Bestaat vliegveld Kortrijk-Wevelgem (EBKT) nog wel?

Even nog  een  woordje  vooraf.
Kortrijks burgemeester Van Quickenborne   heeft zichzelf  ooit als deskundig adviseur laten aanstellen in het bestuur van de  nieuwe NV  luchthaven EBKT. 
(
Grappig. Leest hij nu dit stuk?)

Als we naar de luchtvaartkaarten  van LIDO kijken zou men denken van niet…
Deze ‘chart provider’ voor de luchtvaart heeft namelijk ons  eigenste vliegveld alhier – in luchtvaarttaal genaamd EBKT – gewoon van de kaart geveegd!

Hoe dat zo komt?
Onder druk van EASA (European Aviation Safety Agency) heeft het Bestuur der Luchtvaart de apparatuur  (localizer, DME, enz.) om in Wevelgem op instrumenten te landen (IFR – in de volksmond: “blind landen”) op EBKT uitgeschakeld.
Wegens onjuiste info van die systemen (op de grond)  is IFR-landen niet meer mogelijk.

Landen kan enkel nog ‘op zicht’ (VFR) en dat vergt minstens 5 km zichtbaarheid.
Vandaar dat vele ‘ jets’ met  IFR-vliegplan vaak moeten uitwijken naar andere vliegvelden (Lille, Oostende, ook Brussel).
Aantal gevallen niet gekend, evenmin als de resulterende min-ontvangsten voor het vliegveld en méér-uitgaven voor de luchtvaartmaatschappijen.
Vandaar ook dat het professioneel verkeer vorig jaar is gedaald  met bijna 4 procent tot 4.165 bewegingen.

De luchthavendirecteur Stefaan Van Eeckhoutte gebruikt hierbij een zedige uitspraak om dat trafiekresultaat in 2016 te verklaren.  In een persmededeling van 13 januari luidt het zo: “Goede cijfers zakelijk verkeer gedrukt door technische elementen“.
Verder in de tekst zegt hij nog dat in de laatste twee maanden van 2016 de groei van het professioneel verkeer (met name het buitenlands zakelijk en commercieel vervoer) is “aangetast” door een aantal maatregelen inzake luchtruim, de vliegprocedures en verkeer- en weersinformatie, opgelegd door de F.O.D.  Mobiliteit.
“Er wordt gewerkt aan oplossingen.”
Over verantwoordelijkheden wordt niet gerept.