Dat is toch ook wel nationaal nieuws, maar kranten reppen er (nog) niet over.
In het bestuursakkoord van de nieuwe, tweede tripartite – goedgekeurd in de gemeenteraad van maart 2019 – stond (op pag. 17) te lezen dat een lage-emissiezone zou kunnen deel uitmaken van een nieuw mobiliteitsplan.
En die LEZ zou dan in nauw overleg met andere (centrum)steden in de regio (?) gefaseerd worden uitgevoerd, “waarbij men zou bewaken dat mensen met een bescheiden inkomen niet geraakt worden”.
Dit voornemen is er duidelijk gekomen op instigatie van de plaatselijke SP.A, want de tekst is bijna letterlijk de weergave van een punt uit het verkiezingsprogramma 2018 van die partij (pag. 16).
Met een LEZ wou de partij de grootste vervuilers uit de binnenstad bannen en eventueel ook uit andere gebieden in de stad waar de luchtvervuiling groot is. Maar ook hier zou men gefaseerd te werk gaan zodat iedereen de tijd zou krijgen om zich aan te passen “en zonder dat men mensen met een bescheiden inkomen gaat raken”.
Ten slotte is, ten overvloede, in het meerjarenplan 2020-2025 van de tripartite een actieplan 2.5.6 opgenomen en aanvaard waarin staat: “We onderzoeken het nut van de invoering van een een lage emissiezone in het kader van het mobiliteitsplan.”
SP.A– buikgevoel
Dit alles zou nog dit jaar gebeuren. Maar het onderzoeksplan is waarschijnlijk niet eens besteld want al in de gemeenteraad van december 2019 kreeg de schepen van mobiliteit Axel Weydts (SP.A) een “buikgevoel” dat hem zei dat Kortrijk te klein is voor een LEZ. Vanwege de uitlaatgassen van de R36 en de R8 (de ringen) zou het effect van de invoering van een LEZ op de luchtkwaliteit in de binnenstad volgens hem miniem zijn. En daarbij: we mogen de mensen met minder financiële middelen niet zomaar gaan treffen. “We zijn niet ongevoelig voor het sociale aspect.”
En zo werd stilaan duidelijk dat men binnen het schepencollege, en ongetwijfeld binnen de SP.A zelf, stilaan was gaan twijfelen of de invoering van een LEZ wel zo’n goede zaak was. Tevens electoraal bekeken, aangezien bijv. het plan van schepen Weydts voor de organisatie een maandelijkse autoloze binnenstad bij een digitaal referendum werd verworpen door bijna 6 op 10 van de Kortrijkse deelnemers. Dat was even schrikken.
En toen kwam de klap op de vuurpijl.
In zijn toespraak op de nieuwjaarsreceptie van de partij (18 januari) pakte SP.A-schepen Philippe De Coene zéér categoriek uit met het vonnis dat er totaal geen sprake kon zijn van de invoering van een LEZ in Kortrijk.
Nou zeg.
Was dit wel het standpunt van geheel het College van Burgemeester en Schepenen? Dat wou in het bijzonder Groen raadslid Matti Vandemaele wel eens weten op de recente gemeenteraad van maandag 10 februari.
Schepen De Coene gaf geen kik, niettegenstaande hard aandringen en herhaaldelijke vragen van de interpellant.
Raadslid Maxim Veys (de enige van de SP.A-fractie die nog eens het woord durft te nemen) probeerde nog enigszins het standpunt van de partij te nuanceren door te poneren dat er slechts sprake kon zijn van een LEZ “binnen een redelijke termijn” én enkel wanneer twee randvoorwaarden waren vervuld: een degelijk openbaar vervoer én een nieuw circulatieplan.
Schepen De Coene keek niet eens op. Leek wel gesimuleerd doof en stom. (Niet zijn gewoonte!)
Tot plots – en zonder dat er op dit moment althans daarvoor enige concrete aanleiding was in het lopende debat – burgemeester Vincent Van Quickenborne het woord nam en tot twee of drie keer toe verzekerde: “ER KOMT GEEN LAGE-EMISSIEZONE.”
(Voor wie dat nog eens wil beluisteren: het was rond de 36ste minuut.)