De stadspublicatie over het winkelcentrum “K in Kortrijk” mag 20.000 euro kosten

Het is hier al eerder op 18 januari gemeld. Stad zal op ons kosten een luxueuze publicatie van ca. 50 bladzijden wijden aan ons megawinkelcentrum. We vroegen ons toen af wat onze plaatselijke middenstand en meer speciaal de winkeliers aangesloten bij UNIZO daarvan denken.

Ter voorbereiding van die stadspropaganda voor het Duitse privébedrijf dat K in handen kreeg is op 18 januari voor het eerst een “klankbordgroep” bijeen geweest. Bij die groep is een directeur van Roularta aangesloten. Er is nu een prijsofferte gevraagd aan vijf uitgeverijen-drukkerijen, waaronder Roularta Books en Lannoo Tielt. De uitgeverij moet instaan voor de verspreiding van het “cahier” via de reguliere kanalen in Vlaanderen. (Roularta heeft goede banden met televisiekanalen. Lannoo staat sterk inzake ervaring met reeksen/fondsen, redactionele bijstand en taaladvies.)

Een ander deel zal Stad zelf verspreiden bij de bevolking, via de handelaars. Met andere woorden, van de handelaars wordt verwacht dat zij reclame maken voor hun grootste en machtigste concurrent. Er komt ook een “actie” in de stadskrant, de toeristische dienst en een veel gelezen krant. (Breedpubliekkranten kunnen niet anders zijn dan “Het Laatste Nieuws” of het “Kortrijks Handelsblad”.)

De klankbordgroep hoopt per jaar twee publicaties te wijden aan grootse stadsprojecten. De realisatie van het megawinkelcomplex is dus een stadsproject. Ja, een volkomen persoonlijk project van Stefaan De Clerck dat overigens miljoenen aan overheidsgeld heeft gekost.
Voor het maken van die cahiers is nu ook een prijsofferte gevraagd aan zes vormgevers, waaronder Koen Bruyneel. En nog aan acht fotografen waaronder NIET Lieven Neirinck (van ’t Pakt) uit Kortrijk.

De publicatie K in Kortrijk mag maximaal 20.000 euro kosten. Men hoopt een deel van de kosten te recuperen door verkopen. Want dat “cahier” moet een “hebbeding” worden.

Wat mogen we inhoudelijk niet verwachten in de publicatie?
– De voorgeschiedenis en een relaas over de geheime besluitvorming bij de totstandkoming van het project.
– Wat dat winkelcomplex heeft gekost aan overheidsgeld vanwege Stad, het SOK, het Vlaams Gewest.
Kortrijkwatcher heeft een keer (16 oktober 2008) geprobeerd om daarvan een ruwe schatting te maken. We dachten aan zoiets van 21 miljoen euro, ietwat méér dan het aandeel uit de privé-sector. Geen mens weet dat. Geen journalist die dat een keer uitpluist. Geen raadslid dat het daar over heeft.
En we gaan dat nog vieren ook, bij de opening.

P.S.
Het zou een wonder zijn als de stadspropaganda voor K nog voor 11 maart kan verschijnen. Maar qua marketing voor K komt dit dan wel goed uit. Nog even een boost, na de opening. Met publieke gelden. VIEREN ALLEMAAL.