In de gemeenteraad van september kwam een uitermate belangrijk document aan bod: een eerste semesterrapport over het gevoerde beleid t/m 30 juni. Soort verslag over de ‘bedrijfsvoering’ van een firma zou je kunnen zeggen.
Wij (de lezers van kortrijkwatcher althans, niet die van de reguliere pers) kwamen daarbij te weten dat voor slechts 25,9 procent aan “vastleggingen” (verbintenissen om te investeren) in dit eerste half jaar kon gerealiseerd. En dat is heus niet of louter en alleen te wijten aan de corona-crisis! Laat u zich maar niks wijs maken. Zéér tekenend in dit verband was dat het schepencollege op de laatste gemeenteraad, niettegenstaande herhaaldelijk aandringen, niet wenste in te gaan op de vraag naar een concrete lijst van investeringsverbintenissen voor projecten die specifiek door covid–19 niet of niet helemaal konden doorgaan of werden uitgesteld.
Verder leerden we dat per 30 juni van dit jaar voor slechts 45,1% exploitatie-uitgaven effectief zijn geboekt. Er konden ook geen verhoopte verkopen uit ons patrimonium worden gerealiseerd. (En voor de kenners: de autofinancieringsmarge was toen althans negatief!)
Bon.
Dat veelzeggend semesterrapport (130 pag.) is wel alreeds in mei opgemaakt.
In de gemeenteraad van september is op vraag van Wouter Vermeersch (VB) een zeer geactualiseerde versie voorgelegd, ditmaal opgemaakt begin van deze maand. Ook daarvan konden de Kortrijkzanen via de pers geen jota vernemen. (“Dat interesseert de mensen niet.” Dat weet u toch!)
Belangrijk om te vernemen is dat er zich sinds dat verslag van mei een aantal onverwacht gunstige financiële ontwikkelingen hebben voorgedaan.
Willen onze lezers daar wel méér van weten?
Ziehier:
1. De directe netto impact van corona, voorheen geschat op 7,5 miljoen, is lager dan in mei nog werd gedacht.
Daar zijn volgens het stadsbestuur drie hoofverklaringen voor:
– de parkeerbelastingen zijn beter dan geraamd;
– de personeelskost is nog lager dan geraamd vanwege een vertraging inzake nieuwe aanwervingen;
– er zijn (vele en significante) bijkomende subsidies van andere (hogere) overheden toegekend.
2. Wat de corona-premies van stad zelf betreft zijn er minder café- en handelaarspremies aangevraagd dan gedacht.
3. De inflatieverwachting is naar beneden bijgesteld zodat de personeelskosten minder snel zullen geïndexeerd.
Wij voegen daar zelf nog plagenderwijs aan toe: het investeringsbudget is lager uitgevallen dan voorzien. Pro memorie: er komt geen heraanleg Doorniksewijk, geen markthal op de Veemarkt, en het opfrissen van het winkelwandelgebied is verdaagd. Dat gaat om miljoenen minder uitgaven – iets wat alweer geen Kortrijkenaar weet. En de stadsgidsen ook niet!
Voornoemde financieel gunstige ontwikkelingen samen raamt de stadsadministratie op ca. 5,08 miljoen euro op legislatuurbasis.
Maar er zijn tevens financieel ONgunstige ontwikkelingen sinds het rapport van mei.
1. De krimp inzake economische groei zal een daling van algemene belastingontvangsten (APB en OV) teweegbrengen.
2. De geactualiseerde raming van onze responsabiliseringsbijdrage is minder gunstig dan men voorzag in het bestuursakkoord.
3. De coronacrisis zal waarschijnlijk niet (volledig) uitgewoed zijn eind dit jaar zodat ook volgend jaar diverse ontvangsten structureel zullen verlagen. Bijv. retributies.
Het effect van deze drie ongunstige ontwikkelingen schat de administratie op ca. 5,15 miljoen euro op legislatuurbasis.
BESLUIT:
DE MEEVALLERS EN DE TEGENVALLERES HEFFEN ELKAAR ONGEVEER OP.
Men zegge het voort…