Naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling die de  NMBS lanceerde eind vorig jaar heeft de intercommunale Leiedal enkele bedenkingen en voorstellen gemaakt om het treinaanbod in de regio te verbeteren.
Er worden alvast twee minpunten geformuleerd:
– De verbinding met Rijsel blijft ondermaats met een te lage snelheid (duurtijd 37 minuten) en een magere frequentie van één trein per uur.
– De verbinding met Brugge (en Oostende) is erop achteruitgegaan. Alle treinen stoppen nu in alle stations, Â wat de snelheid drastisch heeft verlaagd. In theorie zou dit een IC-verbinding zijn, Â in de feiten is het een L-verbinding. (In de ochtend- en de avondspits zijn er wel twee P-treinen.)
Voorstellen op korte termijn:
– Uitbouw van de P-trein tussen Poperinge-Kortrijk- Gent tot een vaste verbinding met stops in Ieper, Komen, Wervik, Menen, Wevelgem en Bissegem.
– Verhogen van het aantal P-treinen tussen Kortrijk en Brugge als snelle verbinding.
Voorstellen op lange termijn (station Kortrijk):
– 3 treinen per uur richting Gent (2 IC en 1 L) waarvan er twee doorrijden naar Brussel en één naar Antwerpen.
– 3 treinen per uur richting Roeselare-Brugge (1 IC en 2 L) waarvan twee verder rijden naar Oostende.
– 3 treinen per uur naar Menen-Ieper-Poperinge.
– 3 treinen per uur naar Oudenaarde (1 IC en 2 L) waarvane er twee doorrijden naar Brussel en één naar Gent-Eeklo.
– 2 treinen per uur naar Lille-Flandre (één vanuit Oostende en één vanuit Antwerpen).
– 1 trein per uur naar Doornik.
P.S. Een werkgroep met vertegenwoordigers van Leiedal, VOKA, KULAK, HOWEST, VIVES en UG campus Kortrijk wil de terugkeren naar de oude regeling voor de treinverbinding Kortrijk-Brugge-Oostende.