En dit niet enkel omwille van enkele recente accidentele gebeurtenissen (de incidenten met “vreemdelingen”, de overbevolking, de chaos inzake de tarieven en de onkunde ter zake van de kassiersters, de verhoogde tarieven),- want een serieus debat over deze aangelegenheid is in al die jaren eigenlijk nog nooit gebeurd.
Ook niet toen via een publiek-private samenwerking (PPS) tussen stad Kortrijk en Zwevegem met de S&R Group NV uit Leuven een overeenkomst werd gesloten tot het ontwerpen (design), bouwen (build), financieren (finance), onderhouden (maintenance) en uitbaten (operate) van nieuwe zwembadcomplexen op Kortrijk Weide en in Zwevegem.
Meteen kent u de betekenis van de afkorting DBFMO-contract, ondertekend op 8 augustus 2016.
Huidig schepen Wouter Allijns van sport en economie (en nog zo een ander) was in die tijd al gemeenteraadslid, maar – net als voor zijn toenmalige collega’s in de Raad – betwijfel ik sterk of hij toen dat contract heeft gelezen. Zonder de 23 bijlagen gaat het om 104 pagina’s. (Om een reden die we niet meer kunnen achterhalen is de redactie van kortrijkwatcher nooit in het bezit kunnen geraken van alle bijlagen. We bezitten enkel de eerste 11, en die zijn niet belangrijk…)
Wie met “Lago” (de commerciële bijnaam voor de S&R Group) een hartig woordje wil placeren over een en ander moet natuurlijk ietwat afweten van dat DBFMO-contract.
Welnu. Wouter Allijns staat algemeen bekend als een brave jongen en niettegenstaande hij nog geen jaar het deftige schepenambt bekleedt, slaagt hij er alreeds in om in de pers dingen te vertellen, te definiëren als: geheel bezijden de waarheid.
Op de gemeenteraad kan men hem dus vragen waarom hij zich als kersverse schepen al zo vroeg gedraagt als een gemiddelde politieker die niet om een leugentje verlegen is.
Beste lezer, neem nog maar even de regionale editie van ‘Het Nieuwsblad’ van 6 juli (pag. 4) ter hand.
Dat is die van 06/07/2022. Daarin zegt de bevoegde schepen dat de onderhandelingen over de zwemtarieven nog aan de gang zijn en dat hij daar dus niet zoveel kan over vertellen.
Jongen toch ! Waarom zeg je dat nu? Een onderhandeld voorstel met aangepaste tarieven werd al besproken op het Bijzonder Overleg Comité van 15 juni. Dat is op 15/06/2022. En daar is akte van genomen in het schepencollege van 30 juni (30/06/2022).
Wouter toch!
Weet je wat onze nieuwebakken schepen nog ten beste brengt in diezelfde gazet?
Dat ook “het verdelen van de verliezen” (met stad Kortrijk) een mogelijk denkpiste zou kunnen zijn, want per slot van rekening betekent een publiek-private investering ook dat Kortrijk financiële verplichtingen heeft.
Woutertje toch!
Hoe kan Stad nu in de fase van de uitbating (operate) van een project in een PPS verantwoordelijk gesteld worden voor het feit dat de privaatrechtelijke partner omzetverlies lijdt omwille van een wereldwijde economische reden waar stad onmogelijk kan voor verantwoordelijk gesteld: met name de energiecrisis met de bijhorende inflatie. Leg dat maar eens aan iemand uit, in de gemeenteraad.
Twee vragen voor onze schepen van sport en economie Wouter Allijns!
1. U weet toch dat volgens het DBFMO-contract (art. 3.3 en 3.4) de S&R Group jaarlijks een Financieel Plan en een Managementplan moet voorleggen aan een Overlegcomité? Plus nog een Jaarplan met daarin een overzicht van het aantal bezoekers, de gedane kwaliteitsverlening en de factoren die de tarieven hebben beïnvloed? (Een tussentijds rapport is ook mogelijk.)
2. Dat er volgens dat DBFMO-contract (art. 9.2) een Overlegcomité bestaat met 2 vertegenwoordigers van Kortrijk, 2 van Zwevegem en 2 van de S&R Group? Dat die minimaal één maal per kwartaal moet samenkomen en dat het voorzitterschap beurtelings voor 6 maanden toekomt aan een vertegenwoordiger van Kortrijk of Zwevegem, Was u daar bij op die fameuze tarievenvergadering van 15 juni?
Als voorzitter?
We kunnen u nog meer vertellen. In art. 11 (pag. 66) van het DBMFO-contract is er sprake van wat de S&R Group moet doen als er na een boekjaar een rendement is met OVERWINST. Lees dat maar eens.
(Wordt vervolgd...)