In een vorige (veel verkochte) uitgave van deze alternatieve stadskrant (12 december) maakten we een leerrijke vergelijking tussen de bevoegdheden die onze nieuwe burgemeester Ruth Vandenberghe alvast tijdens de coalitievorming kreeg toegekend en anderzijds deze waar onze vroegere burgemeester Vincent Van Quickenborne indertijd, – in de voorbije legislatuur – kon van genieten.
We waarschuwden toen uitdrukkelijk dat die lijst van bevoegdheden van Ruthie nog wel kon wijzigen.
Vonden het trouwens ongehoord dat de officiële website van stad Kortrijk (bij de varia) alreeds op 25 november het zich veroorloofde om gewag maken van de taken die ieder lid van het College van Burgemeester en Schepen (CBS) werden toebedeeld. De gemeenteraad moest immers nog geïnstalleerd. De eerste zitting van het nieuwe schepencollege moest er nog aankomen. Dat was wellicht nieuws voor een krant (zoals deze), maar niet voor een stadspublicatie.
Waarom was die vergelijking van bevoegdheden tussen Ruthie en Quickie dan wel interessant?
De aandachtige waarnemer kon er uit opmaken dat Quickie in zijn bestuursperiode beleidsdomeinen toegewezen kreeg waaruit men glashelder kon opmaken dat hij de eerste onder de gelijken was in het CBS. Dat hij wel degelijk de grote beleidslijnen zou uitzetten. Kortom, dat hij de burgemeester was.
Quickie had immers – in tegenstelling tot Ruthie – ook materies als ‘strategische planning’, ‘coördinatie stedenbeleid’, ‘eurometropool’, ‘intercommunales’ in handen.
Ruthie moest het nu stellen met de traditionele domeinen van een gemiddelde burgemeester in Vlaanderen (politie en brandweer en zo) plus nog wat karweien die zij overerft van toen ze nog schepen was. (Die waar zij zich thuis in voelt.) Ja, citymarketing, – dat krijgt ze wel. (Iets nieuws, maar uit de mode.)
Dat euvel is enigszins bijgewerkt.
(De nieuwe lijst van bevoegdheden is al op 9 december in de CBS-zitting definitief opgemaakt en prijkt nu – week later – waar die moet staan op de officiële website van stad. Bij de rubriek ‘bestuur’. )
Ruthie krijgt dus nu wel “strategische planning” in de schoot geworpen plus nog een taak die vroeger nominaal niet expliciet bestond: “organisatiebeheersing“. Nu kan men tenminste duidelijk uit de lijst afleiden dat zij wel degelijk het burgemeesterambt bekleedt.
MAAR!
Dit verbaast ons ten zeerste. Op die vroeger opgemaakte lijst (dd. 25 november) had zij nog twee belangrijke bevoegdheden in handen die zij op vandaag is kwijt geraakt. En het zijn toch niet van de minste: ‘recht‘ en ‘externe relaties‘. (We gaan maar stilletjes aannemen dat die materies impliciet behoren tot domeinen als GAS of bestuurszaken, – waar zij dan wél over beschikt.)
P.S. (1)
Enkele wijzigingen vallen op.
– Hannelore Van Hoenacker is duidelijk bevorderd: zij krijgt er ‘omgevingsvergunningen’ bij, evenals ‘woonkwaliteit’.
Maar weg is: ‘diversiteit en inburgering’.
Dit is bizar. Zij is nu niet meer specifiek bevoegd voor “hoger” onderwijs, maar wel voor “onderwijs”. Terwijl Giovanny Saelens zich zal bemoeien met “gemeentelijk” onderwijs.
– Felix De Clerck verliest KMO-beleid.
– Bij Stephanie Demeyer is geen sprake meer van “bevolking”, maar nog wel van “burgerzaken”.
– Maxim Veys krijgt er ‘mondiaal beleid’ bovenop en ‘dierenwelzijn’.
(Dat was een vergetelheid.)
P.S. (2)
Ook de kabinetten zijn samengesteld op 9 december.
Nog geen idee hoe het zit.