De oude koeien in de grachten van Buda-eiland zijn niet dood !

Iets over wat u allemaal niet weet.

In de reguliere media leest men wel eens iets dat enkel voor insiders intrigerend is.
Een samizdat-weblog als deze kan dit dan gelukkig wel even uitleggen aan de outsiders.
De gewone Kortrijkzaan.

In “Het Nieuwsblad” (dd. 19 februari, pag. 24) zegt ene Franky Devos: “Kortrijk is (met de nieuwe vzw Buda, – F.L.) zo klaar om ouwe koeien in de gracht te laten en met open geest te bouwen aan een nieuw cultureel klimaat met bovenlokale uitstraling. Als een op maat gesneden verhaal waarin we ten dienste staan van de kunstenaar en het publiek.”
Alweer dat verhaal. Die gasten doen niks anders dan vertellen. (Ze hebben daar ook een klein publiek voor, nog wel van gasten die zelf een rol spelen in het verhaal.)

Om de draagwijdte van dit alles te begrijpen moet u helaas op deze stadsweblog drie stukken opnieuw gaan lezen. Een van 13 januari (“Naar een publiek debat over Buda-kunsteneiland”), één van 20 januari (“Voetlicht op Limelight”) en één van 28 januari (“BudaBIS: facts en figures”).
Anders komt u er gegarandeerd niet uit.
Het is bijvoorbeeld al niet waar dat de nieuwe vzw BudaBIS ten dienste zal staan van het publiek.
In de statuten BIS staat letterlijk dit te lezen: “De vereniging stelt de kunstenaar centraal“.
En men “geeft de voorkeur aan kunstenaars die zichzelf en hun parcours blijven bevragen.”
Een beetje kunstkenner weet wat dit betekent. Die artiesten (want dat zijn het!) doen hun ding.
En wij maar foeterend sukkelen achter hun op zichzelf al strompelend “work in progress”.
(Er was een keer een toneelstuk van een half uur in Limelight waarbij de betalende toeschouwers althans 9 euro moesten op tafel leggen. Sindsdien bekend gebleven als 8 1/2.)

Franky Devos was bij ANNO’02 één van de drie projectcoördinators, verantwoordelijk voor jongerencultuur en regiowerking. In feite was hij de baas. Nu is hij zonder enige openbare selectieprocedure terug opgedoken als niet minder dan de voorzitter van de nieuwe vzw “Buda Bis- Kunstencentrum”.

Welke oude koe wil HIJ dus alleszins niet meer uit de gracht halen?
Wel, vooreerst die koe die hijzelf door zijn eigenste schuld in zijn eigen gracht heeft laten strompelen.
Zijn eigenste bovengemeentelijke project Anno ’02.
Er is ooit een keer een nogal summiere interne evaluatie geweest van dit project. Toen bleken de medewerkers van Anno’02 zelf tevreden te zijn over hun werk. De beloofde externe evaluatie is er evenwel nooit gekomen.
Intussen zijn we in het stadium van de vereffening van deze vzw beland. De Kortrijkse burgemeester heeft beloofd (gemeenteraad van 10 januari) van deze oude koe wél publiekelijk bij de horens te willen vatten. Hij zou ook zo spoedig mogelijk alle benodigde documentatie aan de gemeenteraadsleden bezorgen.
Ook heeft de burgemeester toen beklemtoond dat hij graag een publiek debat wil, en desgevallend zelfs bereid is om een gemeenteraad te organiseren, over het (oude en nieuwe) Buda-verhaal.
Hoe meer debat hoe beter,” zo luidde het.

Franky D. zal intussen als leider van de nieuwe vzw BudaBis wel wéér geen zin hebben om de minder oude koe vzw Buda I van Kurt Van Belleghem (het kalf is geboren in juli 2003) uit de gracht te halen: wat met deze nog bestaande vzw Buda? De functionering ervan? De financiering? (Volgens de burgemeester helemaal door Europa betaald.)

Niemand houdt van het oprakelen van oude perikelen.
Alhoewel die soms zeer tekenend kunnen zijn en dus leerrijk voor de toekomst. Waarom bijvoorbeeld is Patrick Allegaert – als intendant van ANNO’02 aangesteld door de vorige burgemeester De Bethune – het al eind december 2000 afgetrapt?

Overigens is Anno’02 geen oude koe.
Iedereen heeft dit nu vergeten. Het was absoluut niet de bedoeling dat dit project zou sluiten in datzelfde jaar 2002. Het project moest “duurzaam” zijn, een blijvende injectie betekenen voor het culturele landschap in zuidelijk West-Vlaanderen. Met bijvoorbeeld het jongerenkunstencentrum Texas, het steunpunt Cultuur en Onderwijs (CO2), een nieuw museum voor beeldende kunst (ArtBox), een Vredespark. (En waar is dat monument aan de Leie gebleven?)
Franky Devos heeft alleszins persoonlijk bijgedragen tot de “duurzame werking” van zijn vroegere vzw: hij liet zichzelf weer opvissen in de nieuwe vzw Buda-Kunstencentrum.

P.S.
Het gerucht doet de ronde dat een aantal particulieren eind maart (in “Au Casino”) een debat willen organiseren rond de Kortrijkse kunstenpolitiek.
Dat is nu juist de meest geschikte manier om de verantwoordelijkheid van het stadsbestuur in deze te verdonkeremanen. De burgemeester (ook de vorige) kan hier zeker best mee leven.
(In een gemeenteraad hebben uitspraken een zekere bindende waarde. Kunnen er ook besluiten worden genomen.)