dotaties aan de drie korpsen en die is niet gevolgd.  Normaal gezien  krijgt het Kortrijkse korps van het totaal voorziene bedrag (voor het jaar 2025 gaat het in totaal om 24.410.778 euro) 86,73%,  Kuurne 10,20% en Lendelede 3,07%.
Vermeersch heeft ontdekt dat die bestaande, traditionele  verdeelsleutel niet werd toegepast. Tersluiks (want nergens genotuleerd) kreeg het Kortrijkse korps méér dan normaal is geregeld en  de andere korpsen ietwat minder. Het Kortrijkse deel is zelfs met 1.847.128 euro verhoogd in vergelijking met 2024. (Zie infra voor de cijfers.)
3.
Enige motivatie (uitleg) voor deze nieuwe regeling is spoorloos.

Geen enkel ander raadslid vindt het nodig om over dit alles ook zijn zeg te doen.
(Er is geen oppositie meer, en  – sorry – geen raadslid die het dossier kent. N.v.d.r.)
Burgemeester Van Quickenborne probeert met enig omhaal van woorden het verhoogde aandeel voor het Kortrijkse korps te verdedigen. Onze politie heeft nu eenmaal  veel te verduren. Voornamelijk al die heisa, overlast, ordeverstoring aan het station en dat berucht ‘stroatje’  eisen aanzienlijk meer middelen.  En de andere burgemeesters van de zone begrijpen dat.
Men kan  de wijziging ook aanzien als een ‘voorafname’ voor de eventuele toekomstige uitbreiding van het personeelsbestand.

Gemeenteraadsvoorzitter Helga Kints zit deontologisch met een huizenhoog probleem.
Zij kan het zich als rechtschapen voorzitter toch niet veroorloven om aan de Raad  een ‘vaststelling’ te vragen over een onjuist en vooral niet ondertekend document.
21u52
Niettemin tot onze verbazing (gezien haar traditioneel onvoorwaardelijke steun voor Quickie) stelt zij de stemming uit tot een volgende Raad, of misschien wel tot wat  later in de zitting zelf.
(Is er een bliksemsnelle  conspiratie geweest met de burgemeester? Wist Helga al vlug hoe men nog tijdens de vergadering het probleem  van de ontbrekende handtekeningen vliegensvlug zou oplossen?)
Want wat er nu gebeurt is ongezien.
Men roept de hulp in van de algemeen directeur. Carlo Daelman rept zich naar buiten (naar zijn bureau? gaan bellen?), een heel korte tijd later kwansuis gevolgd door de burgemeester.
22u18
Daar is de algemeen directeur terug, ongeveer gelijktijdig met de burgemeester.
Daelman heeft twee belangrijke mededelingen meegebracht.
Jaja, de beslissing van het Politiecollege  over de nieuwe dotaties is goedgekeurd op 4 oktober om 9u30 en is ondertekend door de voorzitter ervan, met name Vincent Van Quickenborne. (Dus nog niet door de korpschef, maar daar wordt geen aandacht meer aan besteed.) En – echt waar – het zetten van die handtekening van Q  is heus niet stiekem buiten de raadzaal gebeurd. ’t Is magie.
En die kwestie van de niet gemelde wijziging van de verdeelsleutel dan? Ach, dat was gewoon een materiële misslag.
22u24
Helga maakt er korte metten mee en zegt dat men nu kan overgaan  tot de stemming.
32 voor, 1 tegen, 1 onthouding. (Het is wachten geblazen op de notulen om de namen te kennen.)

P.S.
Uiteraard heeft raadslid Vermeersch klacht neergelegd bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Het komische van de zaak is dat Quickie later als nieuwe voorzitter van de gemeenteraad  het antwoord van de gouverneur – op een klacht tegen hem gericht  – zelf zal moeten voorlezen in een toekomstige Raadszitting….

Dotatieverdeling voor 2024
Totaal bedrag: 22.512.748 euro
– Kortrijk: 19.525.306 (86,73%)
– Kuurne: 2.296.300 (10,20%)
– Lendelede: 691.141 (3,07%)
Dotatieverdeling voor 2025 met afwijkende (niet vermelde) verdeelsleutel
Totaal bedrag: 24.410.778 euro
– Kortrijk: 21.372.876 (dat is nu 87,56%…)
– Kuurne: 2.335.86 (=9,56%)
– Lendelede: 702.810 (=2,87%)


Een voorwoord bij een uiteenzetting over de laatste “stoten” van onze Quickie, burgemeester van Kortrijk (1)

Jawel, nog  tot in de laatste gemeenteraad (18 november) van deze aflopende bestuursperiode heeft de gerenommeerde, subsidiair beruchte Vincent van Quickenborne getoond dat hij lak heeft aan alle kenmerken of eisen behorend tot wat men gemeenzaam beschouwt als zijnde een ‘democratisch bestuur’.
In zijn twaalfjarig burgemeesterschap heeft hij  een nieuw soort van democratie ingevoerd en toegepast. Wat we zouden kunnen bestempelen als een “PERMISSIEVE DEMOCRATIE”.
Laat ons die term als een nieuw begrip invoeren in de politicologie.
Het is een vorm van democratie die zo ’toegeeflijk’ is inzake legitimiteit dat men een verkozen politiek gremium  (bijv. een gemeenteraad) over alles en nog wat in het ongewisse laat. Een bestuursvorm waarbij elke transparantie (informatie) ontbreekt. Meer zelfs: een dusdanig ‘inschikkelijk’ bestuur dat het zijn gremium gewoon voor schut gezet, in feite beliegt en bedriegt.

