Méér zelfs! Diezelfde ambtenaar stelde daarenboven dat stad Kortrijk geen bewijs levert van het bestaan van een ‘vergunningsbeleid’/’erfgoedbeleid’.
Naar aanleiding van de weigering van het schepencollege om het hoekpand aan de Kasteelkaai 8 te slopen (zie vorige stukken op KW), terwijl de Bestendige Deputatie van de provincie West-Vlaanderen daartoe toch een vergunning afleverde, liet de provinciaal stedenbouwkundige ambtenaar zijn licht schijnen op de argumenattie van het College van Burgemeester en Schepenen (CBS).
Ons beleid in deze.
Machtig interessant wat die ambtenaar zoal beweert.
Dat de bevoegde schepen Wout Maddens (VLD) dat maar nog een keer goed (her)leest. En de pers (die nergens van weet) tegelijk beter voorlicht.
- Er is geen vergunningenbeleid voor zgn. erfgoed.
Het College argumenteerde dat de beslissing van de Bestendige Deputatie om toch een vergunning tot sloop en nieuwbouw te verlenen daarmee het vergunningsbeleid (inzake erfgoed) van het stadsbestuur onderuit haalt.
De provinciale ambtenaar vindt die vrees “te weinig onderbouwd én hypothetisch”. Het College toont niet aan dat er zoiets bestaat als een Kortrijks ‘vergunningenbeleid’ tot het behoud van alle historisch erfgoed. - Er is geen vast adviesbeleid zoals nochtans vooropgesteld door het College.
Het CBS stelde dat zij bij geïnventariseerde panden (zoals het hoekpand) in alle gevallen advies gaat inwinnen, niet enkel van het Agentschap Onroerend Erfgoed (hetgeen evident is, want decretaal verplicht) maar ook van het eigen Kortrijks Erfgoedplatform.
Hiervan wordt geen enkel bewijs voorgelegd.
Bovendien zeggen de feiten het anders.
– Real Homes kreeg een stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor het omvormen van twee kantoorgebouwen die voorkomen op de inventaris, zonder advies van het Erfgoedplatform.
– Idem voor het vergunningsproject van Koramic en Eribo ter hoogte van de H. Consciencestraat . Het ging nochtans om de sloop van maar liefst 4 geïnventariseerde panden én de nieuwbouw van een grootschalig appartementencomplex.
3.
Er is geen vast niet-afbraakbeleid zoals nochtans vooropgesteld door het College.
Stad suggereert dat men een beleid voert strekkende tot het behoud van alle geïnventariseerd onroerend erfgoed in alle omstandigheden.
Hiervan wordt geen enkel bewijs voorgelegd. (Zie nogmaals de panden in de H. Consciencestraat.)
Bovendien zou dergelijk beleid indruisen tegen de Vlaamse reglementering die geen absolute bescherming geeft aan geïnventariseerde gebouwen en niet de status hebben van een monument.
4.
Het hoekpand is geen beschermd monument.
Nog dit. Mocht het CBS daadwerkelijk een dermate groot belang hechten en historische waarde toekennen aan het kwestieuze hoekpand, dan had men reeds lang voorheen stappen kunnen ondernemen om het behoud van het goed te beschermen.
De Bestendige Deputatie concludeert trouwens dat het pand noch op zichzelf noch in relatie met de omgeving blijk geeft van een bijzondere erfgoedwaarde.
5.
Dat is nog het toppunt!
Het enige gecodificeerde beleidsplan, met name het Kortrijkse Gabarietenplan voorziet in de mogelijke sloop van het hoekgebouw. Dat plan beoogt geen laagbouw aansluitend bij de Belfaststraat maar wel in een hoogbouw, aansluitend bij de Handelskaai.
Oei.
Dit artikel wordt wat te lang.
We gaan naar een volgend stuk, een vervolg.