Sinds de hoofdredacteur van een kwaliteitskrant het heeft bestaan om zich schaamteloos tot marketeer van het jaar te laten uitroepen, regent het hier bij mij prijzen van kranten als De Morgen, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws. De Standaard !
Paradoxaal genoeg beletten die geschenken de lectuur van diezelfde kranten. Als je elk uur een fles wijn kunt winnen? Een dvd, een stripalbum, een gezelschapsspel, een playstation (2), een duoticket voor Bellewaerde? Ik moest ook al een (luxe)reis maken naar Mexico, en onmiddellijk daarna in Disneyland zijn. Gelukkig kreeg ik hiervoor een Hyundai (wat is dat?) ter beschikking. Kon ooit een koe winnen, maar daar begon ik niet aan.
Wanneer zal die gekte een keer ophouden? Dat we nog een fotoboek krijgen ook als we een krant kopen? Of een condoom.
Wat al energie en geld besteden kranten momenteel niet aan dit zottekesspel?
Geld en energie wat zou kunnen besteed worden aan bijvoorbeeld het opkrikken van de kwaliteit van de regionale berichtgeving. Aan onderzoeksjournalistiek, ook in Kortrijkse dossiers.
Nu is het zo dat lokale journalisten zo weinig verdienen dat zij zich gedwongen voelen om nog een ander beroep uit te oefenen. Geen tijd hebben om een gemeenteraad bij te wonen, ook al gaat het om een begrotingsdebat. Nog nauwelijks een uurtje vinden om de grootste pompoen van de streek op te sporen. Te laat komen als er een brand uitbreekt. Een gouden huwelijksfeest missen. Niet kunnen naar de politieraad gaan, of de OCMW-raad.
De jaarvergaderingen van intercommunales.
Het is erg.
Dan wel zeeën van tijd te over om naar het indoorpretpark te trekken in de Xpo. Méér dan een halve pagina’s ter beschikking om daar wat onnozelheden op te pikken. Versierd met uiterst banale foto’s.
Zie de lokale berichtgeving van vandaag uit uw gemeente. Op internet. U vindt er nog wie nu dood is.
Uitgerekend in de Weggevoerdenlaan te Kortrijk is er een bromfietser (A.Q.) aangereden door een voertuig dat evenwel zijn weg vervolgde. Wie is A.Q? Om welk voertuig ging het? Langs waar heeft dat tuig zijn weg vervolgd? Dat men dat eens uitzoekt !
Koop geen krant meer. A.u.b. zeg ! Maak eens een goed voornemen. Laat die marketeer eens zien hoe hij de bal heeft misgeslagen.
P.S
Het probleem zit dieper.
Diezelfde marketeer-hoofdredacteur van De Standaard&Nieuwsblad en zijn collega’s hebben wel degelijk beslist om meer aandacht te schenken aan de regionale berichtgeving.
Problemen met riolen en scheve voetpaden hebben voorrang.
Tegelijk moeten die redacteurs-marketeers hiervoor ter plekke een genre bekwame journalisten vinden die zich tot dit soort van triviale, niet zelden
foutieve informatie, lacuneuze duiding en onbestaand kommentaar naast de kwestie laten verleiden. En zich vanuit Brussel censuur laten welgevallen, als ze dan eens blijk geven van dissident inzicht.
Blijf maar allemaal – lezers en politiekers uit Kortrijk- heimwee hebben naar die Gerrit Luts zaliger. Die deugniet.
Lees nog de weblog van raadslid Marc Lemaitre, kortrijklinksbekeken.