Ach, we hebben het hier al tot in den treure gezegd én geïllustreerd:  Quickie is een machiavellist die geen weerga kent, alleszins niet in de geschiedenis van de Kortrijkse politiek. (Zijn lijfbijbel is trouwens “Il Principe”.)

Wat heeft hij nu weer uitgericht?
1. In de laatste gemeenteraad heeft hij geprobeerd om de – zoals zo vaak –  onwetende raadsleden een document te laten goedkeuren dat was opgesteld  tegen alle decretale en andere regels in.
2. Nog in de laatste gemeenteraad (en ook de vorige,  in oktober) is gebleken  dat hij  ook tegen alle regelgeving in  heeft toegelaten dat een ambtenaar een strafklacht heeft ingediend tegen een raadslid.
Voor dat feit (op zichzelf al ongezien!) is zijn bestuur hiervoor berispt door de gouverneur.

Deze twee toonbeelden van Quickies  “permissieve democratie”  zetten we zo kort en goed mogelijk uiteen in volgende edities van deze alternatieve, elektronische stadskrant.
Dat de reguliere pers alhier alweer niet de minste aandacht heeft geschonken aan dit manifest ongeoorloofd gedrag van Vincent Van Quickenborne is een journalistieke schande.

Groot politiek en electoraal  probleem is dat de perslakeien van  de tripartite  aldus de kiezer misleiden over de kwaliteiten of het gebrek eraan van het bestuur. Waarlijk, Kortrijkzanen  weten nergens van.

(Wordt vervolgd.)

De ‘exposure”van Van Quickenborne als ‘gewoon raadslid’ versus die van een burgemeester

Onze geabonneerde lezers weten maar al te goed hoe we in deze alternatieve stadskrant al jaren (nu al bijna 25!) onze lokale politieker  Vincent Van Quickenborne proberen te typeren.
Maar sinds zijn optreden van gisteren op TV is onze voorraad aan ‘epitheta ornantia’ uitgeput. We kunnen hem alleen nog als een fenomeen bestempelen.

In “De Zevende Dag” van gisteren 1 december waren drie dames uitgenodigd om een woordje te doen over lokale politiek. Het ging namelijk om drie vrouwen die  bij de recente gemeenteraadsverkiezingen als het ware geheel uit het niets een gewichtig lokaal mandaat in de wacht sleepten: die van schepen of zelfs het ambt van burgemeester (Eva Demesmaeker uit Halle).
Zij genoten elk afzonderlijk om een of andere specifieke reden van een gepaste media-aandacht (exposure), daarenboven nog in een zo’n  voornaam TV-programma als De Zevende Dag.
Wie verwacht men dan zeker bij dat onderwerp (en met die vrouwelijke  genodigden) als een natuurlijke vierde “man” in dat bijzonder uitgelezen gezelschap? Natuurlijk de –  met bijna 10.000 naamstemmen –  pas verkozen  eerste vrouwelijke burgemeester van Kortrijk, een centrumstad.
Onze Ruth Vandenberghe.
Niet dus. Wél, – val nu maar omver – onze Quickie in eigenste persoon tekende voor aanwezig. Waarom geen Ruth te bekennen?

In een vorig stuk hebben we beloofd om van na af aan steevast aan te tonen wie er hier in onze stad de facto het beleid gaat voeren.  Zoals gezegd willen we dat aantonen op drie vlakken.  Eén daarvan is nog wel de (voorspellende) aanname dat we absoluut geen twee jaar zullen moeten wachten (tot  Quickie  superschepen wordt) om te zien hoe en waar hij het laken naar zich toetrekt.
En zie. Gisteren alreeds hebben we daar al een eerste, waarlijk symptomatisch teken, van kunnen meemaken. De viso !

