Niet getreurd: het mobiliteitsplan komt er nog wel – en niet zonder hulp van externen (2)

Er zijn dus drie kandidaten-studiebureaus geselecteerd om een offerte in te dienen voor de opmaak van een (derde) mobiliteitsplan voor Kortrijk.
Onze eigen stadsdiensten zijn daar blijkbaar niet geheel bekwaam voor? Terwijl er onder auspiciën van schepen Axel Weydts (SP.A) toch al heel sterke ingrepen inzake mobiliteit en vervoersmodaliteiten zijn ingevoerd.

De redactie van ‘kortrijkwatcher’ is in dit verband inmiddels enigszins van streek gebracht.
Altijd al verkeerden de leden ervan (allemaal!) in de mening dat de uitvindingen inzake mobiliteit (denk aan de fietsstraten, de fietsstroken, het bewonersparkeren, de steps, de deelfietsen, de autoloze zondagen, het busvervoer, de parkings, enz.) gewoon uit de koker kwamen van de op dit gebied toch obstinate schepen Weydst, met zijn onmiddellijke medewerkers. Maar neen!
Zie eens.
– Eén van de gekozen studiebureaus (Tractebel-Mint) voor de uitvoering van het nieuwe mobiliteitsplan geeft letterlijk als referenties mee: “mobiliteitsondersteuning stad Kortrijk”, én zelfs “fietsnetwerk stad Kortrijk”. Nooit een aanbesteding of kostprijs daarvan gezien.
– Over een ander geselecteerd bureau (Sweco-Buur) wordt letterlijk gezegd dat er “veel kennis is van de stad door eerdere projecten”, en er is een relatie met met het ‘regionaal mobiliteitsplan voor de vervoersregio Kortrijk’ en het ‘complex kanaal Bossuit-Kortrijk’. Ook hier weer geen aanbesteding of prijs gezien.
– En van een derde geselecteerde studiebureau (Traject-Omgeving) tenslotte wordt als gunningscriterium gezegd dat hun beste referentie het mobiliteitsplan van Sin-Niklaas is, en dat “dit plan is zeer vergelijkbaar is met de oefening die we in Kortrijk willen doen“.
(Ha! Schepen Weydts weet dus blijkbaar al wat hij wil doen. Wij ook: het staat te lezen in het document “Kortrijk Beste Stad van Vlaanderen”, waarbij de hoofdgedachte is: van Kortrijk een fietsstad maken.)

We hebben het bij deze gelegenheid dus ook over de verontrustende vraag of onze stadsdiensten nog wel capabel zijn om een of ander beleidsplan zelf op te maken. (De laatste jaren werden nochtans wel opvallend veel hogere ambtenaren van A-niveau aangeworven.)
Nog onlangs in april zijn twee grote studieopdrachten uitgeschreven.
– Voor de opmaak van een ruimtelijk beleidsplan, drie kandidaten: Atelier Romain (Gent), Buur cvba (Leuven) en Omgeving cvba (Berchem). Dat plan mag 250.00 euro kosten.
– Voor de opmaak van een woonplan/woonpact, twee kandidaten: Atelier Romain (Gent) en RebelGroup Advisory Belgium (Antwerpen). Dat mag 169.400 euro kosten.

Is men daar in het historisch stadhuis in bepaalde diensten gewoon bezig met papieren aan het verleggen? Of zijn het raamstaarders geworden?

P.S.
In het meerjarenplan 2020-2025 is er voor 1,5 miljoen euro voorzien aan externe “beleidsstudies”.

.