Een krediet voor de overkapping van de E17 in het budget van 2019?

Dat kan dus niet, alhoewel de lijsttrekker van de SP.a dit min of meer insinueert.
Via de pers en naar het schijnt 1.500 brieven pakt de partij uit met een ambitieus (utopisch?) plan om een strook (1 km) van de E17 te overkappen en daarop een park aan te leggen.
In “Het Laatste Nieuws” van 27 juli legt Philippe De Coene uit waarom de partij juist nu naar buiten treedt met dit voortel.
Hij zegt:  “Het is nu dat ons verkiezingsprogramma wordt opgemaakt.  Binnen enkele maanden worden de investeringen voor de komende jaren vastgelegd. Wanneer moet je anders een idee als dit voorstellen?”

De lijsttrekker is dus blijkbaar van mening dat de huidige bewindsploeg (de tripartite zonder meerderheid) bij de opmaak van het budget 2019 alreeds een investeringsuitgave zal voorzien voor die overkapping van de E17.
Dit getuigt niet van veel zin voor “behoorlijk bestuur”. 

Het schepencollege heeft immers uitdrukkelijk nota genomen van een brief van minister Liesbeth Homans (Binnenlands Bestuur).
Daarin schrijft zij letterlijk dat het een algemene regel van behoorlijk bestuur is dat besturen in het jaar van de verkiezingen de nodige voorzichtigheid in acht nemen.  Zij verzoekt hierbij meer speciaal dat men “ in extremis  geen  beslissingen zal nemen die het beleid van de nieuwe raden, de financiële situatie of de toekomstige ontwikkeling van de financiën zouden verstoren”.

Dit verzoek aan de bestaande overheden is een traditioneel gegeven bij elke komende verkiezingen.   Ministers plegen dit te doen via omzendbrieven die een aantal punten onder de aandacht brengen bij de opmaak van budgetten  en meerjarenplannen voor het jaar na de verkiezingen.  Homans deed dit nog met de circulaire BB 2018/KB/ABB 2018/2.
(Hierin staat nog dat besturen die vanaf 2019 de nieuwe regels van de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020) toepassen geen budget 2019 moeten vaststellen maar wel een éénjarig meerjarenplan.  Is Kortrijk in dit geval?)

P.S.
Volgens schepen De Coene zou de overkapping 150 miljoen kosten en het park nog een keer 25 à 30 miljoen.  Dit kan dus zeker wel een verstoring van de ontwikkeling van de financiën. betekenen.  En het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft daar geen geld voor en heeft  in Kortrijk wel andere prioritaire doelstellingen of katten te geselen (rondom de R8).