De Kortrijkse tripartite verkoopt zichzelf steeds beter…

Nooit eerder meegemaakt hoe een schepencollege zich ontpopt als een goed georkestreerde, zelfs gewiekste  propagandamachine.
Er gaat waarlijk geen dag voorbij of de burgemeester en een of andere schepen komt piepen in de media.  Alle media, ook twitter en facebook.
Zelfs kabinetsmedewerkers laten zich niet onbetuigd.
En het schepencollege  heeft de lokale geschreven pers waarlijk volledig in de greep.  (Het is niet zonder reden dat ook  ambtenaren komen zeggen: “Gelukkig hebben we nog ‘kortrijkwatcher’, – zo vernemen we nog een keer iets…”)

Niettemin vindt het College dat bijv. het programma rondom “Kortrijk Klimaatstad” onvoldoende uit de verf komt.
“We doen en bereiken veel – op tal van terreinen – maar het is te weinig zichtbaar.”   (Gisteren nog lazen we in onze “embedded press” een groot stuk – met de schepen van milieu op de foto – over het feit dat 20 scholen bessenstruiken krijgen van de stad.  NIEUWS, voor de ouders.  Kiezers.)

Maar goed.
Het schepencollege is van oordeel dat de Kortrijkzanen nog te weinig weten wat het ambitieuze  klimaatprogramma van Stad zoal inhoudt.
Vandaar dat men – met nog twee jaren te gaan  in deze bestuursperiode –  wil beroep doen op de expertise en de creativiteit van een communicatiebureau “om op gerichte, concrete en creatieve manier het brede publiek te bereiken en een positieve sfeer te creëren rond het thema klimaat”.
Dat communicatiebureau moet gespreid  in de tijd (tot en met het verkiezingsjaar) drie deelcampagnes uitwerken. Voor deze overheidsopdracht zijn er zes bureaus aangeschreven.  Wie er intussen is verkozen en tegen welke prijs, dat weten we nog niet.

Wat we wel al weten is dat er voor een andere campagne alreeds een communicatiebureau is aangeduid.
De firma B.AD uit Roeselare moet voor het project “Campus Kortrijk Weide” een participatietraject, een nieuwe naam en een campagnebeeld ontwikkelen.  Men heeft negen bureaus aangeschreven en enkel B.AD diende een offerte in, voor de prijs van 11.808 euro.
We zullen het geweten hebben, wat er allemaal staat te gebeuren op de site!  Dankzij deze coalitie, en niet de voorgaande.

P.S.
– Wat menig Kortrijkzaan soms danig kan storen is het feit dat onze beleidvoerders zich wel eens lijfelijk tonen bij gebeurtenissen (plaatsen)  waar ze nauwelijks iets mee te maken hebben.  Maar wel doen alsof. (Ze zijn goed bezig, denkt de niet-geïnformeerde en toekomstige burger dan.)
– Beste lezer van deze krant. Ge kunt u niet voorstellen wat schepenen en burgemeester uitrichten om in de pers te komen.  Ook onderling is er hevige strijd.