Nu even luisteren.
De term “exposure” betekent gewoon ‘blootstelling’.  Men waagt zich in de buurt van een omgevingsfactor die een gevaar inhoudt. (Dat kan de zon zijn, de UV-stralen, bijvoorbeeld). In elk geval iets dat vrees of zelfs angst oproept.
Er is nu ook zoiets als ‘MEDIA-EXPOSURE’.
Onze Quickie is daar ‘van geen kanten’ bang voor.  Integendeel. Hoe meer zichtbaarheid, aandacht, free publicity,  hoe beter.  Vrees voor ambetante of moeilijke  (politieke)  vragen kent hij niet.
Dat hij slechts raadslid wordt en pas later schepen?
Reactie? TITELS ZIJN NIET ZO BELANGRIJK. Gehoord, beste lezer? Van Quickenborne zegt hier letterlijk wat kortrijkwatcher  in gemoede bekommert: dat Quickie de facto de baas zal zijn. Beleefd uitgedrukt: een schaduwburgemeester.
Gehoord hoe hij argumenteert waarom hij zich in Kortrijk ook zal bemoeien met sociaal beleid? Hij is als federaal parlementariër lid van de Commissie Sociale Zaken.  (Nu nog wel, maar dat zegt hij niet.)
Kennis van zaken , dat is van belang.  Geen exposure kan hem deren.
Zo, beste  Ruth.  Dat weet u nu ook. “Exposure” heeft twee betekenissen: je hebt koudwatervrees, of je hebt dat niet.

P.S.
Voor nieuwe lezers. Onze gebruikelijke politieke troetelnaam voor Quickie is: ASAP.  Hij ondertekent daar graag zijn e-mails mee. Vroeger alleszins.

“Wacht maar!” Wacht maar niet meer ! Quickie is de facto al burgemeester (2)

Onder de titel “Wacht maar!” kreeg u hier enkele dagen terug een iconisch en zeer tekenend portret (een selfie?) van  onze  – nog tot 6 december –  officiële burgervader. We suggereerden daarbij dat hij over twee jaar als SCHEPEN toch heel het beleid in Kortrijk zou domineren.
We kennen Vincent Van Quickenborne nu al  zowat een kwarteeuw, en nog blijven we hem onderschatten. Het is dus een kat met tien levens.
Die titel “wacht maar!” en het bijgaand onderschrift suggereerde dat Quickie pas over twee jaar het Kortrijkse beleid geheel ter hand zou nemen, middels opvolger te worden van schepen Wout Maddens, die bevoegd is voor – zeer kort gezegd en samengevat – ‘stadsvernieuwing’.

Kortrijkwatcher heeft zich deerlijk vergist en nog wel in twee opzichten. Of drie?

* Vooreerst erft onze Vincent van zijn concullega Maddens  – en andere schepenen –  (zie foto van de gezworen ‘vrienden’) méér bevoegdheden dan officieel is medegedeeld. En niet van de minste. Financiën bijvoorbeeld.
Later meer daarover. Au fond wordt Quickie over twee jaar een ware superschepen. Je merkt dat ook aan zijn uitlatingen in de pers, waarbij hij het heeft  over materies waarover hij zelfs  later als schepen niet  eens zal bevoegd zijn. En hij presteert het om daaromtrent nu al enige ideeën uit te wisselen. Ja, Quickie wordt zelfs méér dan een soort schaduwburgemeester.

* Tweede vaststelling.  Juist door nu al via de media uiteen te zetten wat zijn mening is over sectoren als (bijvoorbeeld) zorg en financies kunnen we enkel besluiten dat hij zichzelf in het  geheel niet beschouwt als een ‘gewoon raadslid’.  Hij wordt trouwens voorzitter van de gemeenteraad, en dat is geen sinecure. En daar bovenop vertelt hij nog dat hij in die functie meent het stadscoalitieoverleg  te kunnen bijwonen. Dat is niet minder dan een voorbereidende vergadering van het schepencollege. Met ander woorden: Quickie is in de feiten  nu reeds pseudo-schepen.

* Er is nog een derde beschouwing mogelijk.
(Dat moeten we ook nog illustreren in een volgende editie.)
Geheel argeloos zijn we misschien toch niet.  Het is menigeen ontgaan.
Ruthie, onze toekomstige burgemeester, zal KWALITATIEF (niet in aantal dus) minder bevoegdheden krijgen dan deze waarover huidig burgemeester Vincent Van Quickenborne al die voorbij jaren heeft beschikt. (Dat gelooft u toch niet?)  Ruthie en Quickie worden communicerende vaten. Hoe meer de macht van Ruthie wordt uitgehold, hoe sterker Quickie wordt. (De ‘pillow talk’ tussen Ruth Vandenberghe en Wout Maddens zal moeten redding brengen.)

Waarlijk, ons stuk  “Wacht maar! Dan zal je nog een keer wat zien” getuigde van de immanente naïviteit van kortrijkwatcher.
We dachten dat de vervaldag van Q was aangebroken. (Zelf heeft hij het over een ‘come back’.)
Zullen dus opnieuw ons best doen om bij de kwalificaties te blijven die we altijd toedichtten op Quickie. Hij is als politieker de grootste machiavellist, de grootste lefgozer, de grootste toneelspeler en komediant (dat zijn verschillende begrippen) aller tijden in stad Kortrijk. De meest doortrapte, de snuggerste, de meest alerte.
Had hij maar wat meer manieren.

Weblog over het reilen en zeilen in de Kortrijkse politiek door Frans Lavaert