Aankondigingspolitiek (1)

Het Kortrijkse schepencollege is daar een meester in, hierbij gewillig geholpen door onze plaatselijke pers. (Vooral door “Het Laatste Nieuws”, dat zich stilaan ontpopt als Kortrijks Staatsblad van onze tripartite.) Zij krijgen een primeur! Als dan later blijkt dat een of ander in het vooruitzicht gesteld project niet doorgaat, of maar halvelings, of heel krakkemikkig zijn beslag krijgt, of veel te laat wordt uitgevoerd, – dan komt die slaafse “embedded press” daar zeker niet op terug.

Kampioenen in het voeren van een aankondigingspolitiek zijn ongetwijfeld de drie SP.A-schepenen: Philippe De Coene, Axel Weydts en Bert Herrewyn. Ze zeggen dan dingen die nog niet voorkwamen in het College of in het Vast Bureau, en zeker niet op de gemeenteraad.
Maar ook burgemeester Van Quickenborne laat zich op dat vlak niet zelden onbetuigd.
Onvergetelijke voorbeelden van aankondigingspolitiek waren zijn plannen voor een nieuw ongekend goedkoop en vlug te realiseren politiecommissariaat en de al even vlugge plannen voor een nieuw Stadsmuseum.
In een volgende editie een recent kras voorbeeldje van een sociaal sympathiek primeurtje dat al dateert van april maar blijkbaar slabakt.