Werken die nieuwe inzinkbare paaltjes aan het winkelwandelgebied wel naar behoren?

UPDATE.
Beheert Stad dat systeem, of Parko?
Wat kost dat?

Met de vroegere inzinkbare paaltjes (op 11 locaties rondom het voetgangersgebied in het centrum) had Stad niks dan miserie. Soms gingen die totaal onverwacht naar omhoog. Of ze werkten in het geheel niet. Veel schadegevallen.

Op een eerste aanbesteding (mei 2011) tot het verwijderen van de oude en plaatsen van nieuwe paaltjes diende geen enkele firma een offerte in. Oorspronkelijke kostenramingen van toendertijd voor die werken hadden het over 170.000 euro en ietwat later over 196.000 euro (incl. BTW).
Men gooide het dan maar over een andere boeg en deed beroep op een onderhandelingsprocedure met negen firma’s.
Er liepen in april 2012 drie offertes binnen met bedragen gaande van 167.948 euro over 248.884 naar 253.858 euro.
In juni 2012 is de uitvoering van de werken toevertrouwd aan een Tijdelijke Vereniging van de CVBA Cornelis Fencing en In-Out Solutions uit Ternat voor het bedrag van de offerte zijnde 248.884 euro.
Om welke werken ging het juist? 1. Het verwijderen van de oude paaltjes. 2. Het plaatsen (en programmeren) van nieuwe inzinkbare paaltjes op 6 plaatsen. 2. Het plaatsen (en programmeren) van detectielussen op de toegangswegen waar geen paaltjes komen.

Half mei 2013 trad het systeem in werking.
Als de paaltjes naar behoren werken staan ze omlaag tijdens de laad- en lostijden, dat wil zeggen tussen 5 uur ’s morgens en 12 uur ’s middags en tussen 18 en 22 uur. De paaltjes hebben voornamelijk als doel het vermijden van sluikverkeer in het winkelwandelgebied. Garagehouders binnen het gebied hebben nog altijd toegang via de wegen waar geen paaltjes staan. De detectielussen aldaar geven de politie een indicatie over de vraag of er geen overmatig (onregelmatig) gebruik is gemaakt van die vrije toegangswegen.

Op 27 januari laatstleden heeft het Schepencollege de voorlopige oplevering van de werken aanvaard voor het bedrag van de offerte (zijnde die 248.884 euro) en tegelijk het proces-verbaal van de oplevering bekrachtigd.
Maar wat staat er in dat PV te lezen?
Dat manipulatie van de paaltjes via de PC niet altijd mogelijk is. En dat dit vermoedelijk te wijten is aan externe factoren: de router van het stadhuis en/of het proximusnetwerk.

Vandaar onze vraag: werkt het systeem wel naar behoren?
Marc Lemaitre, schepen van mobiliteit en infrastructuur vermoedt van wel. ( Cf. een chat op facebook van gisteren tussen onze senior-writer en de schepen.) Over het gebruik van de detectielussen kon hij zich nog niet zo onmiddellijk uitspreken.
Er komt een evaluatie van het systeem ter gelegenheid van de eerste onderhoudsbeurt, en dat is pas in april van dit jaar.

P.S.
Bij de toewijzing van de werken aan de firma uit Ternat is toen nog gesteld dat de software nog binnen het half jaar zou aangepast worden, “zoals omschreven in het bestek”. Raar hé. De aanvaarde offerte beantwoordde dus niet aan het bestek? Raar.