Wegenzout pas onlangs aangekocht? (2)

We begrijpen er NU niets meer van.
In een vorig stuk is hier gemeld dat schepen Guy Leleu pas op 28 november kon overgaan tot de aankoop van smeltmiddelen voor gladheidsbestrijding. Hoeveelheid onbekend. Prijs wel. Voor de zakken 176,24 euro, voor de levering in bulk 85,91 euro per ton.

Nu blijkt dat raadslid Bart Caron (Groen) op 21 november wat schriftelijke vragen heeft gesteld over het “voorkomen” van winterellende. De antwoorden verschenen in het Bulletin van december en we kregen die te lezen op de laatste gemeenteraad van 12 december. Opmerkelijke toelichtingen, zoals men kan verwachten van de schepen.

* “Er was vorig jaar geen zout tekort om op onze wegen te strooien. We hebben zelfs stad Waregem uit de nood kunnen helpen.”
Ja? Al die kranten die daarover schreven hadden het dus verkeerd voor? Schepen Guy Leleu nuanceert evenwel ietwat verder die uitlating, op de hem zeer eigen, typische wijze. Lees eens aandachtig mee. Die kronkel.
“De Stad heeft dus steeds alle noodzakelijke wegen (C1-punten en eerste strooiroute) kunnen strooien. Het is wel zo dat de extra’s die wij voorzien met de tweede routes niet gestrooid worden bij zoutschaarste bij de leveranciers.”

* Momenteel beschikt de Stad over een voorraad van 400 ton.
Tiens. Waar ligt die berg? Wanneer is dat gekocht?

* “Bij ingebruikname van site Callens komt daar nog een minstens 300 ton bij.” (Citaat.)
Wat is minstens 300 ton? Hoeveel ton heeft men nu eigenlijk onlangs aangekocht?
Schepen Guy Leleu meldt met geen woord dat men voor het eerst de aanbesteding heeft opgesplitst in twee loten (zakken en bulk) en legt dat dus ook niet uit.

P.S.
Hier op de redactie van KW denken we nog altijd dat de offerte van die andere kandidaat – die klassieker: NV Zoutman – NEP is. Dat al die leveranciers onder een hoedje spelen. Pff. Maar onze elektronische krant heeft niet de mankracht om ons naar de haven van Antwerpen te spoeden.