Hier is al eerder gemeld dat schepen Jean de Béthune het heeft gepresteerd om een beleidsplan voor toerisme in Kortrijk te laten opmaken voor de gehele volgende bestuursperiode 2013-2018. Dat getuigt van enige politieke durf. En het mocht wat kosten.
In feite staat er in dat plan weinig nieuws, als we het vergelijken met het bestaande plan voor de lopende legislatuur. Het nieuwe document is wel wat concreter, want aan de vijf strategische doelstellingen zijn ook telkens operationele doelstellingen gekoppeld. Opvallend nog is dat de dienst Toerisme Kortrijk taken kwijtspeelt: de MICE-werking (meeting industry) en de exploitatie van Kortrijk 1302. En het ligt in de bedoeling om het klassiek infokantoor aan het Begijnhofpark af te bouwen.
Hierna enkele opvallende operationele doelstellingen.
1. Kortrijk wil meer dag- en verblijftoeristen aantrekken. (Dat is de strategische doelstelling.)
Toerisme Kortrijk (TK) zou daarom best (operationele doelstelling) wat flexibele (halve)dag- en verblijfsarrangementen ontwikkelen. En “gadgets” bedenken. Bijvoorbeeld een armband met stadsplan, een shoppingbag, een automaat die toeristische producten verdeelt, een eigen onthaal-app.
Kortrijkwatcher voegt eraan toe: de invoering van een eigen stadsmunt. En een plezante stadsmap. (Voorstellen meerdere malen overal ingediend. Nul reactie.) Kortrijkwatcher denkt tevens aan het bouwen van een paaldorp op de site van de kliniek aan de Loofstraat en de aanleg van een grote drijvende tuin op de oude Leie.
Het nieuwe beleidsplan heeft de ambitie om van Kortrijk een volwaardige bestemming te maken voor een “mini city break” voor vrijetijdstoerisme. Hiertoe moeten evenwel de dode momenten in het weekend opgevuld. Die zondagmorgen…Bijvoorbeeld met culturele brunches, een designmarkt, streetart, popup shops, originele winkeltjes op het Buda-eiland, een kijkwoning in het Begijnhof. TK wenst hierbij in de eerste plaats de gemiddeld-plus en hogere sociale klasse aan te spreken. En: TK richt zich op volwassenen die veelal op reis zijn zonder kinderen.
3. Kortrijk streeft naar een meer innovatief en trendy secundair product (logies, winkels, restaurants, cafés, wellness…).
Het nieuwe beleidsplan heeft hierbij weinig inspiratie op het operationele vlak. Men wil een busparking in het centrum. Voorstel van kortrijkwatcher: vervoer met waterbus op de Leie en tuk-tuks als taxi.
4. Toerisme Kortrijk ontwikkelt een integrale visie op onthaal en visitor management.
(Geloof het maar: er is hier tot op heden geeneens een visitor management!) Het nieuwe beleidplan wil afstappen van het klassieke toeristische infokantoor. En als het huidige onthaalkantoor dan toch moet blijven bestaan (omwille van toegezegde subsidies), dan is het enkel relevant wanneer dit verhuist naar een andere locatie. Als alternatief komt hiervoor het Schouwburgplein in aanmerking. We moeten naar een vernetwerkt (ook onbemand) onthaalsysteem. Diverse contactpunten op de plaatsen waar de toerist zich bevindt: parkings, hotels, attracties, reca, taxi’s, musea. Verhoogd gebruik van ICT.
5. Toerisme Kortrijk ontwikkelt zich tot een marketingorganisatie.
(Geloof het of niet: Eliza Bruneel, diensthoofd TK, is slechts halftijds bezig met toerisme.)
TK moet dus grondig gereorganiseerd. Ook inzake personeel. Minstens zeven voltijdse equivalenten, en met een hoger profiel dan nu het geval is. Twee competenties moeten afgebouwd: de exploitatie van het Kortrijk 1302 en het klassieke infokantoor. De MICE-werking gebeurt nu al (min of meer) door het Kortrijkse Regional Convention Bureau. Maar er zijn ook twee nieuwe taken voorgesteld: TK moet alle mogelijke projecten evalueren op hun bijdrage aan de toeristische ontwikkeling en actief rapporteren aan alle mogelijke betrokkenen en instanties. Prioriteit dient gegeven aan actieve marktbewerking: pers, conversation management, actie en campagnes, joint promotions en partnersships.
Zeer opvallend is dat het nieuwe beleidsplan de bewerking van de Franse markt overlaat aan het Handelsdistrict, K in Kortrijk en een marketingadviseur (zonder hem te noemen).
Zie nog in KW van 16 maart, het stuk “Naar een globale marketingstrategie”. Stad betaalt daarvoor nu al 50.00 euro. Het nieuwe beleidplan heeft daar blijkbaar geen weet van.