Buurtwinkels leveren aan huis, maar wel op kosten van de gemeenschap

Grote kop in “Het Laatste Nieuws” van dinsdag 5 mei: BUURTWINKELS LEVEREN AAN HUIS. Een UNIEK PROJECT- PRIMEUR IN VLAANDEREN.

Stad Kortrijk (schepen Jean de Bethune) heeft opnieuw een kerntaak bedacht.
Om lokale handelszaken (buurtwinkels) in deelgemeenten leefbaar te houden, starten de stad & Unizo met het project ‘buurtwinkel@home’. Bedoeling is boodschappen thuis te leveren bij senioren en mindermobielen. Tweeverdieners die moeilijk tijdens hun werkuren kunnen gaan winkelen zouden de mogelijkheid krijgen om bestellingen op te pikken in verdeelcentra. Volgens “Het Laatste Nieuws” zou het initiatief nog dit jaar starten in de meeste deelgemeenten.

Dit bericht vergt enige aanvullingen.
Het zit zo.
Het project zoals wordt voorgesteld opteert in eerste instantie voor de uitvoering van een eerste fase (8 maanden !) waarbij vooral de onderzoeksopdracht centraal staat. En om het project te lanceren kiest men als gebied het zuiden van Kortrijk uit: de townships Bellegem-Kooigem-Rollegem.

Het is totaal niet zeker dat het project helemaal van de grond komt.
Dat zit zo.
Zonder overheidssteun zal het niet lukken. “Het Laatste Nieuws” rept daar niet over. De initiatiefnemers krijgen niet enkel logistieke steun van Stad, maar ook een financiële inbreng. Voor de onderzoeks- en opstartfase alleen al 6.000 euro. Verder verwacht men van de Vlaamse overheid een projectsubsidie. 80 procent van het netto te financieren saldo? (De eerste fase is al begroot op 62.600 euro.)
Hiertoe is op de valreep een dossier ingediend bij het Agentschap Ondernemen, in het kader van het Vlaamse actieplan “ondernemingsvriendelijke gemeente”. De vraag is of men de selectiecriteria zal doorstaan en of de liberale minister Patricia Ceysens het plan zal goedkeuren. Want zo uniek is het project ook al niet. In bijvoorbeeld Vilvoorde, Ruiselede, Kontich, Westerlo, Genk, Hasselt, Leuven, het Ieperse (enz.) bestaan gelijkaardige boodschappendiensten, gerund door OCMW’s of vzw’s die ermee verbonden zijn. Sociale economie.

De Kortrijkse initiatiefnemers verwachten voor de toekomst ook nog financiële steun van ons Fonds voor Sociaal kapitaal (waar niemand zicht op heeft), medewerking van de dienstencentra (OCMW) en zelfs van de door Unizo nogal misprezen zogeheten non-profit-sector.

Tja.
Vraag is in hoeverre de gemeenschap moet opdraaien voor een boodschappendienst.
Unizo en Stad zouden nu best een keer vertellen welke kosten men zal verhalen op de buurtwinkels zelf, of op de gebruikers.
In Ruiselede bijvoorbeeld kunnen bepaalde bevolkingscategorieën zich ook thuis met een busje laten ophalen om naar een of andere winkel te trekken. Lidgeld: 6 euro. Verplaatsingskosten: 0,25 euro per km. Wachtgeld: 1,25 euro per halfuur.

In Kontich voert men u spontaan naar een warenhuis!
Dat kan niet de bedoeling zijn van Unizo.

Met de wagen winkelende mensen onderschatten de reële kosten die ze zelf maken door boodschappen te doen. (Brandstof, parkeergeld, afschrijving van de wagen.) De boodschappendienst mag niet gratis zijn. En zeker niet dusdanig georganiseerd dat die dienst niet zou kunnen functioneren zonder gemeenschapsgeld.
Overigens zijn buurtwinkels toch per definitie bereikbaar? (Toen ik klein was stiekem nog op zondag ook.)
Quid de buurt- en nabijheidsdiensten? Bestaan die nog?