In de eerste editie van “Courtrai Tout Près” adverteerden 103 handelaars. Toen zijn er 110.000 exemplaren verspreid. In Rijsel: 22.000 exemplaren gesampled in samenwerking met Direct Lille. In de koopkrachtige regio rond Bondues-Wasquehal bedeelde men 15.587 exemplaren. In de regio Doornik en Moeskroen 53.784.
In oktober komt er een tweede editie.
Maar het belangrijkste nieuws is dat er nu ook een nederlandstalige editie komt.
Waar zal men dat magazine bedelen?
In een regio die potentie biedt, waar handelaars interesse voor vertonen maar niet altijd over de juiste kanalen of het nodige budget beschikken om de streek te bereiken. Namelijk: de regio tussen Gent en Deinze alsook Oudenaarde en omstreken. Oplage van deze nieuwe “Kortrijk Kortbij”: 50.000 exemplaren.
Totale oplage van beide magazines: niet minder dan 160.000.
Een volle pagina VOOR BEIDE BLADEN TEGELIJK kost 1.950 euro (inclusief fotografie, redactie en vertaling). Een spotprijs is dat.
(Qua financiering van de uitgaven hoopt het handelsdistrict op een nul-operatie.)
De “shopping magazines”, het is een initiatief van het Handelsdistrict.
Voor het concept en de coördinatie is opnieuw een beroep gedaan op de Kortrijkse marketingspecialist Kurt Ostyn.
In de tweede editie komt er meer aandacht voor toerisme en voor handelszaken die zich buiten het Handelsdistrict bevinden (het BID, het centrum waar handelszaken een specifieke belasting betalen).
P.S.
Over het effect van de vorige editie zijn geen nauwkeurige gegevens gekend, maar de handelaars lijken tevreden.
Er is sprake van dat ons Eurodistrict een koopstromenonderzoek zal uitvoeren in de metropool.