Een bizar communiqué van de Kortrijkse burgemeester

In de gemeenteraad van gisteren is beslist om volgens het nieuwe decreet Lokaal Bestuur te voorzien in een nieuwe functie van een “algemeen directeur” en een “financieel directeur”.
De namen zijn al bekend ten gevolge van een leep manoeuvre zowel binnen het OCMW  als binnen Stad. (Zie ons vorig stuk, en we komen daar nog wel op terug.)

Naar aanleiding daarvan heeft de burgemeester (samen met de waarnemende stadssecretaris Yves Vanneste) zopas vandaag 13 maart een communiqué verspreid.  Op zichzelf is dat feit al bizar en kan het wijzen op de mogelijkheid dat er iets kleeft aan de knikker.

In het communiqué lezen we dat het stadsbestuur en de stadssecretaris Geert Hillaert “in onderling akkoord” hebben beslist dat de stadssecretaris zich vanaf 1 maart 2018 (wat deed hij als die maanden tevoren?) zal oriënteren naar de externe contacten “verbonden aan de functie van secretaris/algemeen directeur “.   (Hij wordt later adjunct algemeen directeur.)

In datzelfde communiqué van vandaag staat nog dit:  “Ter voorbereiding van deze nieuwe functie zal Geert Hillaert tot en met eind 2018 een bijzondere opdracht uitoefenen bij het Kenniscentrum Vlaamse Steden.”
Onze trouwe lezers weten dat al.
Wat er niet gezegd wordt is dat hij al geruime tijd gewoon het stadhuis niet meer binnen mag.   En dat hij zich volgens een geheime afsprakennota heeft toe verbonden om niet te solliciteren naar het ambt van “algemeen directeur”.

Voor meer info mag men zich wenden tot de burgemeester (tel. 0495 84 69 36) of tot de waarnemende stadssecretaris Yves Vanneste (tel. 0473 86 29 71).
Vragen naar de afsprakennota.  (Van wanneer dateert die?  Wie heeft die ondertekend?  Ook de huidige OCMW-secretaris en ontvanger?)