Wees gerust: het nieuwe mobiliteitsplan komt er nog wel ! (1)

Als we ons goed herinneren is er al van in de jaren 2015-2016 sprake van een nieuw mobiliteitsplan. Ter info: het eerste dateert al van 2002 en het tweede (het laatste) van 2011, gemaakt door het bureau TRITEL uit Gent.
Intussen gaat er de laatste jaren bijna geen gemeenteraad voorbij zonder dat de bevoegde schepen Axel Weydts (S.PA) zijn verkeersplannen bestempelt als “voorafnamen” op het nog te maken mobiliteitsplan.

Intussen is er sinds eind april wat schot in de zaak gekomen.
Men heeft eindelijk drie studiebureaus geselecteerd (uit 6 kandidaten) die bekwaam geacht werden om een offerte in te dienen voor de tweede (gunnings)fase, dit is voor de inhoudelijke opmaak van het mobiliteitsplan Kortrijk. (Datum voor het indienen van de offerte mij niet bekend.)
Het gaat om Sweco-Buur uit Brussel, Tractebel-Mint uit Gent en Traject NV-Omgeving ook uit Gent.
Richtbedragen voor dat mobilititeitsplan zijn (incl. BTW): 121.000 euro voor “alle vaste onderdelen samen”, 30.000 euro voor het operationeel onderdeel (mobipunten en deelmobiliteit) en 61.000 euro voor het optioneel onderdeel dat slaat op privaat parkeren.

Met welke innovatieve projecten of plannen die bureaus gaan uitpakken is de vraag. Ten eerste omwille van de gedane “voorafnamen”, de lopende grote projecten (bijv. stationsomgeving), de fietsstraten, en de vele concrete richtlijnen die nu al bepaald zijn in het document “Kortrijk beste stad van Vlaanderen” (pag.15-17).
Ten tweede. Zal er een bureau zijn dat nog durft te gewagen van het invoeren van een lage emissiezone (LEZ)?? Of over meerdere autoloze zondagen??

Wordt vervolgd.
Ook met de vraag wat onze stadsdiensten eigenlijk nog zelf aankunnen…